Franšiza za poklonike dobrog stila

Moda bez granica / Bugarski Brutale traži primaoce franšize u svim zemljama Evrope
Utorak
12.11.2019.
Bugarski brend Brutale, koji krasi elegantna muška odela šivena po meri, kreće u ekspanziju u Evropi. Primaoce franšize traže i među preduzetnim ljudima iz ovog regiona.
 

Svakom muškarcu je barem jednom u životu potrebno lepo, elegantno odelo. Postojeća ponuda na tržištu, istina, nikad nije bila raznovrsnija i čini se da ugađa najrazličitijim kategorijama kupaca. Bilo da se radi o stilu ili cenovnom rangu, kupci su navikli da „za svakog ima po nešto“ i da za dobar autfit ponekad i ne treba izdvojiti mnogo novca, pogotovo ako se ograniče na ponudu „ready-to-wear“ proizvoda koji se nude u svim velikim maloprodajnim lancima. Šta, međutim, sa kupcima koji ciljaju na vrhunski kvalitet, jedinstven, besprekoran i neponovljiv izgled? Oni se, kako je to i oduvek bilo, mogu osloniti na nešto tradicionalniju formu dobrog stila – odela šivena po meri. Iako za to treba izdvojiti i više novca, evidentno je da industrija odela šivenih po meri ponovo doživljava procvat. To potvrđuje Nikolaj Kostadinov, vlasnik kompanije Amokin, kompanije koja se, pre desetak godina, pojavila na tržištu Bugarske s brendom Brutale, nudeći upravo vrhunska muška odela šivena po meri.

Mi živimo u vremenu u kome se sa gotovih proizvoda prelazi na proizvode pravljene po meri. Kad kažem proizvodi, mislim na odeću, telefone, automobile, bicikle, nameštaj, modne dodatke svih vrsta. Iako odelo ne čini čoveka, ono, ipak, dosta govori o njemu. Zato i nije iznenađenje što sve više muškaraca uviđa da gotovo, konfekcijsko odelo nikada ne može biti u istom rangu s dobro krojenim odelom po meri – objašnjava Nikolaj Kostadinov.

Uprkos uvreženom mišljenju da se radi o uskoj i vrlo zahtevnoj niši, Brutale je na domaćem tržištu postigao odlične rezultate, a kompanija danas ima ambiciju da brend pozicionira i proširi na što više tržišta u Evropi.

Aktuelni trend „kastomizacije“ im svakako ide na ruku, a sigurnost u kvalitet proizvoda, ne umanjuje, međutim, svest da je konkurencija u ovom domenu i specifična i jaka. – Mi detektujemo dve grupe konkurenata – kompanije koje nude gotova odela i kompanije koje, kao i mi, nude odela šivena po meri. Gotova odela možemo podeliti na jeftina i skupa. U smislu cene, mi se nikako ne možemo porediti s jeftinim gotovim odelima. Ipak, naši kupci često u sebi postavljaju pitanje: treba li da kupim Brutale odelo po meri za 700 evra, šiveno od vrhunskih italijanskih materijala ili da kupim gotovo odelo nekog zvučnog brenda? Razlika u konačnom izgledu i kvalitetu je bez ikakve sumnje na strani Brutale-a. Međutim, mi živimo u svetu gde „brend“ znači više. Zato i radimo na tome da Brutale postane prepoznatljiv brend u kategoriji odela šivenih po meri – objašnjava Kostadinov.

Brutale je, uveren je naš sagovornik, i jedan od dobrih primera za teoriju uticajnog harvardskog profesora ekonomije Majkla Portera, koji tvrdi da se tržište može osvojiti na dva načina – tako što će se ponuditi ili jeftiniji ili bolji proizvod od konkurenta. – Mi nudimo bolji proizvod. I to ima svoju cenu. Međutim, Brutale stoji tačno na sredini – skuplji smo i kvalitenijih od svih brendova gotovih odela i jeftiniji od premijum brendova odela šivenih po meri – objašnjava Kostadinov. – Pri tom, koristimo samo italijanske materijale vrhunskog kvaliteta iza kojih stoje neki od najcenjenijih i najstarijih proizvođača na svetu. Svakako da kvalitet i vrsta tkanine utiču na krajnju cenu – kaže Kostadinov i precizira da se cena Brutale odela kreće od 500 do 1.500 evra.

