Izvući najbolje iz izazova
Za razliku od zemalja ovog regiona u kojima McDonald's posluje preko jednog ekskluzivnog partnera, koji je zadužen za razvoj na čitavom tržištu, u Češkoj se američki lanac širi davanjem tzv. pojedinačnih – single unit – franšiza. Na taj način, veći broj preduzetnika (fizičkih lica u statusu pravnog lica) iz svih krajeva Češke dobija priliku da otvori i vodi restorane ovog američkog brenda. U ovom trenutku na češkom tržištu posluje 105 franšiznih restorana, kojima upravlja dvadesetak primalaca franšize. Kako se franšizna mreža razvijala tokom krize izazvane pandemijom Kovida-19 i šta ih očekuje u ovoj godini, odgovara Radim Foltin, direktor franšiznog razvoja u kompaniji McDonald's ČR, koja na češkom tržištu deluje kao davalac franšize.
Širenje McDonald's-a u Češkoj se nije usporilo ni tokom burne 2020. S obzirom na vanrednu situaciju, koliko je bilo teško otvoriti restorane i pronaći primaoce franšize za njih?
I pored ograničenja i znatno skraćenog radnog vremena restorana, uspeli smo da otvorimo četiri nove poslovnice, u četiri grada Češke. Svi restorani su u rukama iskusnih primalaca franšize, budući da se radi se o našim postojećim franšiznim partnerima koji su na svojim teritorijama delovanja već imali jake i stabilne timove. Aktuelna situacija je zahtevala ograničenje prometa i protoka potrošača, što je, naravno, uticalo na obim prodaje. Verujemo, međutim, da će poslovanje na svim lokacijama krenuti ubrznim tokom čim se ublaže epidemiološke mere.
Pandemija je pogodila gotovo sve biznise. Na kakvu su podršku s vaše strane mogli računati vaši primaoci franšize?
I poslovanje McDonald's-a je u najvećoj meri bilo diktirano pandemijom. Bili smo primorani da brzo reagujemo kako bi što veći broj restorana ostao otvoren, i kako bi naši franšizni partneri nastavili da rade i zarađuju, koliko je god to bilo moguće. Fokusirali smo se na kanale prodaje koji su u tom trenutku bili dopušteni i koji su ispunjavali sve higijenske standarde – McDrive i McDelivery. Podrška sa naše strane se, stoga, najviše ogledala u podršci za ova dva kanala prodaje, ne samo u smislu marketinške promocije, već i u smislu logistike i higijenskih procedura.
Svaki izazov rađa i nešto dobro. Koje su se dobre strane franšizne saradnje izdvojile tokom ovog perioda?
Postoje dve stvari koje su nam jasno pokazale šta franšizni sistem McDonald's-a čini jakim. Prva je fleksibilnost, jer smo iz dana u dan morali da se prilagođavamo i tražimo rešenja za situaciju koja se neprestano menjala. Druga je posvećenost svih ljudi koji rade „pod kapom“ McDonald's-a – naših primalaca franšize i njihovih radnika koji su u ovim teškim vremenima učinili sve kako bi potrošačima ponudili bezbednu i kvalitetnu uslugu.
Sigurno je došlo i do promena u određenim procesima. Postoji li nešto što će sada postati deo svakodnevnog poslovanja?
Naravno, uveli smo nekoliko promena – sproveli smo maksimalne higijenske mere za kupce i zaposlene, otvorili posebna prodajna mesta za pešake i bicikliste tzv. McWalk, pojednostavili smo i ubrzali neke procese, ponudili uslugu dostave i za jutarnji meni. Svakako će neke od uvedenih promena postati standard. Pre svega, promene vezane za bezbednost i pojednostavljenje procesa.
Kakvi su planovi razvoja za 2021. godinu?
I 2021. će obeležiti širenje mreže. Planiramo da otvorimo nove restorane širom Češke. Iako još uvek ne možemo govoriti o konkretnim lokacijama, sigurno je da će, kao i do sada, svi novi restorani biti u rukama primalaca franšize.

POGLEDAJTE ČLANKE

Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
NAJČITANIJE

„Malac Genijalac“ je brend poznat širom regiona. Na tržištu Severne Makedonije postoji još potencijala za širenje franšizne mreže.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...