Radim i zarađujem od kuće

U Poljskoj, jedan primalac franšize proda između 800 i 1.400 knjiga godišnje. Najviše se knjiga proda za vreme božićnih i novogodišnjih praznika, na početku i kraju školske godine, a veliki broj knjiga naručuju i vrtići.
R. Kvjatkovski
Sreda
03.05.2017.
Za malu izdavačku delatnost ponekad su potrebni samo kompjuter i štampač – kaže Rafal Kvjatkovski, primalac master franšize izdavačke kuće „Plavi slon“ u Poljskoj
 

„Plavi slon“ je izvorno češka izdavačka kuća koja je pre 19 godina predstavila originalan izdavački projekat – personalizovane knjige. Zbog izuzetno velikog interesovanja, vlasnik koncepta ubrzo je razvio franšizu, uspostavio mrežu malih izdavačkih postaja širom Češke, a zatim, ideju preneo i na susedna tržišta – Slovačku i Poljsku. Samo u Poljskoj, „Plavi slon“ ima 50 primalaca franšize. Jedan od njih je i Rafal Kvjatkovski, zadužen ujedno i za razvoj franšizne mreže na čitavoj teritoriji Poljske. Njegovo iskustvo, kako kaže, moglo bi da posluži i ljudima sa ovih prostora koji razmišljaju o kupovini ove češke franšize.

Po čemu se izdavačka kuća „Plavi slon“ razlikuje od drugih?

Većina igračaka i knjiga za decu koje se danas mogu naći na tržištu delo su masovne proizvodnje. Međutim, u poslednje vreme, postaju sve popularniji proizvodi – kao odeća ili igračke – koji su pravljeni ručno, odnosno, u manjim radionicama i manufakturama. Može se reći da je „Plavi slon“ jedna od njih, a izdvaja se od drugih po tome što prodaje „personalizovane“ knjige. To znači da osoba koja naručuje knjigu navodi i ime deteta kojem će knjiga biti poklonjena. Kada dete knjigu dobije na poklon, shvatiće da je glavni junak – upravo on sam. To je vrlo originalan poklon, a može se naručiti ili preko onlajn prodavnice ili direktno kupiti od naših primalaca franšize.

Ko može postati primalac ove franšize i šta su njegove obaveze?

Ovaj posao je idealan za ljude koji znaju kako da dođu do velike grupe roditelja s malom decom. Dobro polazište su svakako vrtići i škole. Za izradu knjige, primalac franšize koristi polugotov proizvod, to su korice i stranice s ilustracijama, koje nabavlja od davaoca franšize – matične izdavačke kuće iz Češke. Sve što primalac franšize treba da uradi jeste da unese ime deteta, odštampa stranice sa tekstom, poveže u korice. Za to su mu potrebni poseban softver, koji takođe nabavlja od davaoca franšize, kompjuter i laserski štampač. Čitav posao se, inače, može voditi od kuće, nema potrebe da se iznajmljuje poseban poslovni prostor.

Koliko knjiga, u proseku, može da proda jedan primalac franšize za godinu dana?

U Poljskoj, jedan primalac franšize proda između 800 i 1.400 knjiga godišnje. To je naše iskustvo. Naravno, najviše se knjiga proda za vreme božićnih i novogodišnjih praznika, na početku i kraju školske godine. Veliki broj knjiga, recimo, naručuju i vrtići.

Kakva je konkurencija na tržištu u Poljskoj?

Mi smo se prvi pojavili na tržištu i od te 2004. do danas, naravno da su se, s vremena na vreme, pojavljivali i konkurentski koncepti. Neki od njih su brzo nestali, drugi su se održali nešto duže. A zatim se opet pojave novi... Cene njihovih knjiga su varirale – nudile su se i po većoj i po nižoj ceni od naših. Međutim, mi smo konstantno držali visok kvalitet, što je i posledica ogromnog iskustva, koje smo sticali ne samo u Poljskoj, već i u Češkoj, odakle „Plavi slon“ i potiče. Svake godine proširujemo ponudu. Trenutno nudimo 13 priča na osnovu kojih pripremamo personalizovane knjige za decu.

Radite li na razvoju novih ideja?

„Plavi slon“ je već počeo da štampa i prodaje personalizovane knjige na stranim jezicima – engleskom i nemačkom. Kako deca danas jezike počinju da uče vrlo rano, razmišljali smo da bi bilo dobro da im ponudimo knjige koje će rado čitati.