Biznis kao najslađi projekat
„Muzej čokolade“ u Beogradu je ovog meseca proslavio dve godine poslovanja, a vlasnik i idejni tvorac Nenad Radulović kaže da su prezadovoljni dosadašnjima radom, uprkos svim nedaćama koje im je donela pandemija.
– Zadovoljni smo dosadašnjim poslovanjem. Do sada je prodato oko 17.000 ulaznica, a na taj broj posetilaca treba dodati vrtiće i škole koji dolaze kao grupne posete. Njih je sigurno bilo još 5.000. Uz sva zatvaranja, ograničenja radnog vremena, ne možemo da ne budemo zadovoljni. Borili smo se, izborili i dobri smo – kaže na početku razgovora za portal Sveonovcu Nenad Radulović, kojem ovo nije prvi preduzetnički projekat, ali svakako jeste najslađi.
Naime, Nenad se ranije bavio proizvodnjom sveća i oduvek je živeo preduzetničkim životom. Iako nije neki ljubitelj čokolade, za razliku od supruge Jelene koja ga podržava u novom biznisu, shvatio je da bi „Muzej čokolade“ bio dobra poslovna priča. Kako kaže, nije pogrešio.
– I supruga i ja smo kreativni i vuklo nas je oduvek da napravimo neku kreativnu preduzetničku priču, nešto na granici sa umetnošću. Ona je i bila u jednom muzeju čokolade u Švajcarskoj i prenela mi je utiske. Kada se otvorio Muzej čokolade u Zagrebu i kada sam video koliku je medijsku pažnju privukao, zaključio sam da to jeste dobar poslovni poduhvat. Osim toga, u Srbiji nije postojalo ništa slično – priča Nenad kako je sve počelo.
Želeli su da, kako i sam naziv kaže, zaista naprave muzej koji bi, pored novih, imao i stare eksponate te prikazivao i istoriju nastanka čokolade i istoriju čokolade u Srbiji.
Muzej je stvarno muzej
Muzej čini pet prostorija. U prvoj je prijem sa eksponatima od čokolade, u drugoj se nalazi prikaz džungle, odnosno, okruženja u kojem raste kakao, zatim se prelazi u deo gde se opisuje dolazak čokolade u Evropu; jedna prostorija posvećena je istoriji čokolade u Srbiji, a poslednja je namenjena onima koji žele da prave čokoladu i da se fotografišu.
– U početku nije postojala radionica, ali je nastala na zahtev posetilaca i u njoj deca i odrasli imaju priliku da prave čokoladu na isti način kako se pravi u svim malim čokolaterijama u Srbiji – kaže Nenad Radulović.
Samo opremanje muzeja je trajalo sedam meseci. Eksponate su nalazili uglavnom kod malih kolekcionara, a deo eksponata je stigao iz Latinske Amerike, poput činije za kakao, kruga života ili mačete, koja je stigla iz Dominikanske Republike. Majansku glavu i tron je napravio scenograf iz Srbije.
– Najteže je bilo doći do starih eksponata iz Srbije. Oni koji su, recimo, imali kutije Šondine čokolade, prvog proizvođača čokolade u Srbiji, bili su svesni da imaju blago, pa smo to skupo i platili. Ali kutije se bar lako čuvaju, omoti su problematični, ali smo i do njih došli – kaže Radulović.
Tokom opremanja „Muzeja“, kako kaže, izgubio je 12 kilograma jer je bilo suviše stresno. – Sve me je mučilo. Ja sam čovek fleksibilan za saradnju, ali verujte mi – od 100% stvari koje sam naručio da se naprave za „Muzej“ svega 1% je napravljeno onako kako sam tražio i platio – kaže on.
Sada su se uhodali, našli proverene ljude koji u kućnim radionicama prave eksponate za „Muzej čokolade“, koji stalno ubacuje nešto novo. Tako se ovih dana u „Muzej“ uselila čokoladna maketa Kalemegdana, a napravila ju je jedna gospođa iz Ćuprije. – Volimo da sarađujemo sa malim radionicama – kaže Nenad Radulović.
