„Stvoreni“ za franšizing
Kupovina franšize – ili kupovina dokazanog poslovnog koncepta – idealna je za ljude koji razmišljaju o pokretanju sopstvenog posla, ali koji bi da u preduzetništvo uđu s mnogo manje rizika. Umesto da sami razvijaju posao „od nule“, primaoci franšize postaju vlasnici biznisa tako što kupuju proveren brend i znanje – neprocenjivo poslovno iskustvo davaoca franšize – oslanjajući se, pri tom, na njegovu podršku po svim pitanjima poslovanja.
To je i jedan od osnovnih razloga zašto su davaoci franšiza oprezni – i zahtevni – kad biraju partnere koji će raditi pod njihovim brendom. Želja i volja, kao i finansijska stabilnost kandidata su svakako bitni, ali bez određenog preduzetničkog „talenta“ i poslovnih veština – davaoci franšiza neće ni razmišljati o saradnji. Praksa pokazuje da se u obzir često uzima i čime su se kandidati bavili pre nego što su odlučili da kupe franšizu, a uspeh u određenim branšama i delatnostima, može, zapravo, da bude odraz sposobnosti i ključna preporuka za kandidata.
Bez obzira o kom se franšiznom konceptu radi, kad davalac franšize traži idealnog primaoca, on će se fokusirati na nekoliko specifičnih veština, a najčešće to su: veština prodaje, veština upravljanja zaposlenima, finansijska inteligencija i sposobnost da se prate i primenjuju protokoli poslovanja koje „propisuje“ kompanija (davalac franšize). Iako veliki broj poslova omogućava kandidatima da razviju ove veštine, među njima se ipak izdvaja pet profesija.
Prodavci
Bili toga svesni ili ne, većina prodavaca se ponaša kao da su vlasnici biznisa. Zato se vrlo često stiče utisak da prodavci, naročito oni dobri, ne prodaju samo proizvode ili usluge, već i određenu sliku o sebi. Prodavci, zapravo, vrlo dobro znaju kolika je moć brenda. Prednost je i to što ne posustaju ako situacija postane teška, jer su već navikli da rade težak posao, čak i kad su vremena dobra. Naviknuti na fluktuacije u prihodima i činjenicu da je „jedan dan dobar, drugi traljav“, prodavci se prvenstveno vode time da uspeh i profit, na kraju dana, najviše zavise od njihovog truda.
Menadžeri
Istina, postoji mnogo franšiznih koncepata koje ne moraju da vode vrhunski menadžeri da bi posao tekao bez problema, ali isto tako ne postoji biznis koji se vodi „sam od sebe“. Svaki biznis podupire – dobar tim. A onaj ko nije imao priliku da gradi tim, zapošljava radnike i radi sa njima, vrlo brzo će shvatiti da je to jedan od najzahtevnijih zadataka. Pisanje oglasa za posao, pregledanje aplikacija i odabir prijavljenih, intervjui, provere sposobnosti kandidata, a zatim obuka i upravljanje zaposlenima – spadaju u obaveze vlasnika biznisa. U ovom slučaju, primalaca franšize.
Ljudi koji imaju menadžerskih sposobnosti i iskustva u ovoj vrsti posla, svakako će imati manje problema kad se odluče za ulazak u preduzetništvo i kupovinu franšize. Naviknuti na različite osobenosti i profile radnika, lakše će upravljati odnosima, raspoređivati zaduženja, ali i preuzimati posao i menjati radnike kada situacija to zahteva. Lako će uspostaviti hijerarhiju među zaposlenima, ali i znati da prepoznaju i nagrade talenat i trud radnika. Ove veštine su naročito važne za kandidate koji imaju ambiciju da vode više od jedne franšizne poslovnice, odnosno, za potencijalne primaoce master franšize.
Računovođe
Za računovođe važi da su dobro organizovane i temeljne osobe, koje se razumeju u gotovo sve aspekte poslovanja. I pored toga što franšizni biznisi nude rešenja za većinu problema koji mogu iskrsnuti u svakodnevnom poslovanju, računovođe vrlo vešto rešavaju nove probleme ili probleme vezane za specifične oblasti. Njihova inovativnost iznenađuje. Svakako, najveća prednost se ogleda u sposobnosti upravljanja finansijama, a ne treba posebno naglašavati da računovođe bez ikakvih problema vode svoje poslovne knjige.
Sportisti
Kada odluče da se u potpunosti posvete poslu, profesionalni sportisti su, zapravo, idealni primaoci franšiza. Iz nekoliko razloga. Po svojoj prirodi, oni su takmičarski nastrojeni, željni uspeha, a vrlo dobro znaju koliko je rada i truda potrebno da bi se postigao vrhunski rezultat. Retko kad ne ostvare zacrtane ciljeve. Jedna od njihovih najcenjenijih vrlina je što igraju po pravilima, i to ih najčešće preporučuje za primaoce franšize.
Međutim, nije redak slučaj da sportisti po završetku profesionalne karijere pokrenu sopstveni biznis, ali tako što uđu kao investitori ili tako što odaberu posao koji ne zahteva previše njihovog angažmana. Franšizni koncepti koji dozvoljavaju da vlasnik biznisa bude tek delimično uključen u posao, među sportistima mogu da pronađu dobre poslovne partnere.
Vlasnici malih biznisa
Većina vlasnika malih biznisa priznaće da je u privatni posao ušla zbog toga što su želeli da budu „svoj na svome“ – da raspolažu svojim vremenom i grade posao po sopstvenim merilima. I pored svih dobrih razloga, velika većina privatnika će, takođe, priznati da je razvijanje i podizanje posla „od nule“ – izuzetno teška rabota. Oni koji su upoznati s franšiznim načinom poslovanja, priznaće, čak, da bi im bolje bilo da su kupili franšizu.
Međutim, baš zbog toga što su se okušali u preduzetništvu i što imaju određeno poslovno iskustvo, vlasnici malih biznisa su vrlo poželjni kandidati za primaoce franšiza. Osim toga što već imaju izgrađenu bazu klijenata i profesionalnih kontakata, privatnici već dobro znaju šta znači „voditi posao“ – od pravnih i finansijskih pitanja do marketinga.
Bez obzira na sve rečeno, ne znači da i kandidati koji dolaze iz drugih branši ne treba da razmišljaju o kupovini franšize. Ipak, oni koji imaju iskustva iz bar jedne od ovih profesija, a traže rešenje za pokretanje sopstvenog posla, prvo bi trebalo da pogledaju šta se nudi na tržištu franšiza.
POGLEDAJTE ČLANKE
„Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Želite da izgradite atrakciju koja staje na 100 kvadratnih metara, a privlači posetioce iz svih krajeva sveta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbinjek Černi, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Šta je ključno za opstanak licenciranih magazina u regionu? Kako biraju licence i kakva je budućnost ovakvih izdanja, otkriva Robert Čoban, predsednik Color Press Group-a
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Zašto nema svetskih lanca kafeterija u Srbiji, koji su problemi u širenju franšize, utiče li kriza na navike ispijanja kafe i da li će Greenet ići i van matičnog tržišta, govori Mina Krsmanović.
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...