Biznis „na krilima leptira“
Neobično poslovno putovanje Zbinjeka Černog započinje 2015. u Karlovim Varima. U to je vreme, kako priča ovaj češki preduzetnik, tragao za novim poslovnim idejama, ali najviše za atrakcijama koje bi mogle da ugode širokom i prilično šarenolikom profilu turista, koji, inače, tokom čitave godine opsedaju ovo poznato banjsko odmaralište u Češkoj. Odgovor je pronašao u jednoj zahtevnoj, ali jedinstvenoj ideji – kući leptira.
Ideja o izgradnji kompleksa Papilonia, koji bi postao „dom“ za više od 600 vrsta egzotičnih leptira – delovala je isprva kao nemoguća misija. Niko do tada, zapravo, nije pokušao da sagradi stanište pod veštačkim osvetljenjem, u zatvorenom prostoru, ali sa svim neophodnim uslovima za formiranje zdravog ekosistema. – Već u prvoj, pripremnoj fazi smo shvatili koliko je ova ideja bila inovativna i ambiciozna – kaže Zbinjek Černi. – Nije postojala nikakva studija, nije bilo relevantnih istraživanja, nismo mogli da pronađemo odgovore na sijaset naših pitanja. Čak ni vrhunski entomolozi ni iskusni menadžeri sličnih kompleksa iz inostranstva nam nisu mogli pomoći. Štaviše, više puta su nam iskreno poručili da će doći kod nas po savet ako uspemo u svojoj nameri. Shvatili smo da smo pokrenuli potpuno jedinstven projekat, na svetskom nivou. Bio je to dug, težak i trnovit put – priča Černi.
Papilonia je, uprkos svemu, otvorena 2015. u Karlovim Varima i od tada – ne prestaje da zadivljuje i privlači znatiželjnike iz svih krajeva sveta. – Ovo putovanje možda jeste bilo teško, ali se višestruko isplatilo – kaže Černi. Posle samo dve godine, druga kuća leptira sagrađena je i otvorena u Pragu, u okviru prodavnice igračaka Hamleys, a komercijalni uspeh koncepta naveo je Černog da počne razmišljati i o – davanju franšize. Dve licence, za gradove Brno i Lipno, ugovorene su još pre izbijanja pandemije koronavirusa. Nakon karantinskog „zatišja“, očekuje se da će ove dve franšizne kuće leptira biti otvorene tokom jula i avgusta. – Naravno, razmišljamo i o širenju van granica Češke – naglašava Černi.
Šta biste, stoga, poručili potencijalnim partnerima? Šta su prednosti ove franšize?
Posle uspešnog otvaranja kuće leptira u Karlovim Varima, mi smo odjednom u rukama imali dragocen i sveobuhvatan know-how – znali smo kako treba graditi stanište za leptire koje neće zavisiti od klimatskih uslova datog područja niti okolnih vremenskih prilika. Zatim, našli smo način kako da ovu predivnu i vrlo traženu atrakciju smestimo na različite lokacije i u različite tipove prostora – turističke destinacije, gradska jezgra, u tržne centre, igraonice.
Međutim, široki izbor lokacija na kojima se može otvoriti Papilonia nije jedina prednost ovog koncepta. Kompleks u potpunosti simulira prirodne uslove koji i omogućavaju održavanje zdravog ekosistema. Operativni troškovi održavanja nisu preveliki, a enterijer se može prilagođavati i stilizovati po želji. Nama je, recimo, inspiracija bio budistički kompleks Angkor Vat u Kambodži, ali nas to nije ograničilo u izboru i zastupljenosti vrsta leptira – ima ih iz prašuma Meksika, Južne Amerike, Jugoistočne Azije, subsaharske Afrike, Australije.
Naravno, leptiri moraju nesmetano da se razvijaju i kreću, tako da minimalna veličina prostora za letenje treba da bude između 100 i 200m2. Iskustvo pokazuje da je idealna veličina 150 m2. Tome treba dodati i prostorije za osoblje, tehničku sobu i recepciju. Sve u svemu, čitav kompleks bi trebalo da ima od 200 do 250m2.