Pored želje da ispričaju priču o nastanku čokolade i istoriji čokolade u Srbiji, Nenadova želja je bila i da deca nešto nauče, pa je čitava tura prožeta nizom interesantnih informacija, a tokom obilaska je degustacija čokolade neizbežna.
Turisti stalni posetioci
Pošto se nalaze u starom jezgru Beograda, preko puta Kalemegdana, „Muzej čokolade“ je nezaobilazan i za turiste.
– Lokacija je izuzetno važna, pa smo tražili lokal tako da turisti ne mogu da nas zaobiđu. Tokom praznika smo imali mnogo stranih posetilaca iz Turske, Brazila, Slovenije. Do skora su nam dolazili i Indijci, pošto ih je u jednom periodu bilo mnogo u Beogradu. Dobro smo povezani sa hotelima i često hoteli goste upućuju da nas posete. Reklamiramo se na društvenim mrežama, a bili smo i u raznim emisijama na televiziji. Najvažnija reklama je ipak ona „od usta do usta“. Za sada nam ovaj tempo poseta sasvim odgovara i u ovoj fazi poslovanja bili bismo zadovoljni da ostane na ovom nivou – kaže Nenad Radulović i dodaje da žele da nastave negovati toplu atmosferu u kojoj će se posetioci osećati kao da su došli kod prijatelja u goste.
U „Muzeju“, pored Radulovića, radi još dvoje kustosa koji vode ture. Nenad kaže da je ovakva vrsta kreativnog biznisa poput opijata, mami vas da stalno ubacujete nešto novo. – Imam utisak da sam postao zavisan od inovacija i najveći kompliment mi je što se ljudi vraćaju po nekoliko puta u „Muzej“. Uskoro ubacujemo točak sreće, koji će svaki gost zavrteti i delićemo čokoladne nagrade, a sve će biti i dalje uračunato u cenu obilaska – kaže Radulović.
Bogatija ponuda dobra za sve
Mišljenja je da je za kulturnu ponudu Beograda dobro što se otvara sve više interesantnih muzeja, ali da bi muzejima trebalo nazivati samo one objekte koji to zaista i jesu. Zato pozdravlja Zakon o muzejskoj delatnosti koji je usvojen prošle godine i koji kaže da preduzetnici i pravna lica koji žele da u svoj naziv stave reč „muzej“ moraju da dobiju saglasnost ministarstva nadležnog za kulturu.
– Skoro sam ušao u jedan objekat mislivši da je zaista muzej, a zapravo nema nikakve veze sa muzejom. To je na neki način dovođenje u zabludu, zato mislim da muzejom treba da se zove samo ono što i zaista jeste muzej. Bez obzira na to, raduje me što Beograd ima sve više ovakvih interesantnih mesta za obilazak jer mislim da to utiče pozitivno i na nas – kaže on.
Za sada nemaju planove da otvore još koji muzej čokolade u Srbiji, ali se pripremaju za ulazak u jednu zemlju u regionu, potvrđuje Nenad Radulović.
Tekst je prvobitno objavljen na portalu Sve o novcu
POGLEDAJTE ČLANKE
Riječki koncept KiDS Escape Room proširio je tokom ove godine franšiznu mrežu u Hrvatskoj. Franšizni razvoj je usmeren i na druge zemlje regiona.
Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Evropi, lanac esports igraonica Friendly Fire namerava da uđe na tržište SAD.
KiDS Escape Room je vrlo brzo postao najtraženije mesto za dečije proslave rođendana u Rijeci. Da li je ovo dobra poslovna prilika i za preduzetne iz drugih gradova regiona i šta je potrebno za uzimanje franšize?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Master franšizu rentakar kompanije Carwiz za tržište Hrvatske kupila je kompanija ABmobil rent.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.