Više škola, veće mogućnosti

Kako znati da je franšiza dobra? / „Nema bolje garancije za nekoga ko planira da postane deo nekog franšiznog sistema od činjenice da postojeći franšizeri proširuju poslovanje“, Miroslav Samardžić, jedan od osnivača Škole brzog čitanja i mudrog učenja
Utorak
29.03.2022.
„Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ jedan je od retkih domaćih franšiznih sistema sa zavidnim brojem primalaca franšize koji vode dve ili više poslovnica. Zašto je ovaj fenomen važan i šta to govori o samom franšiznom sistemu?
 

U svetu franšizinga, praksa da se postojeći primalac franšize odluči za otvaranje nove jedinice uzima se kao jedan od pouzdanih znakova da „sistem funkcioniše“ – da je posao profitabilan, da su uslovi saradnje i odnos sa davaocem franšize dobri, te da je primalac uveren da će mu se ulaganje u nove lokacije isplatiti.

Kao franšizni sistem koji posluje u sedam zemalja i ima zavidan broj primalaca franšize, „Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ vrlo dobro poznaje ovu praksu. – Imamo veliki broj primalaca franšize, širom regiona, koji su vlasnici dve i više škola – kaže, ne bez ponosa, Miroslav Samardžić, jedan od osnivača i vlasnika koncepta „Škola brzog čitanja i mudrog učenja“.

Ova činjenica je, kako smatra, i jedan od važnih razloga „za“ kada se ljudi odlučuju za uzimanje franšize i može da bude dobra preporuka za sve potencijalne i buduće franšizne partnere. – Nema bolje garancije za nekoga ko planira da postane deo nekog franšiznog sistema od činjenice da postojeći franšizeri proširuju poslovanje – kaže Samardžić. – Veoma je jednostavno: ako posao donosi prihode kojima su franšizeri zadovoljni, oni će posao širiti. Ako to nije slučaj, sigurno se neće odlučivati za takav korak – objašnjava on.

U ovom trenutku, „Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ ima tri multiunit primaoca franšize u Srbiji, osam u Hrvatskoj i dva u Crnoj Gori. Ovaj „klub“ primalaca s više poslovnica se, međutim, svake godine povećava.

Nedavno je franšizerka iz Crne Gore, koja vodi „Školu brzog čitanja“ u Tivtu, odlučila da otvori nove škole u Budvi i Kotoru. Osim toga, dodaje Samardžić, postoji i mogućnost da franšizeri iz Hrvatske, koji su do sada vodili škole u Koprivnici i Križevcima, takođe prošire poslovanje otvaranjem novih jedinica. Nove „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“ počeće s radom u septembru 2022.

Korist širokog spektra

Primaoci franšize svakako računaju na određene benefite i olakšice kad ulaze u poduhvat koji – iako je nov – nije više tako nepoznat. – Ljudi koji ne poznaju dovoljno sistem mogu da naprave pogrešan korak, dok osobe koje su deo franšiznog sistema i poznaju sve njegove delove teško da mogu napraviti grešku – podseća Samardžić.

Na koji način, međutim, primaoci franšize mogu dodatno profitirati od otvaranja novih „Škola brzog čitanja i mudrog učenja“?

Prva prednost je svakako u uštedi troškova – ističe naš sagovornik. – Osim što neki standardni troškovi ostaju relativno nepromenjeni – čime se na generalnom planu optimizuje poslovanje – treba istaći da marketinško delovanje na tržištu u slučaju vođenja škola u više gradova može biti značajno povoljnije: i na nivou marketinških sadržaja, i na nivou operativnosti. Jednostavno, svaka inicijativa, svaka ideja, svaka poruka namenjena klijentima – može da se iskoristi na više mikrotržišta i da ukupno pošalje delotvorniju poruku konkretnim ciljnim grupama – objašnjava Miroslav Samardžić.

S druge strane, ako se novootvorene škole nalaze relativno blizu inicijalnog franšiznog centra, primalac franšize može da računa na optimizaciju i korišćenje ljudskih resursa. – Na primer, isti instruktori mogu – ako je to potrebno ili zgodno – držati radionice u više škola, čime se može uštedeti i vreme i novac. Na taj način, i troškovi sertifikacije instruktora mogu biti manji, nova škola može brže postati operativna, lakše se postiže primerena opterećenost instruktora adekvatnim brojem časova... – upućuje na dodatne prednosti Samardžić i dodaje da je ovo posebno došlo do izražaja kada su značajno proširili portfolio programa u svojim „Školama“.

