Franšizni put do Muzeja čula
Prvi „Muzej čula“ (Museum of Senses) otvorio je svoja vrata u Pragu krajem 2017. U roku od par godina otvorene su još tri lokacije u regionu Istočne Evrope, a posao je rastao vrtoglavom brzinom. Pandemija je, međutim, usporila tempo širenja i dala vremena vlasnicima koncepta da porazmisle o daljim koracima. Za Dejana Grbića, jednog od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“, bilo je to vreme za procenu uspešnosti poslovnog modela. Iako se u jeku pandemije činilo da su napravili dva koraka unazad, shvatili su da mogu napraviti gigantski korak napred.
Prva dva „Muzeja čula“ su otvorena u roku od samo nekoliko meseci, i to na dva različita tržišta – u Češkoj i Rumuniji. Kako ste uspeli da tako brzo pokrenete dva prilično zahtevna projekta?
Uradili smo, zapravo, nešto što ne bi trebalo da se radi (smeh). Simultano smo ušli u oba projekta. Prvo je trebalo da bude otvoren muzej u Pragu, ali smo zbog nekih prepreka i kašnjenja počeli da pripremamo i muzej u Bukureštu. Desilo se da su oba otvorena gotovo u isto vreme. I jedan i drugi „Muzej čula“ su bili izuzetno uspešni. Postizali smo sjajne rezultate. Čak i nakon tri godine poslovanja, i Prag i Bukurešt su beležili konstantan rast broja posetilaca. Prag je posebno dobro poslovao, rast je bio 20-30%, što je neverovatan rezultat.
Naravno, konstantan rast i uspeh koji smo postigli na prve dve lokacije naveo nas je da otvorimo još dva muzeja – jedan u Konstanci u Rumuniji, drugi u u Splitu u Hrvatskoj. Iz današnje perspektive mogu reći da smo ponosni što smo napravili ove greške (smeh). Radilo se, zapravo, o pogrešnom izboru lokacija i gradovima sa jako izraženom sezonalnošću. Oba grada su letnje destinacije, tako da nam je trebalo i mnogo više vremena za dostizanje tačke profitabilnosti. A onda je došla pandemija...
Koliko je Kovid-19 uticao na poslovanje?
Shvatili smo da pandemija neće nestati preko noći, tako da smo bili „brzi i hrabri“ i odlučili da trajno zatvorimo muzeje u Konstanci i Splitu. Mogli smo i da nastavimo s radom, međutim, gledano dugoročno, videli smo da bi nam trebalo mnogo više vremena za povratak na željenu putanju rasta.
Kako je došlo do toga da ponudite franšizu?
Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Jednostavno, sami smo postizali odlične rezultate, cash flow je bio neverovatan. Iskreno, nismo morali da razmišljamo o drugim opcijama. Nije da bismo rekli „ne“ franšizingu, ali to u početku, jednostavno, nije bilo u planu.
Međutim, u jednom trenutku smo se zapitali: šta ako hoćemo da otvorimo 20 muzeja? Na osnovu svih iskustva, shvatili smo da treba pronaći partnere koji će biti spremni da vode i razvijaju „Muzej čula“ na loklanom tržištu. Svesni smo vrednosti lokalnog znanja, lokalnih veza te da je poslovanje kroz partnerstvo neuporedivo lakše i uspešnije. Sada smo u potpunosti spremni za franšizing. I nadamo se da će tokom 2022. godine biti otvoreno više „Muzej čula“.
Za koja ste tržišta posebno zainteresovani?
Ono što smo naučili je da treba gledati i procenjivati potencijal gradova pre nego konkretnih tržišta ili zemalja. Naš cilj je, svakako, ceo svet, iako je u ovom trenutku fokus i dalje na razvijenim tržištima. Ima mnogo gradova u Evropi koji ispunjavaju potrebne kriterijume. Kanada je takođe tržište s velikim potencijalom, kao i SAD, Australija, Kina.
Koji bi to, onda, gradovi došli u obzir?
U idealnom slučaju, to su gradovi sa više od milion stanovnika, ali to ne znači da u obzir ne dolaze i gradovi sa nešto manjim brojem. Međutim, u tom slučaju, to treba da budu regionalni ili nacionalni centri koji privlače veliki broj ljudi tokom cele godine. Uz to se gleda i postojeća konkurencija, sezonalnost grada, broj turista, udeo domaćih i stranih turista, specifikacije i isplativnost nekretnina i, naravno, kupovna moć građana.
Ko bi bio idealan franšizni partner za „Muzej čula“?
Pre svega želimo da vidimo partnera koji će pokazati želju za uspehom. Koliko god da je važno da partner ima obezbeđena finansijska sredstva za ulaganje, mi zaista želimo da vidimo da je on zainteresovan, posvećen i da mu je, u suštini, do ove priče stalo koliko i nama.
Kako je nastao Muzej čula i šta se nudi u franšiznom paketu?
POGLEDAJTE ČLANKE
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Želeli su da ponude jedinstveno iskustvo koje će spojiti zabavu i edukaciju i privući posetioce svih uzrasta. „Muzej čula“ je za kratko vreme postao nezaobilazna atrakcija, i naveo osnivače da sada ponude i – franšizu.
Želite da izgradite atrakciju koja staje na 100 kvadratnih metara, a privlači posetioce iz svih krajeva sveta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbinjek Černi, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Kada davalac franšize traži idealnog primaoca, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se to osobine i veštine uzimaju kao prednost?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Zašto nema svetskih lanca kafeterija u Srbiji, koji su problemi u širenju franšize, utiče li kriza na navike ispijanja kafe i da li će Greenet ići i van matičnog tržišta, govori Mina Krsmanović.
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...