Dizajn i funkcionalnost / Pažljivo osmišljene, uređene i dizajnirane, kafeterije Meron su odraz funkcionalnosti i potrebe da mušterija doživi posebno iskustvo
Četvrtak
31.03.2022.
„Ako želite biti najbolji, potrebna su vam najbolja znanja i prakse“, kaže Krina Čočan, partnerka u kompaniji i direktorka za poslovni razvoj lanca kafeterija Meron
 

Potražnja za vrhunskom šoljicom kafe odavno se ne smatra hirom pojedinca, već potrebom velikog broja potrošača koja se u današenje vreme ne može zanemariti. Tržište specialty kafe, crnog napitka vrhunskog kvaliteta, poslednjih deset godina doživljava pravi bum u Evropi i gotovo da ne postoji tržište koje se ne može pohvaliti kafeterijama s ponudom vrhunske kafe. Meron, brend nastao 2015. u Klužu, danas je poznat širom Rumunije, a bio je jedan od prvih koji je na domaćem tržištu ponudio širok izbor specialty kafe. – Kao što postoje ljudi koji vole popiti čašu dobrog vina, tako sve više nailazimo na ljude koji zaista žele da uživaju u šoljici izvrsne kafe – kaže Krina Čočan, partnerka u kompaniji i direktorka za poslovni razvoj lanca Meron.

Britanski Independent je nedavno objavio članak u kojem tvrdi da Kluž, drugi najveći grad u Rumuniji, ima „coolest café culture“ u Istočnoj Evropi, markirajući Meron kao „obaveznu destinaciju“ za turiste i putnike koji su u potrazi za dobrom kafom. O razvoju speciality kafe u Rumuniji i želji kompanije da putem franšize proširi mrežu kafeterija širom Evrope i Bliskog istoka, razgovarali smo s Krinom Čočan.

Koliko kafeterija trenutno imate? Koliko je među njima franšiznih?

U ovom trenutku imamo 20 kafeterija. Deset je u vlasništvu kompanije, a ostalih 10 u rukama primalaca franšize. U ovaj posao smo ušli kao početnici u branši, ali smo želeli da se oprobamo i sami uverimo kako to izgleda voditi biznis u ugostiteljstvu – zbog toga i danas imamo veliki broj kafeterija u svom vlasništvu.

Uskoro otvaramo lokal u Sibinju, izuzetno lepom, istorijskom i kulturnom središtu Rumunije.

Trenutno sam u Temišvaru, gde pripremamo otvaranje naše prve kafeterije u tom gradu. Nadgledamo arhitektonske i dizajnerske radove jer želimo da budemo sigurni da se sve izvodi prema planu i standardima. Za nas je to imperativ! U suprotnom, naši baristi ne bi bili zadovoljni. Kafeterija ne može biti samo lep radni prostor, već mora biti i funkcionalan.

Što se tiče proizvodnje i prodaje pržene kafe, trudimo se da optimizujemo sve što smo do sada uradili jer niko od nas, osnivača, nije imao prethodnog iskustva u ovoj oblasti – tako da smo po tom pitanju sve morali da učimo „od nule“. Da, imali smo iskustva kao preduzetnici, ali smo vrlo malo znali o specialty kafi kada smo otvarali prvi lokal. Sve smo učili iz početka – ravijali procedure za prženje kafe, recepte i program obuke za bariste. Posetili smo nebrojeno mnogo festivala kafe, različitih događaja, konvencija, takmičenja, boravili smo na plantažama kafe, učili i upijali najbolje od onog što postoji – jer smo želeli da budemo najbolji u ovoj industriji.

U čemu je tajna dobro pržene kafe?

Sve počinje s proizvodom. Nabavljamo najbolja zrna kafe direktno od farmera i ponosni smo što neke od njih lično poznajemo. Zapravo, upravo sam se vratila iz Paname, gde smo posetili neke od naših starih partnera, ali i krenuli u potragu za novim dobavljačima, budući da planiramo širenje mreže. Ovo je bio važan potez menadžmenta.

