Dobri odnosi se grade od samog početka

Ana Kulčik-Šimanjska o gradnji poverenja između davaoca i primaoca franšize / „Prvi korak je najteži. To je faza u kojoj obe strane treba da se usaglase, iznesu svoja očekivanja, upoznaju s principima saradnje, reše neke sumnje s kojima se preduzetnici često suočavaju. U ovoj fazi je najvažnije ukazati na prednosti – zašto je dobro i šta se dobija pristupanjem franšiznoj mreži.“
Sreda
05.08.2020.
Zašto je lakše poslovati u okviru franšiznog sistema, kakvu je podršku dobila od davaoca franšize u uslovima pandemije i šta je iz toga naučila, otkriva Ana Kulčik-Šimanjska, primalac franšize poljskog trgovačkog lanca Lewiatan
 

PHS Lewiatan je jedan od najvećih trgovačkih lanaca u Poljskoj, koji okuplja više od 3.200 prodavnica robe široke potrošnje. Među njima je oko 430 supermarketa, više od 1.850 velikih prodavnica, gotovo 900 srednjih prodajnih mesta i otprilike 30 malih, „komšijskih“ radnji. Kao većina trgovačkih lanaca koji posluju na tržištu Poljske, i PHS Lewiatan svoju maloprodajnu mrežu razvija – davanjem franšize.

Ana Kulčik-Šimanjska (Anna Kulczyk-Szymańska) upravo je jedan od Lewiatan-ovih franšiznih partnera i bez mnogo preterivanja se može reći da je pravi „veteran“ – već 11 godina posluje u okviru ovog franšiznog sistema. Takođe, može se reći i da je jedan od uspešnijih primalaca franšize budući da danas vodi tri prodavnice. Podelila je za Franchising.pl neka od svojih iskustava, otkrila zašto je lakše poslovati u okviru franšizne mreže, kao i kakva je bila podrška davaoca nakon izbijanja pandemije koronovirusa.

Zašto ste se opredelili za franšizu ovog trgovačkog lanca?

Mnogo je faktora, zapravo, uticalo na ovu odluku. Dobro sam poznavala maloprodajni sektor i shvatila da u mom rodnom gradu nedostaje trgovina s lokalnim karakterom. Na tom modelu su insistirali upravo u Lewiatan-u, s čime sam mogla da se uverim dok sam radila u centrali ove kompanije. Tako sam 2009. odlučila da iskoristim iskustvo i znanje stečeno u maloprodaji i pokrenem svoju radnju pod brendom Lewiatan.

Posao je od samog početka bio ustrojen kao porodični biznis. Uz zalaganje i podršku mog supruga i majke, prvu radnju je upravo dobio moj rodni grad Tihi. Ta radnja posluje već 11 godina, a zahvaljujući mogućnostima koje nudi lanac, odlučila sam da proširim posao i otvorim još nekoliko trgovina pod ovom franšizom.

Trenutno vodim tri prodavnice – dve su u mom rodnom gradu, jedna u susednom mestu Starom Bjerunju. Prva je pokrenuta „od nule“, drugu smo otvorili u lokalu koji je ranije poslovao pod nekim drugim brendom. Kada smo otvarali treću lokaciju, podrška iz centrale Lewiatan-a igrala je važnu ulogu – i u fazi pronalaženja prostora i u sprovođenju svih standarda. Sve tri prodavnice imaju različitu veličinu – od 120 do 300 m2.

Na koji način je tekao proces pristupanja, odnosno, kako se „povezuju“ lanac i preduzetnik koji uzima franšizu?

Prvi korak je bio najteži. To je faza u kojoj obe strane treba da se usaglase, iznesu svoja očekivanja, upoznaju s principima saradnje, reše neke sumnje s kojima se preduzetnici često suočavaju. U ovoj fazi je najvažnije ukazati na prednosti – zašto je dobro i šta se dobija pristupanjem franšiznoj mreži. Pored toga što zadržavate određen stepen nezavisnosti i moći odlučivanja, možete i da se oslonite na iskustvo koje su 25 godina sticali i koje će sada s vama nesebično podeliti ostali primaoci Lewiatan franšize.

Posle uspešnih pregovora, sledi potpisivanje ugovora o franšiznoj saradnji i pripreme za otvaranje radnje. Ova faza može da se razlikuje od slučaja do slučaja, a zavisi od toga da li se radi o potpuno novom objektu ili lokalu u kojem se ranije nalazila prodavnica pod drugim brendom. Primalac franšize može da računa na podršku pri finansiranju opreme, zatim, na pomoć pri uređenju i otvaranju radnje, kao i na savete u vezi sa dobavljačima. U slučaju da se radi o objektu koji ima neophodnu infrastrukturu i opremu, potrebno ga je samo prilagoditi standardima mreže, implementirati vizuelne elemente karakteristične za Lewiatan.