Investicija za izgradnju kuće leptira sigurno ne može biti mala. O kolikim se iznosima, zapravo, radi?
Procenjujemo da bi, maksimalno, trebalo investirati do 275.000 evra, ali to u praksi uglavnom bude puno manje. Naravno, i dalje to nije mala investicija, ali u poređenju s nekim drugim projektima, kuća leptira opravdava ovo ulaganje. Naši partneri će svakako dobiti sveobuhvatan finansijski model, sa svim procenama i podacima o troškovima i profitabilnosti kocepta.
Ovo povlači i sledeće pitanje – za koje vreme primalac franšize može da vrati uloženi novac?
Na osnovu dosadašnjeg iskustva iz dva već izgrađena i operativna objekta, možemo reći da na povraćaj investicije ne treba čekati više od tri-četiri godine. Period koji bi bio duži od toga ukazivao bi samo da je lokacija za kuću leptira – loše odabrana. Međutim, ne sumnjam da ćemo zahvaljujući našem iskustvu sprečiti buduće primaoce franšize da naprave sličnu grešku.
Kakvi su dalji planovi razvoja?
Videli smo da se kuća leptira može uspešno implementirati u različite tipove prostora i da može raditi tokom cele godine. Sada bismo želeli da koncept prilagodimo i za mesta gde nema uslova za izgradnju velikog kompleksa, što znači da kuća leptira može biti i sezonska atrakcija. Cilj nam je, svakako, da razvijemo franšiznu mrežu širom Evrope, a zahvaljujući originalnoj stilizaciji unutar zone leta – na primer, u stilu bajkovite džungle ili sveta drevnih civilizacija – svaka Papilonia će biti jedinstvena i svaka će izazivati različite emocije.
Da li je već bilo zainteresovanih iz inostranstva?
Da, pre krize izazvane koronavirusom bili smo vrlo blizu otvaranja objekata u Abu Dabiju i Nemačkoj. Pregovori su uveliko bili u toku, tražila se pogodna lokacija za izgradnju kompleksa. Javili su nam se i zainteresovani investitori iz Hrvatske, Austrije, Poljske i Slovačke. Nažalost, pandemija je sve to zaustavila. Ipak, verujemo da će se s popuštanjem restriktivnih mera brzo vratiti i interesovanje i da će Papilonia ponovo privući sve one koji su spremni za saradnju.
Koliko su kuće leptira popularne, kakav je profil posetilaca? Kakvom se prometu, naime, primaoci franšize mogu nadati?
Kuću leptira u Pragu je samo tokom prve godine poslovanja posetilo više od 92.000 ljudi, a taj broj je svake naredne godine rastao za 10 do 15 posto. Papilonia u Karlovim Varima je postala jedna od deset najposećenijih atrakcija u toj regiji i „nadmeće“ se, praktično, samo sa znamenitostima kao što su dvorac Loket ili zamak Bečov. Za atrakciju koja staje u 100 kvadratnih metara, ovo su izvanredni rezultati. Prema sastavu posetilaca, kuća leptira spada u univerzalne atrakcije, što znači da podjednako privlači ljude svih starosnih dobi, nacionalnosti, interesovanja.
POGLEDAJTE ČLANKE
„Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Šta je ključno za opstanak licenciranih magazina u regionu? Kako biraju licence i kakva je budućnost ovakvih izdanja, otkriva Robert Čoban, predsednik Color Press Group-a
Kada davalac franšize traži idealnog primaoca, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se to osobine i veštine uzimaju kao prednost?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Zašto nema svetskih lanca kafeterija u Srbiji, koji su problemi u širenju franšize, utiče li kriza na navike ispijanja kafe i da li će Greenet ići i van matičnog tržišta, govori Mina Krsmanović.
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...