Franšiza – dobar izbor
Peđa Kresojević
Peđa Kresojević je u preduzetničkim vodama već sedam godina i to na čelu firme Makart koja se bavi distribucijom knjiga i časopisa, prodajom gift i promo programa, kao i izdavanjem časopisa Vino & Fino. A onda je u Novom Sadu probao salate brenda Tegla’s i odlučio da kupi franšizu za Beograd.
– Proizvod nam se dopao i prepoznali smo ga kao nešto vrlo zanimljivo i drugačije u odnosu na aktuelnu ponudu u Beogradu. Potom smo, kroz razgovor sa Vladom Elesinom i njegovom suprugom Ivanom, koji su osmislili Tegla’s, shvatili da je cela priča postavljena na zdravim osnovama, zasnovana na entuzijazmu i ličnom angažmanu dvoje ljudi koji su iz sasvim drugih branši, i po obrazovanju i po radnom iskustvu, a uspeli su da naprave jedinstven i prepoznatljiv brend koji se uz saradnju sa njima relativno lako može postaviti i na drugom mestu, konkretno u Beogradu – objašnjava Kresojević.
Mnogi bi „na prvu loptu“ posmislili da su ideja i koncept Tegla’s-a nespojivi sa njegovim dotadašnjim biznisom, međutim, Kresojević kaže da se zapravo obraćaju istoj ciljnoj grupi, onoj sa kojom su u svakodnevnom neposrednom kontaktu. Potrošači su ih, prema njegovim rečima, jako dobro prihvatili i komentari su pozitivni. – Pokazalo se da su sve preporuke i prognoze koje smo dobili od davaoca franšize bile tačne, da je beogradska publika vrlo brzo prepoznala naše salate u teglama i sjajno reagovala. Sve to dalo nam je i osnovu i snagu da uvodimo sasvim nove proizvode – „slatke tegle“, hladne paste u teglama, „tegle za doručak“, a uskoro i „tople tegle“– i time celokupnu ponudu Tegla’s brenda dignemo za stepenicu više. Svega ovoga ne bi bilo u ovako kratkom roku da nije bilo intenzivne saradnje sa Vladom i njegovim timom u svakom segmentu poslovanja – ističe Kresojević.
O franšizingu je znao samo ono najopštije, ali nije imao nikakvih iskustava. Mnogi su ga kaže, dok je razmišljao da uzme Tegla’s franšizu za Beograd, pitali: „Zašto to ne uradite sami? Nije to komplikovano, sami smislite neke salate i ostalo, stavite ih u tegle i počnete... Šta će vam franšiza...?“ Međutim, nije želeo tako. Ugostiteljstvo je ipak bilo iskorak iz dotadašnje delatnosti. Bez obzira na to što desetak godina piše o gastro i ugostiteljskom svetu i ima dosta iskustva, ranije nije, kako kaže, imao uvid u konkretne korake, naročito početne.
Foto: Tegla's
– Zato mi se činilo i logično i efikasno ući u franšizu i dobiti know-how, imati na uvid sve detalje – od nabavke opreme, preko procesa proizvodnje i obuke radnika do plasmana i marketinga, a sve to u kratkom vremenu, uz jasnu prezentaciju i zaista nesebičnu pomoć davaoca franšize, i to u znatno većem obimu od onog definisanog ugovorom o franšizi koji smo potpisali – objašnjava on.
Sa davaocem franšize su izgradili partnerski i prijateljski odnos koji podrazumeva intenzivnu komunikaciju i razmenu iskustva. Sve to je rezultiralo, kao što je pomenuo, proširivanjem asortimana i novim idejama. U takvom odnosu vidi suštinu franšizinga. – Ne da davalac franšize kaže: „Evo, ja sam vam sve napisao, primenite to, pa ćete imati isti koncept, samo na drugom mestu, a dalje nastavite sami.“ Želimo da kroz zajednički rad zajedno razvijamo ceo koncept i brend, otklanjamo propuste, unapređujemo procese, a sve kako bismo potrošačima ponudili još bolji i kvalitetniji proizvod, odnosno, da ih iznenadimo i privučemo nečim sasvim novim u našoj ponudi – naglašava Kresojević.
Kao preduzetnika ga ipak muče određeni problemi, pre svega, opšta besparica i izostanak pomoći države. Prvo je, kaže, posledica sveukupne ekonomske situacije i činjenice da srednji sloj društva, kojem se i obraćaju, nema dovoljno novca za sve potrebe. Smanjivanje potrošnje, odnosno plata, učinilo je da se ljudi odriču kupovine knjiga i biraju jeftinije obroke. S druge strane, ističe, država ne čini ništa da podrži razvoj privatnog sektora. – Nismo dobili, na primer, nikakve olakšice za prijavljenih novih sedam radnika u Tegla’s-u Beograd, nikakve olakšice oko poreza i svih troškova koje preduzetnici imaju na početku poslovanja. Postoji i taj osećaj da neko može da duguje milione za neplaćene poreze i doprinose, a nas su zvali zbog – bukvalno – 80 dinara kamate koju nismo platili na neki iznos – koji smo inače izmirili u celosti, a kamata se odnosila na nekoliko dana. Za 80 dinara su nam pretili blokadom, oduzimanjem PIB-a i slično – priča Kresojević.
Priča o problemima preduzetnika se tu, međutim, ne završava. – Inspekcije – a u prva tri meseca bilo ih je četiri – kao i poreske službe, nisu pokazale ni trunku podrške i pomoći. Isključivi cilj je represija i kažnjavanje, što budi osećaj da država ni na koji način ne podržava privatni sektor. Načelno, podrška postoji, ali u praksi ne. Ali nije mi namera da se žalim, mi se borimo na svim poljima kako znamo i umemo, oslonjeni na svoja iskustva, znanja i umeća, a u slučaju Tegla’s-a, na zaista iskrenu i sjajnu saradnju sa našim davaocem franšize – zaključuje Kresojević.
POGLEDAJTE ČLANKE
Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Koliko je franšizing luksuznih modnih brendova „zahtevniji“ od pokretanja franšize „običnih“ brendova?
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...