Iako se čini da su odela po meri „rezervisana“ samo za određen tip kupaca, Kostadinov kaže da je njihova potencijalna baza klijenata prilično široka. – Samo u zemljama Evropske unije živi oko 216 miliona odraslih muškaraca – sve je to naša ciljna grupa. Ako pak treba da odredimo tipične kupce brenda Brutale, to su, očito, muškarci koji svakodnevno nose odelo – biznismeni, arhitekte, pravnici, državni službenici, političari, bankari, zaposleni u korporacijama i mnogi drugi. Međutim, kao što smo već rekli, svakom muškarcu će odelo biti potrebno barem nekoliko puta u životu, za neke posebne prilike, tako da ne treba „bežati“ od dobro skrojenog odela po meri – kaže Kostadinov.

Fokus na pridobijanje što šire baze kupaca i širenje na evropskim tržištima, dovelo ih je i do razvoja franšiznog modela poslovanja. – Godinama smo vrlo uspešno poslovali u Bugarskoj pre nego što smo odlučili da razvijemo i ponudimo franšizu. U svetu biznisa, postoje različite strategije rasta. Jedna od njih je – poslovati na što većoj teritoriji. Svesni smo da se vođenje biznisa u nekoj drugoj zemlji ne može svesti samo na investiciju, jer se, pre svega, radi o razumevanju lokalne kulture i komunikaciji sa kupcima. Zato su nam i potrebni franšizni partneri, koji će nuditi naše proizvode i usluge na lokalnom nivou – kaže Kostadinov.

Kako bi se predstavili na tržištima koja najviše utiču na njihovo poslovanje, Brutale je otvorio i kancelarije u Londonu i Milanu. – Pojam elegantnog muškog odela se bez sumnje vezuje za Englesku i mi upravo želimo da ponudimo takvo odelo, poboljšano i prilagođeno današnjim trendovima. Kancelarija u Milanu, pak, zadužena je za komunikaciju sa našim dobavljačima iz Italije – objašnjava Kostadinov. Brutale trenutno ima i sedam profesionalnih krojača koji putuju po Evropi – sastaju se s klijentima i uzimaju mere za odela. – Međutim, želimo da rastemo, da budemo prisutni lokalno, u svakoj zemlji Evrope – ističe Kostadinov.

Franšizni partneri brenda Brutale moći će, kaže naš sagovornik, prilično lako da pokrenu i vode ovaj posao. Zahvaljujući, najpre, obuci i podršci koju će dobiti, ali i činjenici da neće morati da kupuju skupe mašine za šivenje, zapošljavaju profesionalne krojače, brinu o lageru. – Oni samo treba da uzimaju mere i prodaju odela. Mi radimo sve ostalo – proizvodimo naručeno i isporučujemo partnerima u roku do 15 dana, bilo gde u Evropi – kaže Kostadinov. 

Franšizna jedinica se može pokrenuti sa 20.000 evra (bez PDV-a), ako franšizni partner odluči da prodaje samo odela ili za 25.000 evra (bez PDV-a), ako u ponudu uključi i košulje po meri. – Ovi iznosi pokrivaju sve troškove franšiznih nakanada, uzoraka odela i materijala, prenosa znanja i obuke. Nema nikakvih drugih skrivenih troškova s naše strane, niti će primaoci franšize morati da plaćaju redovne naknade ili naknade za marketing – objašnjava Kostadinov.

Praksa je da primaoci franšize plaćaju odela davaocu po veleprodajnim cenama, a kolika će biti krajnja cena odela, s maržom za primaoce, zavisi najviše od uslova na lokalnom tržištu. – Mi, generalno, preporučujemo kolika bi marža mogla biti, ali naši partneri najbolje poznaju tržište na kojem posluju i, stoga, mogu da je povećaju ili smanje. Za koliko će vratiti investiciju, zavisi od više faktora – početne investicije, tekućih troškova poslovanja, prometa. Naš poslovni model je profitabilan, ali i pored toga, primaoci franšize treba marljivo da rade i prate preporučene smernice poslovanja – napominje Kostadinov.

