Iskustvo se plaća
U decembru 2014. američki lanac restorana brze usluge Taco Bell najavio je da do 2023. planira da otvori 1.300 novih jedinica na inostranim tržištima. Biće to, kako je rečeno, ekspanzija širokog obima, budući da američki lanac danas ima svega 250 restorana van matičnog tržišta. Prema planovima razvoja, franšizne restorane u doglednoj budućnosti trebalo bi da dobiju određene zemlje u Aziji, Evropi i Južnoj Americi, a za sada se pominju Velika Britanija, Koreja, Japan, Čile, Peru, Indija i Poljska.
Od najave nije prošlo mnogo, a Taco Bell je, krajem februara 2015, objavio da je potpisao franšizni ugovor sa kompanijom Asrapport Dining, koja će biti primalac franšize za tržište Japana, zadužena ujedno za razvoj lanca restorana u ovoj zemlji.
Zanimljivo je, međutim, da među pomenutim novim i poželjnim tržištima jedino Poljska nije potpuna nepoznanica za Taco Bell. Biće ovo, zapravo, drugi put da američki ugostitelj pokušava da osvoji poljsko tržište.
Hoće li se iskustvo isplatiti?
Prošlo je više od 20 godina otkako je ovaj lanac restorana teksaško-meksičkih specijaliteta pokušao da „proda“ svoj koncept „brze hrane“ potrošačima Poljske. Pojavio se 1993, otvorio dva restorana, ali se nije dugo zadržao.
Po mišljenju Jana Molonjevića, stručnjaka za ugostiteljsko tržište i autora knjige „Tamna strana ugostiteljstva“, loš početak Taco Bell-a u Poljskoj najviše je bio rezultat pogrešne strategije.
– Kada je ušao na poljsko tržište, američki lanac je sa sobom doneo i vrlo striktne standarde po pitanju kvaliteta hrane. Kako bi to ispunili, vlasnici koncepta su bili primorani da određene proizvode dobavljaju sa američkog tržišta, što je stvorilo neverovatno velike troškove. Samim tim, cene obroka su morale biti velike da bi se „napravio prostor“ i za dovoljno visoke marže. Na taj način, Taco Bell je postao preskup za džep prosečnog Poljaka – objašnjava Molonjević.
Uspeh će i ovoga puta, smatra, najviše zavisiti od cenovne politike. U Sjedinjenim Američkim Državama, teksaško-meksička kuhinja se uglavnom povezuje s relativno jeftinom hranom. U Poljskoj, pak, ne postoji lanac koji nudi slična jela, a pojedini restorani s takvom ponudom spadaju u koncepte višeg cenovnog ranga.
– Ako Taco Bell ponudi pristojnu cenu obroka, onda će moći da ugrozi ne samo koncepte sa sličnom ponudom, već i ostale fast-food lance. Imajte na umu da se hamburgeri, pa i „wraps“, koji se, kao u meksičkoj kuhinji, prave od pikantnog mesa i povrća uvijenog u tortilju, nalaze već na jelovnicima drugih restorana brze hrane, uključujući i McDonald’s – naglašava Jan Molonjevič.
Sudeći po izjavama lokalnih predstavnika McDonald’s-a, kompanija za sada ne strahuje od ulaska novih konkurenata na ovo tržište. Prvo, jer za izgradnju imidža i prodajne mreže na novom tržištu treba dosta vremena i rada. A drugo... – Za sada imamo samo uopštenu izjavu vlasnika Taco Bell-a o zainteresovanosti za poljsko tržište – kaže glasogovornik McDonald’s-a u Poljskoj.
Prvi restoran pod imenom Taco Bell otvoren je 1962. godine u Kaliforniji. Njegov vlasnik Glen Bell gastronomsku avanturu je započeo s jednim skromnim štandom za prodaju hot-doga. Pod „zvonom“ Taco Bell-a danas posluje više od 6.500 restorana, a brend i kompanija su u vlasništvu YUM! Brands-a.
Izvor: Franchising.pl
Autor: Grzegorz Morawski
Priredila: N.B.
POGLEDAJTE ČLANKE
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
Da li postoji jasna granica između distribucije i franšize? Ako postoji, po čemu se one razlikuju?
Hrvatska kompanija Eko okusi predstavila je franšizni koncept proizvodnje i prodaje poslastice Kolutti. Uskoro se očekuje i otvaranje prvih franšiza.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...