Inače, imamo sopstvenu pržionicu, tako da možemo da kontrolišemo kvalitet zrna kafe i način na koji se ona prže. Naš profil prženja je veoma lagan, više podseća na nordijski stil u „izvlačenju“ ukusa jer se tako značajnije ističe poreklo kafe. Skoro svakog dana imamo testiranje kvaliteta kafe – coffee cupping.

Jednostavno, pokušavamo da dobijemo najbolju moguću kafu. Potvrda toga je i povećanje broja porudžbina iz drugih specijalizovanih kafića. Našu kafu u zrnu su čak počele da poručuju i kafeterije iz Francuske i Severne Evrope, a imamo i nekoliko partnera iz Istočne Evrope. Lepo je kad dobijete takve povratne informacije, jer smo u poslednjih nekoliko godina zaista bili fokusirani na taj segment.

Pored kvalitetne kafe, po čemu se još Meron izdvaja od drugih lanaca?

Mislim da je u pitanju kombinacija kvaliteta proizvoda, znanja naših barista, njihove stalne obuke i načina na koji komunikaciramo i promovišemo brend. Imamo strogu politiku po ovim pitanjima. Ako odete u Meron, nećete pronaći baristu koje ne zna poreklo kafe ili recepte.

Shvatam da može izgledati kao da imamo stroge procedure i pravila, ali u isto vreme, naše kolege razumeju da ako želite da budete najbolji, morate imati najbolje znanje i praksu. U ovoj industriji, nije dovoljno pritisnuti dugme i pustiti da kafa teče. Nama su kupci i njihovo iskustvo veoma važni. Zbog toga je toliko važno imati najbolji proizvod i najviši stepen znanja i obuke.

Kojoj se demografskoj grupi Meron „obraća“?

Rekla bih da su to mladi, obrazovani, aktivni ljudi. Ljudi koji brinu o tome šta jedu i piju jer je to njihov stil života. Naša kafa ne spada u najjeftinije, jer su zrna koja kupujemo zaista kvalitetna. Jednostavno, za najkvalitetniju kafu morate da platite. A naši kupci razumeju da ne plaćaju samo kvalitetan proizvod, već i iskustvo.

Ulažemo u sticanje znanja i iskustva naših barista. Investiramo u lokale, radimo sa dizajnerima i arhitektama. Koristimo samo najbolju opremu za kafu. Na ovaj način, za naše mušterije, Meron je doživljaj.

Kad pričamo o franšiznom širenju, za koja ste tržišta ili gradove posebno zainteresovani?

Veoma smo zainteresovani za neke od većih gradova u Evropi.

Tokom pandemije je bilo problema sa zatvaranjem granica, što je usporilo razvoj na međunarodnom planu. Međutim, vodimo već nekoliko razgovora, zainteresovani smo za razvoj i u drugim delovima Evrope. Trenutno smo fokusirani na Veliku Britaniju, Severnu Evropu, Španiju, Austriju, pa čak i Dubai – jer primećujemo da tamo sve više raste interesovanje za specialty kafe.

Šta su kratkoročni, a šta dugoročni ciljevi kompanije?

Uvek smo govorili da je u redu praviti planove – ali nismo previše strogi po pitanju ostvarenja, jer život ne funkcioniše uvek tako. Lepa strana preduzetništva je što možete da radite šta želite, kada želite i da poslujete sa kim god hoćete. Dakle, trudimo se da ovo obećanje održimo sebe radi.

Prvo, želimo da konsolidujemo naše prisustvo u Rumuniji – otvorićemo dve nove kafeterije, kao što sam već i spomenula, plus, otvaramo još dve u Bukureštu. Želimo da budemo sigurni da su sve lokacije koje imamo optimizovane, da rade dobro i imaju dobar menadžment.

Dugoročno, želimo da budemo prisutni u Evropi – cilj je pet ili šest velikih gradova. Drugi cilj je da na teritoriji cele Evrope povećamo prodaju naše pržene kafe u zrnu.


Krina Čočan, partnerka u kompaniji i direktorka za poslovni razvoj lanca Meron / „Dugoročno, želimo da budemo prisutni u Evropi – cilj je pet ili šest velikih gradova. Drugi cilj je da na teritoriji cele Evrope povećamo prodaju naše pržene kafe u zrnu.“