Nije franšizing za svakoga
Razlozi zbog kojih se preduzetnici odlučuju za uzimanje franšize su sasvim logični. Franšizing je, u najkraćem, „davanje“ dokaznog i uspešnog poslovnog koncepta drugim preduzetnicima koji su voljni da pod kapom datog franšiznog sistema vode svoj privatni biznis. Pokretanje sopstvenog biznisa „od nule“, pak, uvek sa sobom nosi mnogo neizvesnosti.
Međutim, istina je i da uzimanje franšize podrazumeva preuzimanje određenog rizika, a postoji i mogućnost da ovaj način saradnje ne odgovara baš svakom profilu preduzetnika. Od primalaca franšize se, recimo, očekuje da vode biznis striktno u skladu sa procedurama i uputstvima davaoca franšize, a uslovi su precizno navedeni u ugovoru o franšizi. To je samo jedna od stvari koje bi trebalo imati na umu kad se razmišlja o uzimanju franšize. Koji to još aspekti mogu uticati na odluku preduzetnika da odustane od franšizne saradnje?
Ograničena kontrola nad poslovanjem
Pošto franšizni sistemi imaju već unapred pripremljenu „formulu“ poslovanja, definisane procedure, protokole i standarde kvaliteta koje primaoci franšize moraju poštovati, često se stiče utisak da u franšiznom biznisu nema mnogo mesta za kreativnost i želje primaoca. Ta okolnost, da je kontorola nad biznisom ograničena, i jeste jedan od najčešćih razloga za odustajanje od franšizne saradnje. Ovaj model je posebno neprihvatljiv za primaoce franšize sa jakim preduzetničkim duhom, koji imaju potrebu da sami unose novine, menjaju ili dopunjavaju svoj biznis: bilo da se radi o načinu na koji biznis funkcioniše, bilo da je to asortiman proizvoda koji se nudi ili spisak dobavljača sa kojima primalac treba da sarađuje... U franšiznim sistemima, zapravo, svi ovi aspekti su već unapred određeni i uneti u ugovor o franšizi.
Ulaganje u franšizu
Jedna je od najvećih barijera za uzimanje franšize je svakako pitanje finansija. Pokretanje biznisa pod izgrađenim i poznatim brendom nije jeftino. Ako želi da posluje u okviru franšiznog sistema, primalac, najpre, mora da izdvoji određenu sumu novca za kupovinu licence za franšizu. Iako na tržištu postoje franšize „za svačiji džep“, treba uzeti u obzir da se cena licenci kreće od nekoliko hiljada do nekoliko desetina ili stotina hiljada evra.
Nakon što pokrene posao, primalac nastavlja da plaća tekuće/redovne franšizne naknade za obuku, podršku i druge usluge ili asistencije davaoca franšize. U redovne troškove spada i naknada za marketing, koja se naplaćuje na mesečnom ili godišnjem niovou tokom čitavog trajanja ugovora o franšizi. Franšizne naknade se propisuju ili u obliku procenta od ukupnog prihoda kompanije ili kao fiksni iznos. Jasno je da svi ovi troškovi značajno utiču na profit primaoca franšize.
Nepoželjni primalac franšize
Pristupanje franšiznom sistemu zaista donosi mnogo prednosti, a jedna od nih je i poslovanje pod prepoznatljivim i reputabilnim brendom. Problem, međutim, može da nastane ako se u mreži pojavi „jedna trula jabuka“, primalac franšize koji ne posvećuje dovoljno truda i vremena svom poslu. Posledično, takvo ponašanje neće uticati samo na njegov biznis, već može da uruši imidž i reputaciju cele mreže. Istine radi, i davalac franšize može da napravi istu grešku. A kada je imidž brenda ugrožen, svako ko radi u okviru datog franšiznog sistema „osuđen“ je da plati visoku cenu.
Stepen podrške i uvažavanja
Kako je svaki primalac franšize drugačiji, tako je drugačiji i svaki davalac franšize. I to se naročito primećuje u nivou podrške koju davalac nudi svojim franšiznim partnerima. Pojedini davaoci će se formalno obavezati da će pružati dodatnu obuku i podršku, ali neće održati svoje obećanje. Pored toga, budućnost primaoca je uvek u rukama davaoca franšize. On odlučuje da li će produžiti ugovor ili ne, bez obzira na to da li se primalac pridržavao svih standarda i procedura i postizao odlične rezultate. Iako se ovo zaista retko dešava, treba biti oprezan i dobro razmisliti kojem franšiznom sistemu vredi pristupiti.
Odluka o uzimanju franšize je vrlo ozbiljan korak i sa njom svakako ne treba žuriti. Zbog toga se budućim primaocima preporučuje da, pre nego što uđu u pregovore, prikupe što više informacija, i to ne samo od potencijalnog budućeg davaoca franšize, već i od postojećih primalaca franšize koji već znaju šta su prednosti, a šta mane datog sistema. Najzad, pre potpisivanja ugovora o franšizi, poželjno je kontaktirati i posavetovati se sa stručnjacima koje imaju iskustva sa franšiznim konsaltingom – oni vam mogu uštedeti vreme, trud i novac.
POGLEDAJTE ČLANKE
Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.