Vi ste jedno vreme radili i kao samostalni preduzetnik. Imali ste svoju radnju, a tek posle ste se odlučili za franšizu Lewiatan-a? Koliko se iskustva razlikuju?

Naravno da je moguće dobro poslovati i kad radnju vodite samostalno, ali je to ipak mnogo komplikovanije i više košta. Naučila sam to na sopstvenom primeru. Primetila sam, međutim, da je najveći strah koji se javlja kod primalaca franšize strah od gubitka nezavisnosti i prava na odlučivanje. Lewiatan dozvoljava primaocima da zadrže ta prava, dok im omogućava da se razvijaju i rastu pod brendom koji je dobro poznat i cenjen na tržištu.

Kao primalac ove franšize, vi, na primer, možete računati na povoljnije uslove saradnje s dobavljačima i proizvođačima. Vaša pregovaračka pozicija je neuporedivo jača, jer iza vas stoji jaka mreža, što je gotovo nemoguće postići ako radite samostalno. Osim toga, tu su i određeni standardi kvaliteta koje morate ispuniti i dobra organizacija posla, kao i benefit od udruženog marketinga, budući da primaoci franšize mogu da koriste sve vrste promotivnih kampanja – od biltena i reklamnih materijala, do redovnog oglašavanja na radiju, televiziji i bilbordima.

Lanac takođe predano radi na poboljšanju kvalifikacija svojih zaposlenih, što uključuje i ciklično usavršavanje primalaca franšize, pa i njihovog osoblja, menadžera ili zaposlenih u prodavnicama. Pored toga, svako od nas ima stalnu podršku savetnika koji je odgovoran za postizanje i održavanje kvaliteta na nivou cele mreže.

Kakva je bila podrška davaoca franšize nakon izbijanja pandemije?

Za sve nas su to bile potpuno nove okolnosti s kojima se nikada do tada nismo suočili. Situacija je bila teška i vrlo dramatična, ali od samog početka smo imali podršku centrale. Osnovan je tim za upravljanje kriznom situacijom. Mreža nam je, u saradnji s regionalnim kompanijama Lewiatan-a, obezbedila zalihe proizvoda koji su u vreme izbijanja pandemije bili izuzetno traženi. Kao rezultat toga, imali smo i stalan pristup dezinficijensima i sredstvima zaštite, poput maski, rukavica i vizira. Kako se situacija razvijala, redovno su nas obaveštavali o novim merama, ograničenjima, procedurama koje je trebalo uvesti u naše prodavnice. Takođe, obezbedili su nam i plakate s informacijama za kupce, kako treba da se ponašaju i zaštite prilikom kupovine.

Iz centrale smo svakodnevno dobijali i informacije o pravnoj situaciji i novim merama poljske Vlade. Pored toga, za preduzetnike na čije je poslovanje uticala pandemija, mreža je pokrenula fond za pomoć u iznosu od 10 miliona zlota, što je oko 2,3 miliona evra.

Smatrate li da će se ponašanje ili očekivanja potrošača zbog pandemije promeniti?

Mislim da će neki aspekti, koji se, pre svega, tiču bezbednosti ostati duže na snazi. Pojačana dezinfekcija radnji i podizanje higijenskog standarda sigurno će još dosta dugo biti očekivanje potrošača. Nadam se da će se odnos prema trgovačkim radnicima promeniti – bili su na svojim radnim mestima i izvršavali svoje dužnosti za sve ovo vreme, koje je bilo teško za sve nas.

Pandemija je, zapravo, pokazala koliko je važno održati blizak odnos s lokalnom zajednicom. Za ljude koji nisu mogli da izlaze iz kuće, a najviše za zdarvstveno osetljive grupe, uveli smo mogućnost kupovine putem telefona. Naručene proizvode bi preuzimali u posebnom delu radnje, gde su ih mogli platiti bez ulaska u objekat. Po potrebi smo proizvode isporučivali i na kućnu adresu.


PHS Lewiatan je jedan od najvećih trgovačkih lanaca u Poljskoj, koji okuplja više od 3.200 prodavnica robe široke potrošnje. Maloprodajnu mrežu razvija i davanjem franšize.

NAJČITANIJE

Definicija franšizinga /12.10.2012.

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.

Franšizne asocijacije /26.11.2014.

Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.

Prilika za biznis s malom investicijom /26.12.2023.

Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.

Perionica veša kao siguran biznis /27.07.2020.

LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.

Mesto gde se sreću nauka i zabava /01.11.2023.

„Naučna kuhinjica“ je jedinstven koncept edukativnih radionica koje pružaju deci priliku da istražuju, eksperimentišu i stiču znanja iz sveta prirodnih nauka na zabavan i kreativan način. Šta je potrebno za pokretanje franšize?