Spas u franšizingu
Kako je prethodnih meseci najavljivano, a početkom ovog i konačno obelodanjeno, McDonald's je usvojio plan koji bi trebalo da reši gorući problem kompanije – konstantni pad prodaje i profita, naročito na matičnom tržištu. Ključna strategija, prema zvaničnom saopštenju, biće refranšizing. Praktično, to znači da će McDonald's ići na povećanje broja restorana koji posluju pod franšizom. Zanimljivo je da, u ovom trenutku, već 81 posto McDonald's-ovih restorana vode primaoci franšize. Prema najnovijem planu, pak, do kraja 2018. taj udeo bi trebalo da se poveća do 90 posto.
– Nijedan biznis niti brend nemaju bogomdano pravo na uspeh, a stvarnost je da su naši rezultati u poslednje vreme bili vrlo slabi. Cifre ne lažu... – izjavio je novi izvršni direktor McDonald's-a Stiv Isterbruk, predstavljajući novu strategiju razvoja. – Za nas je moć franšizinga oslobađajuća i neverovatno važna za dalje poslovanje – dodao je Isterbruk.
Tako će u naredne tri godine 3.500 lokacija, kojima sada upravlja kompanija, preći u ruke primalaca franšize. Prema procenama, „prevođenje“ dodatnog broja restorana u franšizing trebalo bi da pomogne kompaniji da ostvari oko 300 miliona dolara uštede na opštim i administrativnim troškovima poslovanja, budući da veliki deo investicija u lokale i zaposlene prelazi na račun primaoca franšize.
Inače, dodatni ili potpuni franšizing nije nepoznata strategija, naročito među velikim lancima brze hrane koji se bore sa istim problemom. Osim smanjenja troškova poslovanja, lanci na ovaj način računaju i na brz priliv gotovog novca – od prodaje franšize i naplaćivanja redovne franšizne naknade.
Jedan od finansijski najuspešnijih primera je svakako potez Burger Kinga koji je početkom 2014. okončao prevođenje skoro svih svojih restorana u franšizing. U poređenju sa stanjem iz prethodne, 2013. godine, neto profit Burger Kinga porastao je 99 posto. U ovom trenutku, Burger King ne mora da proda nijedan restoran, posluje vrlo dobro, što potvrđuje i podatak da je prodaja u prvom kvartalu 2015. bila veća 4,6 posto.
Refranšizing bi svakako mogao da bude dobar način da McDonald's obezbedi priliv kapitala u svoju kasu. U američkim medijima, međutim, ubrzo posle zvaničnog saopštenja, javile su se i prve sumnje – najviše zbog toga što primaoci McDonald's-ove franšize u Americi i nisu preterano zadovoljni odnosom sa kompanijom. Kako se može zaključiti iz pisanja američkih medija, proces refranšizinga na matičnom tržištu ići se verovatno mnogo teže nego što se u McDonald's-u nadaju.
POGLEDAJTE ČLANKE
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Hrvatska kompanija Eko okusi predstavila je franšizni koncept proizvodnje i prodaje poslastice Kolutti. Uskoro se očekuje i otvaranje prvih franšiza.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...