Danas, osim osnovnog programa „Brzo čitanje i mudro učenje“, koji je prvenstveno namenjen deci starijoj od devet-deset godina, većina „Škola“ u ponudi ima i program „Mudro učenje – od prvog koraka“ za decu koja pohađaju prvi, drugi i treći razred osnovne, kao i program „Uzlet u mudro učenje“, koji je namenjen deci predškolskog uzrasta. – Otvaranjem više škola stvara se i više mogućnosti za specijalizaciju svakog pojedinačnog instruktora za program koji mu najviše „leži“ – pojašnjava Samardžić. 

Primeri dobre prakse – od učenika do vlasnika biznisa

Jedan od franšiznih partnera koji će na sopstvenom primeru moći da primeni i potvrdi ova iskustva je i Debora Vulović iz Crne Gore. Ona je ove godine i zvanično postala multiunit primalac franšize „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“. Naime, svoju prvu „Školu“ otvorila je pre godinu dana u Tivtu, a postugnutim rezultatima je bila toliko zadovoljna da je već ove godine potpisala ugovor za dva nova cetra, koja će biti otvorena u Budvi i Kotoru.

Zanimljivo je, međutim, kako se prvi put susrela s programom „Brzo čitanje“ i šta ju je navelo da razmišlja o pokretanju biznisa, finansijskoj nezavisnosti i, konačno, uzimanju ove franšize. – Kako sam studirala dva fakulteta istovremeno, zanimalo me je da li program „Brzo čitanje i mudro učenje“ zaista pomaže. Odlučila sam da pohađam kurs i pokušam sebi da olakšam učenje tokom studija. Tako sam, zapravo, prvo bila učenik ove škole – priča Debora Vulović.

Malo je reći da je bila zadovoljna rezultatima. – Upravo zbog oduševljenja programom i vještinama koje sam stekla i koje su mi znatno olakšale studiranje odlučila sam da zakoračim u ovaj svijet i sama postanem vlasnik jednog ovakvog centra – kaže Vulović.

Javila se želja koja je bila neuporedivo veća od ličnog interesa, jer ju je ujedno vodila misao da nešto treba promeniti u samom obrazovanju. – Željeli smo da što veći broj djece i odraslih upoznamo sa nekim drugačijim pristupima u učenju. Naravno, javila se i ljubav prema samoj prirodi posla i vjera da se edukacijom može promijeniti svijet, što je ključ i suština svega. Bez toga ne bi bilo moguće posao obavljati kvalitetno, temeljno i u ovoj mjeri uspješno – smatra ova mlada preduzetnica.

Ipak, hoće li biti izazovno voditi tri centra? Kaže da se na osnovu dosadašnjeg iskustva uverila da nema razloga za brigu. – Programi „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“ su već dokazano djelotvorni, razrađeni širom svijeta, i iz tog razloga smatramo da nove lokacije sa sobom mogu donijeti samo još veći uspon, u svakom smislu – kaže naša sagovornica. 

Podrška i dobra saradnja s davaocima franšize činiće drugi stub sigurnosti, dodaje ona. – Kao primalac ove franšize imam samo pozitivna iskustva, kako u odnosima sa davaocima, tako i što se tiče profitabilnosti poslovanja – naglašava.

Svesna je, međutim, da ovog uspeha ne bi bilo bez uspešnih polaznika „Škole brzog čitanja“. – Shvatili smo da djeca ostvaruju nevjerovatne rezultate i u klasičnoj školi i da, generalno, imaju više samopouzdanja, motivacije i volje kako za učenje tako i za druge aktivnosti. Osim toga, rezultati su bili vidljivi i roditeljima, vidjelo se da je naš program, zapravo, jedan od ključnih razloga zbog kojih su djeca zavoljela školu i učenje. I ono što je navažnije – da je zadovoljstvo obostrano – objašnjava Vulović i dodaje da ih je upravo ovo saznanje ohrabrilo da počnu razmišljati o otvaranju novih centara.

Zadovoljni roditelji i djeca su reklama koja najbolje govori o kvalitetu naših programa – zaključuje ona.

