Franšiza za poklonike dobrog stila
Svakom muškarcu je barem jednom u životu potrebno lepo, elegantno odelo. Postojeća ponuda na tržištu, istina, nikad nije bila raznovrsnija i čini se da ugađa najrazličitijim kategorijama kupaca. Bilo da se radi o stilu ili cenovnom rangu, kupci su navikli da „za svakog ima po nešto“ i da za dobar autfit ponekad i ne treba izdvojiti mnogo novca, pogotovo ako se ograniče na ponudu „ready-to-wear“ proizvoda koji se nude u svim velikim maloprodajnim lancima. Šta, međutim, sa kupcima koji ciljaju na vrhunski kvalitet, jedinstven, besprekoran i neponovljiv izgled? Oni se, kako je to i oduvek bilo, mogu osloniti na nešto tradicionalniju formu dobrog stila – odela šivena po meri. Iako za to treba izdvojiti i više novca, evidentno je da industrija odela šivenih po meri ponovo doživljava procvat. To potvrđuje i Nikolaj Kostadinov, vlasnik kompanije Amokin, kompanije koja se, pre desetak godina, pojavila na tržištu Bugarske s brendom Brutale, nudeći upravo vrhunska muška odela šivena po meri.
– Mi živimo u vremenu u kome se sa gotovih proizvoda prelazi na proizvode pravljene po meri. Kad kažem proizvodi, mislim na odeću, telefone, automobile, bicikle, nameštaj, modne dodatke svih vrsta. Iako odelo ne čini čoveka, ono, ipak, dosta govori o njemu. Zato i nije iznenađenje što sve više muškaraca uviđa da gotovo, konfekcijsko odelo nikada ne može biti u istom rangu s dobro krojenim odelom po meri – objašnjava Nikolaj Kostadinov.
Uprkos uvreženom mišljenju da se radi o uskoj i vrlo zahtevnoj niši, Brutale je na domaćem tržištu postigao odlične rezultate, a kompanija danas ima ambiciju da brend pozicionira i proširi na što više tržišta u Evropi.
Aktuelni trend „kastomizacije“ svakako im ide na ruku, a sigurnost u kvalitet proizvoda, ne umanjuje, međutim, svest da je konkurencija u ovom domenu i specifična i jaka. – Mi detektujemo dve grupe konkurenata – kompanije koje nude gotova odela i kompanije koje, kao i mi, nude odela šivena po meri. Gotova odela možemo podeliti na jeftina i skupa. U smislu cene, mi se nikako ne možemo porediti s jeftinim gotovim odelima. Ipak, znamo da se naši kupci često zapitaju: treba li da kupim Brutale odelo po meri za 700 evra, šiveno od vrhunskih italijanskih materijala ili da kupim gotovo odelo nekog zvučnog brenda? Rekao bih da je razlika u konačnom izgledu i kvalitetu na strani Brutale-a – međutim, mi živimo u svetu gde „brend“ znači više. Zato i radimo na tome da Brutale postane prepoznatljiv brend u kategoriji odela šivenih po meri – objašnjava Kostadinov.
Brutale je, uveren je naš sagovornik, i jedan od dobrih primera za teoriju uticajnog harvardskog profesora ekonomije Majkla Portera, koji tvrdi da se tržište može osvojiti na dva načina – tako što će se ponuditi ili jeftiniji ili bolji proizvod od konkurenta. – Mi nudimo bolji proizvod. I to ima svoju cenu. Ali, moram naglasiti, Brutale stoji tačno na sredini – skuplji smo i kvalitenijih od svih brendova gotovih odela i jeftiniji od premijum brendova odela šivenih po meri – objašnjava Kostadinov. – Pri tom, koristimo samo italijanske materijale vrhunskog kvaliteta iza kojih stoje neki od najcenjenijih i najstarijih proizvođača na svetu. Svakako da kvalitet i vrsta tkanine utiču na krajnju cenu – kaže Kostadinov i precizira da se cena Brutale odela kreće od 500 do 1.500 evra.
Iako se čini da su odela po meri „rezervisana“ samo za određen tip kupaca, Kostadinov kaže da je njihova potencijalna baza klijenata prilično široka. – Samo u zemljama Evropske unije živi oko 216 miliona odraslih muškaraca – sve je to naša ciljna grupa. Ako, pak, treba da odredimo tipične kupce brenda Brutale, to su, očito, muškarci koji svakodnevno nose odelo – biznismeni, arhitekte, pravnici, državni službenici, političari, bankari, zaposleni u korporacijama i mnogi drugi. Međutim, kao što smo već rekli, svakom muškarcu će odelo biti potrebno barem nekoliko puta u životu, za neke posebne prilike, tako da ne treba „bežati“ od dobro skrojenog odela po meri – kaže Kostadinov.
