Uvozimo zrno, izvozimo kvalitet
Potražnja za vrhunskom šoljicom kafe odavno se ne smatra hirom pojedinca, već potrebom velikog broja potrošača koja se u današenje vreme ne može zanemariti. Tržište specialty kafe, crnog napitka vrhunskog kvaliteta, poslednjih deset godina doživljava pravi bum u Evropi i gotovo da ne postoji tržište koje se ne može pohvaliti kafeterijama s ponudom vrhunske kafe. Meron, brend nastao 2015. u Klužu, danas je poznat širom Rumunije, a bio je jedan od prvih koji je na domaćem tržištu ponudio širok izbor specialty kafe. – Kao što postoje ljudi koji vole popiti čašu dobrog vina, tako sve više nailazimo na ljude koji zaista žele da uživaju u šoljici izvrsne kafe – kaže Krina Čočan, partnerka u kompaniji i direktorka za poslovni razvoj lanca Meron.
Britanski Independent je nedavno objavio članak u kojem tvrdi da Kluž, drugi najveći grad u Rumuniji, ima „coolest café culture“ u Istočnoj Evropi, markirajući Meron kao „obaveznu destinaciju“ za turiste i putnike koji su u potrazi za dobrom kafom. O razvoju speciality kafe u Rumuniji i želji kompanije da putem franšize proširi mrežu kafeterija širom Evrope i Bliskog istoka, razgovarali smo s Krinom Čočan.
Koliko kafeterija trenutno imate? Koliko je među njima franšiznih?
U ovom trenutku imamo 20 kafeterija. Deset je u vlasništvu kompanije, a ostalih 10 u rukama primalaca franšize. U ovaj posao smo ušli kao početnici u branši, ali smo želeli da se oprobamo i sami uverimo kako to izgleda voditi biznis u ugostiteljstvu – zbog toga i danas imamo veliki broj kafeterija u svom vlasništvu.
Uskoro otvaramo lokal u Sibinju, izuzetno lepom, istorijskom i kulturnom središtu Rumunije.
Trenutno sam u Temišvaru, gde pripremamo otvaranje naše prve kafeterije u tom gradu. Nadgledamo arhitektonske i dizajnerske radove jer želimo da budemo sigurni da se sve izvodi prema planu i standardima. Za nas je to imperativ! U suprotnom, naši baristi ne bi bili zadovoljni. Kafeterija ne može biti samo lep radni prostor, već mora biti i funkcionalan.
Što se tiče proizvodnje i prodaje pržene kafe, trudimo se da optimizujemo sve što smo do sada uradili jer niko od nas, osnivača, nije imao prethodnog iskustva u ovoj oblasti – tako da smo po tom pitanju sve morali da učimo „od nule“. Da, imali smo iskustva kao preduzetnici, ali smo vrlo malo znali o specialty kafi kada smo otvarali prvi lokal. Sve smo učili iz početka – ravijali procedure za prženje kafe, recepte i program obuke za bariste. Posetili smo nebrojeno mnogo festivala kafe, različitih događaja, konvencija, takmičenja, boravili smo na plantažama kafe, učili i upijali najbolje od onog što postoji – jer smo želeli da budemo najbolji u ovoj industriji.
U čemu je tajna dobro pržene kafe?
Sve počinje s proizvodom. Nabavljamo najbolja zrna kafe direktno od farmera i ponosni smo što neke od njih lično poznajemo. Zapravo, upravo sam se vratila iz Paname, gde smo posetili neke od naših starih partnera, ali i krenuli u potragu za novim dobavljačima, budući da planiramo širenje mreže. Ovo je bio važan potez menadžmenta.
Inače, imamo sopstvenu pržionicu, tako da možemo da kontrolišemo kvalitet zrna kafe i način na koji se ona prže. Naš profil prženja je veoma lagan, više podseća na nordijski stil u „izvlačenju“ ukusa jer se tako značajnije ističe poreklo kafe. Skoro svakog dana imamo testiranje kvaliteta kafe – coffee cupping.
