Kvalitetniji i drugačiji
Višnja Arambašić
Kompanija In Your Pocket je u "osvajanje sveta" pošla iz Vilnjusa, glavnog grada Litvanije, još pre više od dvadeset godina. Otvorili su redakciju i počeli da štampaju turističke vodiče s obiljem praktičnih informacija za posetioce grada. Danas, franšizne redakcije posluju u 27 zemalja Evrope, a pod brendom In Your Pocket se objavljuju vodiči za više od stotinu gradova "starog kontinenta".
Višnja Arambašić je pre deset godina postala primalac master franšize za tržište Hrvatske. Iskoristili smo priliku i pitali je o trenutnoj situaciji na tržištu, planovima za ovu i narednu godinu i "pretnjama" potencijalnih konkurenata.
Kada i kako ste se odlučili za franšizu In Your Pocket?
Hrvatska redakcija In Your Pocket otvorena je u Zagrebu 2001. godine. U to vreme smo još uvek bili deo matične kompanije iz Litvanije. Dve godine nakon toga sve filijale u evropskim državama su postale franšize. Predstavnici iz centrale su zaposlenima koji su radili u lokalnim redakcijama, a za koje su procenili da su pogodni, ponudili franšizu i pozvali da vode posao za svoju zemlju. Tako sam i ja - odnosno, kompanija "Plava ponistra" - postala primalac master franšize za Hrvatsku. Prvi gradski vodič je štampan za grad Zagreb, i u avgustu ove godine slavimo deset godina poslovanja kao franšiza.
Širimo se isključivo samostalno. Razvili smo jaku distribuciju u Hrvatskoj i za sada nemamo nameru da i sami dajemo franšizu.
Možete li da uporedite kako je bilo poslovati dok ste bili deo matične kompanije i sada kad poslujete kao franšiza? Šta je teže?
Teže je sad. Finansijski smo prepušteni sami sebi. Iako nema onog pritiska "odozgo", imamo pritisak sami sa sobom.
Koliko gradova pokrivate?
In Your Pocket izlazi redovno u sedam gradova: Zagreb, Osijek, Zadar, Rijeka, Dubrovnik, Split, Šibenik. Postoje još i povremena izdanja za Brač, Senj, kao i mini-vodiči koji prate glavne vodiče. Štampanje tih periodičnih izdanja je već pitanje komercijalne isplativosti i ona ne mogu da se objavljuju redovno. Međutim, sve publikacije se nalaze na web-u i na internetu postoje i dodatni sadržaji.
Najdinamičnije izlazi publikacija za Zagreb. Do ove godine je štampana šest puta godišnje, a ove godine će biti pet izdanja. Gradovi u Dalmaciji se uglavnom pokrivaju sezonski.
Ciljna grupa su nam uglavnom strani gosti, poslovni ljudi sa većom kupovnom moći. Međutim, i ljudi sa ovih prostora često koriste naše besplatne publikacije, pre svega jer su veoma kvalitetne. In Your Pocket je drugačiji od ostalih vodiča jer nudi pogled iz drugog ugla. Naime, vodič pišu ljudi kojima je engleski maternji jezik, pa su autori bili i Amerikanci, Kanađani, Australijanci, Englezi. Ljudima iz Hrvatske je zanimljivo da pročitaju kako oni doživljavaju i vide određene stvari.
Časopis je veoma dinamičan, kao i sam život. Trećina sadržaja se uvek menja. Čak i deo posvećen hotelima i restoranima, koji je uglavnom isti, trpi promene, jer se u jednom izdanju ne mogu svi pobrojati. Sadržaj prati i godišnja doba, praznike. Tako, u novom broju o Zagrebu možete pročitati izvrstan članak o pijaci, životu oko i na njoj, o tome koliko baš na takvim mestima možete upoznati neki grad.
Vodič neguje informativan, ali lagan, opuštajući i duhovit stil. Jako smo orijentisani i na kulturu i baštinu, jer želimo da imamo i edukativnu notu. Izuzetno nam je važan kvalitet i tačnost informacije.
U kojoj meri Vam davalac franšize pomaže?
Svake godine se sastajemo i razgovaramo o problemima koji su nas tištili, kao i koracima koje treba da preduzmemo. Povremeno se organizuju i seminari. Zajednički razvijamo web-aplikacije koje prate ovaj posao. Najviše sarađujemo sa primaocima franšize iz regiona, Nikom Slavnićem iz Slovenije i Sašom Marjanovićem iz Srbije, jer smo upućeni jedni na druge, i zbog jezičke bliskosti i zbog većih mogućnosti marketinške saradnje.
Kakve su Vaše finansijske obaveze prema davaocu franšize?
Plaćamo godišnje naknade koje zavise od nivoa razvijenosti mreže. Ukoliko je mreža razvijenija, onda su i naknade veće. Od tog novca se, zapravo, razvijaju pomenute web-aplikacije.
Da li su naknade visoke s obzirom na ekonomsku krizu?
Budući da je hrvatsko tržište jako pogođeno krizom, naknade jesu visoke. Mi ih svakako isplaćujemo bez pitanja, ali vremena su teška. Primaocima u nekim drugim zemljama, poput Poljske, na primer, lakše je, jer kriza nije toliko pogodila privredu.
Vodič se deli besplatno, pa se uglavnom izdržavate od marketinga. Marketinški budžeti su znatno "splasnuli" tokom krize. Koliko je teško nabaviti oglas?
Postoji mnogo ljudi koji pokreću posao, zovu nas, interesuju se za oglašavanje, ali nemaju finansijskih mogućnosti. Marketing je za mnoge poslednja stavka, jer moraju da plate zaposlene i robu, i sve je to razumljivo. S druge strane, bez oglašavanja nema ni prepoznatljivosti i izdvajanja na tržištu. Ukoliko neko ode u Australiju, na primer, uzme neki vodič i pročita da treba da popije neko tipično australijsko pivo, velika je verovatnoća i da će ga popiti. Isti slučaj je i u Hrvatskoj. Prihodi od turizma se ne ostvaruju samo na noćenju, već je tu mnogo dodatnih sadržaja koje treba prodati gostu.
Kakva je konkurencija u poslu kojim se bavite?
Mislim da ne postoji konkurencija na našem nivou razvijenosti. In Your Pocket je, najpre, veoma prepoznatljiv brend koji postoji u 27 zemalja. Mogla bih reći da nam je najveći konkurent u tom smislu poznati brend Time Out, ali oni imaju jedno izdanje godišnje. Na lokalnom nivou postoje određena izdanja, ali sa daleko manje sadržaja. Te publikacije u najvećoj meri sadrže mapu i samo nabrajaju određena mesta, bez nekog šireg i kvalitetnog sadržaja. Naše publikacije, pored kvalitetnog i bogatog sadržaja, praćene su izuzetno snažnom web podrškom.
Kakvi su planovi za ovu godinu? Postoji li šansa da se In Your Pocket pojavi za još neki grad, makar sezonski?
Ova godina je već odrađena. Mi smo u planovima za 2014, a tada će biti i novih izdanja, pa možda i "predsezonskih". Mi smatramo da sezona treba da traje 365 dana.
POGLEDAJTE ČLANKE
„Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Želite da izgradite atrakciju koja staje na 100 kvadratnih metara, a privlači posetioce iz svih krajeva sveta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbinjek Černi, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Kada davalac franšize traži idealnog primaoca, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se to osobine i veštine uzimaju kao prednost?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...