Radim i zarađujem od kuće

R. Kvjatkovski
„Plavi slon“ je izvorno češka izdavačka kuća koja je pre 19 godina predstavila originalan izdavački projekat – personalizovane knjige. Zbog izuzetno velikog interesovanja, vlasnik koncepta ubrzo je razvio franšizu, uspostavio mrežu malih izdavačkih postaja širom Češke, a zatim, ideju preneo i na susedna tržišta – Slovačku i Poljsku. Samo u Poljskoj, „Plavi slon“ ima 50 primalaca franšize. Jedan od njih je i Rafal Kvjatkovski, zadužen ujedno i za razvoj franšizne mreže na čitavoj teritoriji Poljske. Njegovo iskustvo, kako kaže, moglo bi da posluži i ljudima sa ovih prostora koji razmišljaju o kupovini ove češke franšize.
Po čemu se izdavačka kuća „Plavi slon“ razlikuje od drugih?
Većina igračaka i knjiga za decu koje se danas mogu naći na tržištu delo su masovne proizvodnje. Međutim, u poslednje vreme, postaju sve popularniji proizvodi – kao odeća ili igračke – koji su pravljeni ručno, odnosno, u manjim radionicama i manufakturama. Može se reći da je „Plavi slon“ jedna od njih, a izdvaja se od drugih po tome što prodaje „personalizovane“ knjige. To znači da osoba koja naručuje knjigu navodi i ime deteta kojem će knjiga biti poklonjena. Kada dete knjigu dobije na poklon, shvatiće da je glavni junak – upravo on sam. To je vrlo originalan poklon, a može se naručiti ili preko onlajn prodavnice ili direktno kupiti od naših primalaca franšize.
Ko može postati primalac ove franšize i šta su njegove obaveze?
Ovaj posao je idealan za ljude koji znaju kako da dođu do velike grupe roditelja s malom decom. Dobro polazište su svakako vrtići i škole. Za izradu knjige, primalac franšize koristi polugotov proizvod, to su korice i stranice s ilustracijama, koje nabavlja od davaoca franšize – matične izdavačke kuće iz Češke. Sve što primalac franšize treba da uradi jeste da unese ime deteta, odštampa stranice sa tekstom, poveže u korice. Za to su mu potrebni poseban softver, koji takođe nabavlja od davaoca franšize, kompjuter i laserski štampač. Čitav posao se, inače, može voditi od kuće, nema potrebe da se iznajmljuje poseban poslovni prostor.
Koliko knjiga, u proseku, može da proda jedan primalac franšize za godinu dana?
U Poljskoj, jedan primalac franšize proda između 800 i 1.400 knjiga godišnje. To je naše iskustvo. Naravno, najviše se knjiga proda za vreme božićnih i novogodišnjih praznika, na početku i kraju školske godine. Veliki broj knjiga, recimo, naručuju i vrtići.
Kakva je konkurencija na tržištu u Poljskoj?
Mi smo se prvi pojavili na tržištu i od te 2004. do danas, naravno da su se, s vremena na vreme, pojavljivali i konkurentski koncepti. Neki od njih su brzo nestali, drugi su se održali nešto duže. A zatim se opet pojave novi... Cene njihovih knjiga su varirale – nudile su se i po većoj i po nižoj ceni od naših. Međutim, mi smo konstantno držali visok kvalitet, što je i posledica ogromnog iskustva, koje smo sticali ne samo u Poljskoj, već i u Češkoj, odakle „Plavi slon“ i potiče. Svake godine proširujemo ponudu. Trenutno nudimo 13 priča na osnovu kojih pripremamo personalizovane knjige za decu.
Radite li na razvoju novih ideja?
„Plavi slon“ je već počeo da štampa i prodaje personalizovane knjige na stranim jezicima – engleskom i nemačkom. Kako deca danas jezike počinju da uče vrlo rano, razmišljali smo da bi bilo dobro da im ponudimo knjige koje će rado čitati.
POGLEDAJTE ČLANKE

JumpingClay, koncept prodavnice i radionice za modelovanje gline, razvija odnedavno franšiznu mrežu i u Češkoj. Nosilac franšize nudi tri mogućnosti za pokretanje posla.
Da li će se personalizovane knjige pojaviti i u ovom regionu i kako teče saradnja s franšiznim partnerima, otkriva Marek Halfar, osnivač i franšizni menadžer češke izdavačke kuće „Plavi slon“
Minela Bašić je oduvek volela da radi sa decom, a kako je nedavno postala deo franšizne porodice Jumping Clay – ta želja joj se i ostvarila.
Jumping Clay, koncept prodavnice i radionice u kojoj se može kupiti, ali i učiti modelovanje figurica od gline, početkom ove godine dobio je poslovnice na dva nova tržišta u regionu.
Biznisi zasnovani na onlajn prodaji spadaju u najbrže rastuću sferu poslovanja. Knjige su, pak, među najprodavanijim proizvodima na internetu. Češki izdavač „Plavi slon“ spaja oba sveta.
NAJČITANIJE

Šesta regionalna konferencija "Rizici novog doba i održivost: let u nepoznato" biće održana 5. juna 2025.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.
POPULARNO NA FORUMU
Igračke stižu i kroz franšizu
Pozdrav.Kako Vas kontaktirati?Kontakt telefon?
Lakše uz partnere
Sve ste vi ovo lepo napisali ali niste nista proverili sa njima detaljno, vec se tudji text preveli na srbski I postavili kao vas clanak. | Franshizing EU firmi van EU ne...