Idealno za franšize?
Za većinu američkih kompanija koje imaju ambiciju da šire poslovanje van matičnog tržišta – franšizing je idealna opcija, a prema najnovijem istraživanju koje je sproveo Rosenberg International Franchise Center (RIFC) Univerziteta Nju Hempšir, tržišta koja u ovom trenutku najviše privlače američke franšize su Velika Britanija i Kina. Obe na vrhu, ali iz sasvim različitih razloga.
Prema indeksu „atraktivnosti“ koji su izveli istraživači RIFC-a, Velika Britanija je najbolja opcija za brendove koji žele tzv. „uravnoteženi rast“. Osim ogromnog tržišnog potencijala, koji se zasniva na lokalnoj ekonomiji i rastu BDP-a, Veliku Britaniju karakteriše i jaka kupovna moć stanovništva, što predstavlja idealno polazište za većinu biznisa. Pored toga, ne treba posebno naglašavati da između Sjedinjenih Država i Velike Britanije postoji vrlo bliska istorijska i kulturološka veza. Kako to pokazuje i najnovija Doing Business lista Svetske banke, pokretati poslovanje u Velikoj Britaniji gotovo da ne povlači nikakav rizik. Čak i sa Bregzitom, indeks rizika prema Euromoney-u pokazuje da su regulatorni rizici u Ujedinjenom Kraljevstvu još uvek prilično niski.
Na RIFC-ovoj listi atraktivnih tržišta, među prvih pet, iz gotovo istih razloga, našle su se i Nemačka, Kanada, Australija i Francuska.
Za one američke franšize koje, pak, tipiju na „agresivan rast“, lista RIFC-a stavlja Kinu na sam vrh. Kao najmnogoljudnija zemlja sveta, s neverovatnim ekonomskim rastom, Kina ima najjači tržišni potencijal u odnosu na sve ostale zemlje sveta, što potvrđuje i poslednji Ekonomski pregled Međunarodnog monetarnog fonda.
Određeni rizici, međutim, postoje. Kina se, u kulturološkom smislu, veoma razlikuje od SAD, i iskustvo pokazuje da na ovo tržište uglavnom ulaze izuzetno jaki igrači, kao što su YUM! Brands, vlasnik franšiznih brendova KFC, Pizza Hut i Taco Bell, ili svetski poznati Starbucks. Treba takođe napomenuti da ove kompanije imaju ozbiljne pravne timove koji „ne ispuštaju situaciju iz ruku“, jer je Kina prema listi Svetske banke jedna od najrizičnijih zemalja kada je reč o pravnim i regulatornim rizicima.
Ostala visokopozicionirana tržišta na kojima američke franšize mogu računati na agresivan rast su Turska, Nemačka, Velika Britanija i Indija.
Identifikovanje „atraktivnosti“ tržišta je, međutim, samo prvi korak u internacionalnom razvoju. Kako to praksa često pokazuje, za franšizne sisteme je ponekad „presudniji“ izbor lokalnog partnera – primaoca franšize – koji će biti zadužen za razvoj poslovanja na datom tržištu. U franšizingu, ova dva faktora su, zapravo, neodvojiva.
Istraživanje RIFC-a je obuhvatilo 131 zemlju, a na listi su rangirane i zemlje ovog regiona. Najbolje je kotirana Slovenija (62. mesto), a slede Hrvatska (71), Srbija (84), Makedonija (87) i Bosna i Hercegovina (123).
Kompletnu listu možete pronaći na sledećem linku: International Franchise Attractiveness Index
POGLEDAJTE ČLANKE
Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.