Pripreme za upis novih polaznika i uređenje „Škola“ u Budvi i Kotoru već su u toku, budući da će s radom početi u septembru. – U narednom periodu organizovaćemo i niz promocija, besplatnih demoradionica na kojima će SVI biti dobrodošli, tako da će i svi dobiti mogućnost da se upoznaju sa planom i programom „Škole“, načinom rada i našim predavačima – najavljuje Vulović aktivnosti na promociji koncepta.

A šta očekuje i čemu se nada? – Očekujemo da će interesovanje za programe „Škole brzog čitanja“ biti sve veće i da će naš „mali“ biznis doživeti još veći prosperitet – kaže Vulović.

Poboljšani programi – bolje poslovanje

Kad biznis preraste u franšizni sistem, vlasnici koncepta najednom brinu o „dve brige“. Osim što konstantno rade na poboljšanju usluga ili proizvoda osnovnog biznisa, staraju se i da svaka novina pozitivno utiče na poslovanje postojećih primalaca franšize. Kako je „Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ poznata po svojim jedinstvenim programima kojima se razvijaju veštine brzog čitanja, pamćenja i učenja uopšte, temelj svakog napretka je ili u kreiranju novih ili poboljšanju postojećih programa.

Naš franšizni sistem se neprestano razvija, a s novim programima i naši franšizeri iz godine u godinu dobijaju novi poslovni potencijal – smatra Časlav Mančić, jedan od idejnih tvoraca koncepta, autor programa i master trener za predavače „Škole brzog čitanja“.

Naime, kako najavljuje Mančić, od septembra 2022, kad počne novi ciklus radionica u „Školama brzog čitanja“, đaci trećeg i četvrtog razreda osmogodišnje osnovne škole pohađaće dodatno prilagođenu verziju osnovnog programa „Brzo čitanje i mudro učenje“.

Šta ih je navelo i kakve su promene uneli u osnovni program „Škole“, objašanja upravo Časlav Mančić:

„U prethodnim godinama smo primetili relativno brojne primere učenika trećeg i četvrtog razreda koji u ovom uzrastu još uvek nedovoljno vladaju tzv. klasičnim čitanjem, što pomalo komplikuje proces usvajanja tehnika brzog čitanja.  

U tim slučajevima je i detetu bilo teže da pohađa naše radionice i instruktori su morali dodatnu pažnju da posvećuju tim učenicima – kako bi se izbegle izvesne kontradiktornosti u pristupu samom čitanju. Recimo, učiteljica u školi insistira da dete čita sporo, naglašava reč po reč – jer dete malo kasni s ovladavanjem nekim osnovnim nivoima veštine čitanja, a suština brzog čitanja je da se povećanjem brzine čitanja povećava i koncentracija i razumevanje, da se pravi tehnička razlika između čitanja u sebi i čitanja naglas i da se nikako ne čita reč po reč.

U slučajevima kada dete nije dovoljno razvilo osnovnu veštinu klasičnog čitanja, mi dete ili nismo mogli ni da primimo na kurs ili je instruktor morao da s detetom dodatno radi kako bi se to kašnjenje prevazišlo. Ako se tome doda da je u poslednje dve godine procenat tih slučajeva vidljivo porastao, mi smo osetili još jaču potrebu da taj izazov prevaziđemo. Razvili smo u nekoj meri modifikovan kurikulum našeg programa – koji je sada namenjen i mlađoj deci i njime smo predvideli da pre nego što krenemo s brzim čitanjem – dodatno osnažimo sve polaznike u klasičnom čitanju.

Ovo se pokazalo kao pravi potez i ne samo da su rezultati ukupno počeli da bivaju još bolji nego ranije, već smo time realno omogućili deci da ranije krenu u ovu ambicioznu obuku. Recimo, prvaci koji završe naš program 'Mudro učenje – od prvog koraka' mogu u velikom broju slučajeva odmah u drugom razredu nastaviti dalje i razvijati i naprednije tehnike čitanja, pamćenja, organizacije gradiva, prezentacijskih veština... Ranije su deca mlađa od četvrtog razreda relativno retko bila spremna za naš program 'Brzo čitanje i mudro učenje'.“


Debora Vulović, primalac franšize „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“ iz Crne Gore / Prvo je otvorila „Školu“ u Tivtu, a sada se priprema da otvori još dve – u Budvi i Kotoru