Jednostavno, pokušavamo da dobijemo najbolju moguću kafu. Potvrda toga je i povećanje broja porudžbina iz drugih specijalizovanih kafića. Našu kafu u zrnu su čak počele da poručuju i kafeterije iz Francuske i Severne Evrope, a imamo i nekoliko partnera iz Istočne Evrope. Lepo je kad dobijete takve povratne informacije, jer smo u poslednjih nekoliko godina zaista bili fokusirani na taj segment.
Pored kvalitetne kafe, po čemu se još Meron izdvaja od drugih lanaca?
Mislim da je u pitanju kombinacija kvaliteta proizvoda, znanja naših barista, njihove stalne obuke i načina na koji komunikaciramo i promovišemo brend. Imamo strogu politiku po ovim pitanjima. Ako odete u Meron, nećete pronaći baristu koje ne zna poreklo kafe ili recepte.
Shvatam da može izgledati kao da imamo stroge procedure i pravila, ali u isto vreme, naše kolege razumeju da ako želite da budete najbolji, morate imati najbolje znanje i praksu. U ovoj industriji, nije dovoljno pritisnuti dugme i pustiti da kafa teče. Nama su kupci i njihovo iskustvo veoma važni. Zbog toga je toliko važno imati najbolji proizvod i najviši stepen znanja i obuke.
Kojoj se demografskoj grupi Meron „obraća“?
Rekla bih da su to mladi, obrazovani, aktivni ljudi. Ljudi koji brinu o tome šta jedu i piju jer je to njihov stil života. Naša kafa ne spada u najjeftinije, jer su zrna koja kupujemo zaista kvalitetna. Jednostavno, za najkvalitetniju kafu morate da platite. A naši kupci razumeju da ne plaćaju samo kvalitetan proizvod, već i iskustvo.
Ulažemo u sticanje znanja i iskustva naših barista. Investiramo u lokale, radimo sa dizajnerima i arhitektama. Koristimo samo najbolju opremu za kafu. Na ovaj način, za naše mušterije, Meron je doživljaj.
Kad pričamo o franšiznom širenju, za koja ste tržišta ili gradove posebno zainteresovani?
Veoma smo zainteresovani za neke od većih gradova u Evropi.
Tokom pandemije je bilo problema sa zatvaranjem granica, što je usporilo razvoj na međunarodnom planu. Međutim, vodimo već nekoliko razgovora, zainteresovani smo za razvoj i u drugim delovima Evrope. Trenutno smo fokusirani na Veliku Britaniju, Severnu Evropu, Španiju, Austriju, pa čak i Dubai – jer primećujemo da tamo sve više raste interesovanje za specialty kafe.
Šta su kratkoročni, a šta dugoročni ciljevi kompanije?
Uvek smo govorili da je u redu praviti planove – ali nismo previše strogi po pitanju ostvarenja, jer život ne funkcioniše uvek tako. Lepa strana preduzetništva je što možete da radite šta želite, kada želite i da poslujete sa kim god hoćete. Dakle, trudimo se da ovo obećanje održimo sebe radi.
Prvo, želimo da konsolidujemo naše prisustvo u Rumuniji – otvorićemo dve nove kafeterije, kao što sam već i spomenula, plus, otvaramo još dve u Bukureštu. Želimo da budemo sigurni da su sve lokacije koje imamo optimizovane, da rade dobro i imaju dobar menadžment.
Dugoročno, želimo da budemo prisutni u Evropi – cilj je pet ili šest velikih gradova. Drugi cilj je da na teritoriji cele Evrope povećamo prodaju naše pržene kafe u zrnu.

POGLEDAJTE ČLANKE

Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Šta je potrebno za pokretanje Mini Pani franšize, po čemu se izdvajaju od sličnih koncepata i šta očekuju od predstojećeg Sajma franšiza u Opatiji, govori Kornelia Šild-Ferenc
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...