U Makedoniji, osim MFA, trenutno ne postoje drugi oblici podrške. U nekoliko navrata smo razgovarali sa Ministarstvom ekonomije. Postojala je ideja da se u program unapređenja poslovnog okruženja uvede i sufinansiranje primalaca franšize, posebno mladih preduzetnika, međutim, ideja još nije realizovana.
Filip Vidović
Petak
10.01.2014.
Koliko je franšizing razvijen u Makedoniji, da li se i kako radi na unapređenju tržišta, kao i koje franšize imaju najviše uspeha, otkriva Filip Vidović iz Makedonske franšizne asocijacije.
 

Tržište franšiza u Makedoniji još uvek čini svoje početne korake, ali je primetno da su se na njemu u poslednje dve godine pojavili poznati svetski franšizni sistemi. Koliko je makedonsko tržište pogodno za razvoj franšizinga, postoji li podrška da se franšizing unapredi i podstakne, kao i šta se može očekivati u narednom periodu, otkriće nam Filip Vidović, predsednik Makedonske franšizne asocijacije.

Kada je i s kojim ciljem osnovana Makedonska franšizna asocijacija?

Makedonska franšizna asocijacija je osnovana 2011. godine, a njen osnovni cilj je da radi na unapređenju poslovne klime u Makedoniji koristeći prednosti franšizinga kao proverenog modela poslovanja.

Kakva je situacija na tržištu franšiza u Makedoniji? Da li se broj franšiznih sistema povećava ili smanjuje?

U Makedoniji trenutno posluje oko tridesetak stranih i nekoliko domaćih franšiza. Međutim, poslovanje sa franšizama je živa materija, tako da uvek ima otvaranja novih, a i zatvaranja postojećih sistema. Recimo, najnoviji primer početka poslovanja je ulazak američke franšize Domino's Pizza. Već su otvorena dva lokala. S druge strane, jedan od najvećih svetskih lanaca - McDonald's - prošle godine se povukao iz Makedonije. Spekuliše se da će kompanija koja je bila primalac franšize Mc Donald's-a sada postati primalac franšize Goody's iz Grčke.

Koliko su ljudi u Makedoniji upoznati sa franšiznim konceptom poslovanja?

Franšizing u Makedoniji je, kao i u celoj regiji, još uvek na jako niskom nivou. Potrebno je da se poveća svest i znanje ljudi o tome šta je franšiza i kako funkcioniše. Međutim, za to je potrebna saradnja više strana.

U tom slučaju, koliko je makedonsko tržište pogodno za razvoj franšizinga? Koje su prednosti, a koje mane?

Budući da je, kao što sam rekao, tržište još uvek nedovoljno razvijeno, postoji ogroman potencijal. Daću vam jedan primer. U svetu, recimo, 75 posto onih koji posluju u franšiznom sistemu opstaju na duge staze, dok firme koje samostalno pokrenu biznis, u 85 odsto slučajeva posle 20 godina - ne postoje. Poslovanje kroz franšizing, stoga, daje mogućnost za uspeh, ukoliko se poštuju pravila koja taj model poslovanja zahteva.

Koji sektori su najzanimljiviji preduzetnicima? Koje franšize najbolje prolaze?

Franšizing je pogodan za sve sektore. Svakako najinteresantniji su oni namenjeni širokom krugu potrošača, a to su franšize iz oblasti prehrane i prodaje garderobe.

Pored Makedonske franšizne asocijacije, postoji li još neka institucionalna podrška franšiznim sistemima u Makedoniji?

U Makedoniji, osim MFA, trenutno ne postoje drugi oblici podrške. U nekoliko navrata smo razgovarali sa Ministarstvom ekonomije. Postojala je ideja da se u program unapređenja poslovnog okruženja uvede i sufinansiranje primalaca franšize, posebno mladih preduzetnika, međutim, ideja još nije realizovana.

Vi ste i vlasnik firme Genel. Ima li ona neke veze sa franšizingom?

Direkno nema, međutim, Genel je ovlašćeni partner kompanije Canon za Makedoniju od 1996. godine. Radimo po njihovim pravilima, poštujemo procedure, način prodaje i servisiranja, tako da se može reći da postoji mnogo toga zajedničkog sa franšizingom.

Osnovna stvar u franšizingu je da se plaćanjem franšizne naknade stiče pravo poslovanja pod određenim brendom, te klijenti imaju osećaj da se radi o istoj firmi, dok kod distribucije takav odnos ne postoji. Stoga, mora da postojati razlika, da kupci ne bi došli u zabludu. Recimo, kod distribucije, logo firme koju predstavljate ne bi trebalo da bude veći od loga vaše firme.