Fokus na pridobijanje što šire baze kupaca i širenje na evropskim tržištima, dovelo ih je i do razvoja franšiznog modela poslovanja. – Godinama smo vrlo uspešno poslovali u Bugarskoj pre nego što smo odlučili da razvijemo i ponudimo franšizu. U svetu biznisa, postoje različite strategije rasta. Jedna od njih je – poslovati na što većoj teritoriji. Svesni smo da se vođenje biznisa u nekoj drugoj zemlji ne može svesti samo na investiciju, jer se, pre svega, radi o razumevanju lokalne kulture i komunikaciji sa kupcima. Zato su nam i potrebni franšizni partneri, koji će nuditi naše proizvode i usluge na lokalnom nivou – kaže Kostadinov.
Kako bi se predstavili na tržištima koja najviše utiču na njihovo poslovanje, Brutale je otvorio i kancelarije u Londonu i Milanu. – Pojam elegantnog muškog odela se bez sumnje vezuje za Englesku i mi upravo želimo da ponudimo takvo odelo, poboljšano i prilagođeno današnjim trendovima. Kancelarija u Milanu je zadužena za komunikaciju sa našim dobavljačima iz Italije – objašnjava Kostadinov. Brutale trenutno ima i sedam profesionalnih krojača koji putuju po Evropi – sastaju se s klijentima i uzimaju mere za odela. – S druge strane, želimo da rastemo, da budemo prisutni lokalno, u svakoj zemlji Evrope – ističe Kostadinov.
Franšizni partneri brenda Brutale moći će, kaže naš sagovornik, prilično lako da pokrenu i vode ovaj posao. Zahvaljujući, najpre, obuci i podršci koju će dobiti, ali i činjenici da neće morati da kupuju skupe mašine za šivenje, zapošljavaju profesionalne krojače, brinu o lageru. – Oni samo treba da uzimaju mere i prodaju odela. Mi radimo sve ostalo – proizvodimo naručeno i isporučujemo partnerima u roku do 15 dana, bilo gde u Evropi – kaže Kostadinov.
Franšizna jedinica se može pokrenuti sa 20.000 evra (bez PDV-a), ako franšizni partner odluči da prodaje samo odela ili za 25.000 evra (bez PDV-a), ako u ponudu uključi i košulje po meri. – Ovi iznosi pokrivaju sve troškove franšiznih nakanada, uzoraka odela i materijala, prenosa znanja i obuke. Nema nikakvih drugih skrivenih troškova s naše strane, niti će primaoci franšize morati da plaćaju redovne naknade ili naknade za marketing – objašnjava Kostadinov.
Praksa je da primaoci franšize plaćaju odela davaocu po veleprodajnim cenama, a kolika će biti krajnja cena odela, s maržom za primaoce, zavisi najviše od uslova na lokalnom tržištu. – Mi, generalno, preporučujemo kolika bi marža mogla biti, ali naši partneri najbolje poznaju tržište na kojem posluju i, stoga, mogu da je povećaju ili smanje. Za koliko će vratiti investiciju, zavisi od više faktora – početne investicije, tekućih troškova poslovanja, prometa. Naš poslovni model je profitabilan, ali i pored toga, primaoci franšize treba marljivo da rade i prate preporučene smernice poslovanja – napominje Kostadinov.
Na odluku da naprave poseban franšizni paket koji uključuje i košulje po meri, uticalo je, pre svega, iskustvo. – Ono nam pokazuje da kupci vole slobodu izbora. U SAD i Evropi, recimo, postoji mnogo brendova koji nude samo košulje po meri. Svi nose košulje, međutim, neće svaki muškarac nositi odelo, zar ne? Ipak, razlika u marži za ponudu odela i košulja je dovoljno velika da je ne bi trebalo ignorisati. Smatram da su provizije u našem franšiznom modelu formirane tako da budu jasne i pravedne za obe strane. Stoga – što više proizvoda ponudite, to bolje – smatra Kostadinov i dodaje da će primaoci franšize imati mogućnost i da ponude džepne maramice i kravate vrhunskog kvaliteta made in Italy.