Na odluku da naprave poseban franšizni paket koji uključuje i košulje po meri, uticalo je, pre svega, iskustvo. – Ono nam pokazuje da kupci vole slobodu izbora. U SAD i Evropi, recimo, postoji mnogo brendova koji nude samo košulje po meri. Svi nose košulje, međutim, neće svaki muškarac nositi odelo, zar ne? Ipak, razlika u marži za ponudu odela i košulja je dovoljno velika da je ne bi trebalo ignorisati. Smatram da su provizije u našem franšiznom modelu formirane tako da budu jasne i pravedne za obe strane. Stoga – što više proizvoda ponudite, to bolje –  smatra Kostadinov i dodaje da će primaoci franšize imati mogućnost i da ponude džepne maramice i kravate vrhunskog kvaliteta made in Italy.

Iako se radi o biznisu koji uključuje prodaju, Brutale ne zahteva od svojih primalaca franšize da otvore prodavnicu ili prodajni atelje. Na koji će način, pak, raditi na promociji brenda ili dolaziti do kupaca, primaoci će moći da nauče tokom obuke. – Svesni smo da radimo na konkurentnom tržištu i, rekao bih, imamo mnogo iskustva sa svim marketinškim kanalima. Primaoci neće imati problema da dođu do klijenata, jer  znamo šta najbolje funkcioniše. Osim toga, partneri će proći obuku i po pitanju prodaje i marketinga. Vodiće i svoje lokalne veb-sajtove i profile na društvenim mrežama, a mi ćemo ih savetovati i pomoći da budu što vidljiviji – kaže Kostadinov.

Da li je, pak, moguće napraviti savršeno skrojeno odelo samo na osnovu uzetih mera? Kostadinov kaže da je rizik od reklamacije minimalan. – Obuka koju primaoci prođu po pitanju uzimanja mera, kao i tehnologija koju koristimo, dovode do toga da je mogućnost za grešku izuzetno mala. Naravno, sve zavisi od slučaja do slučaja. Ako primalac franšize nije dobro uzeo mere i to dovede do reklamacije, onda je on u obavezi da pokrije trošak izrade odela. Ako mi sašijemo odelo koje ne odgovara uzetim merama – naravno, mi pokrivamo troškove. Ipak, imajte na umu da je sitne korekcije moguće uraditi i na lokalu, što će uštedeti vreme i novac  svima – nama, primaocu franšize i klijentu – objašnjava Kostadinov.

Uobičajeno je da klijent primaocu franšize plati 50% cene odela avansno. Primalac zatim plati izradu odela davaocu. Drugu polovinu novca klijent daje primaocu nakon što dobije odelo.

Savršeni kandidati za ovu franšizu su, prirodno, ljudi koje zanima moda. Ne moraju nužno imati iskustva iz ove oblasti, iako će iskustvo u prodaji biti od velike pomoći. – Međutim, ni to nije obavezno, pošto ćemo, da ponovim, partnerima pružiti sveobuhvatnu obuku i za uzimanje mera i za prodaju. Dakle, uopšteno, tražimo izuzetno motivisanu osobu koja, pre svega, zna da sluša. Osoba koja je sjajna u komunikaciji i sposobna da stupi u kontak s različitim ljudima, svakako će imati bolju startnu poziciju kad uđe u posao – kaže Kostadinov.


Nikolaj Kostadinov, kompanija Amokin / „Mi živimo u vremenu u kome se sa gotovih proizvoda prelazi na proizvode pravljene po meri. Iako odelo ne čini čoveka, ono, ipak, dosta govori o njemu. Zato i nije iznenađenje što sve više muškaraca uviđa da gotovo, konfekcijsko odelo nikada ne može biti u istom rangu s dobro krojenim odelom po meri.“
podnikatel roku Murad Al-Katib
N.Bogojević