Iako se radi o biznisu koji uključuje prodaju, Brutale ne zahteva od svojih primalaca franšize da otvore prodavnicu ili prodajni atelje. Na koji će način, pak, raditi na promociji brenda ili dolaziti do kupaca, primaoci će moći da nauče tokom obuke. – Svesni smo da radimo na konkurentnom tržištu i, rekao bih, imamo mnogo iskustva sa svim marketinškim kanalima. Primaoci neće imati problema da dođu do klijenata, jer znamo šta najbolje funkcioniše. Osim toga, partneri će proći obuku i po pitanju prodaje i marketinga. Vodiće i svoje lokalne veb-sajtove i profile na društvenim mrežama, a mi ćemo ih savetovati i pomoći da budu što vidljiviji – kaže Kostadinov.
Da li je moguće napraviti savršeno skrojeno odelo samo na osnovu uzetih mera? Kostadinov kaže da je rizik od reklamacije minimalan. – Obuka koju primaoci prođu po pitanju uzimanja mera, kao i tehnologija koju koristimo, dovode do toga da je mogućnost za grešku izuzetno mala. Naravno, sve zavisi od slučaja do slučaja. Ako primalac franšize nije dobro uzeo mere i to dovede do reklamacije, onda je on u obavezi da pokrije trošak izrade odela. Ako mi sašijemo odelo koje ne odgovara uzetim merama – naravno, mi pokrivamo troškove. Ipak, imajte na umu da je sitne korekcije moguće uraditi i na lokalu, što će uštedeti vreme i novac svima – nama, primaocu franšize i klijentu – objašnjava Kostadinov.
Uobičajeno je da klijent primaocu franšize plati 50% cene odela avansno. Primalac zatim plati izradu odela davaocu. Drugu polovinu novca klijent daje primaocu nakon što dobije odelo.
Savršeni kandidati za ovu franšizu su, prirodno, ljudi koje zanima moda. Ne moraju nužno imati iskustva iz ove oblasti, iako će iskustvo u prodaji biti od velike pomoći. – Međutim, ni to nije obavezno, pošto ćemo, da ponovim, partnerima pružiti sveobuhvatnu obuku i za uzimanje mera i za prodaju. Dakle, uopšteno, tražimo izuzetno motivisanu osobu koja, pre svega, zna da sluša. Osoba koja je sjajna u komunikaciji i sposobna da stupi u kontak s različitim ljudima, svakako će imati bolju startnu poziciju kad uđe u posao – kaže Kostadinov.
POGLEDAJTE ČLANKE
Brend Esotiq & Henderson planira da uđe na tržište Srbije. Šta je potrebno za otvaranje franšizne radnje?
Turski maloprodajni lanac FLO planira da do 2023. učetvorostruči broj franšiznih prodavnica širom sveta. Na franšiznoj mapi su i zemlje ovog regiona.
Turski modni brend LOFT već 30 godina uspešno posluje na izuzetno konkurentnom tržištu proizvodnje i prodaje tekstilnih proizvoda. Sada su spremni za širenje u Evropi, a franšizne partnere traže i u Srbiji.
Tvorci poljske modne marke Lekko pronašli su jedinstvenu nišu i kreirali filtrirajuće šalove. Potražnja je i tokom ove epidemiološke krize porasla, najviše zbog preporuke da se na javnim mestima pokrivaju usta i nos.
Modna industrija je takođe pogođena epidemiološkom krizom, posebno od trenutka zatvaranja tržnih centara. Kako se u Srbiji posluje u novim okolnostima?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Proces traženja (regrutacije) primalaca franšize nije nimalo lak. Kako kompanije treba da se pripreme za ovaj proces i šta je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
POPULARNO NA FORUMU
Čarapa biznis čuva
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Franšiza u second-hand radnji
Postovani, na koji nacin bih mogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Franšiza u second-hand dućanu
Postovani, na koji nacin bih ogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Rast prodaje, ali manje franšiza
da li Zara planira otvaranje u Zrenjaninu ?
Franšiza u second-hand radnji
Poštovana Zainteresovana sam za ovu franšizu. Kako stupiti u kontakt sa davaocem franšize.
Benetton menja strategiju
Vrlo zanimljivo
Na korak do jeftine obuće
Zivim i radim u Canadi vec 20 godina.I teresuje me da li je kompanija zainteresovana za otcaranje radnje u Torontu Canada Ontario podrucije?Hvala
Uspešna godina za Conte of Florence
Svidza mi se