Štedljiva i zdrava franšiza

Mi bismo želeli da naši franšizni partneri budu konsultanti, a ne prodavci. Savetnici koji će biti iskreni i otvoreni prema klijentima, jer verujem da proizvod koji nudimo, pre svega, pomaže ljudima.
Aleš Babič
Četvrtak
17.07.2014.
Specijalizovana za prodaju i montažu štedljivih grejnih panela, slovenačka kompanija Ekosen namerava da osvoji bar deset tržišta - kroz franšizu.
 

Retki su preduzetnici koji će reći da su u posao ušli iz čisto altruističkih razloga. Ipak, Aleš Babič, osnivač i vlasnik slovenačke firme Ekosen, pre nego što je osnovao firmu i pre nego što se upustio u preduzetništvo, radio je dugo na idejama i tehnološkim rešenjima koja bi, kako kaže – učinila svet boljim. Da je iza ideje stajala ozbiljna namera, Babič je potvrdio i time što je, posle velikog broja članaka u časopisima i angažmana na društvenim mrežama, 2008. objavio knjigu „Zakaj sam brez denarja?“ – knjigu koja je trebalo da na slikovit i nepretenciozan način nauči ljude kako da optimizuju svoje svakodnevne troškove. Knjiga je postala bestseler u Sloveniji, a prvo izdanje je rasprodato za samo tri meseca.

Aleš Babič, pak, kaže da se njegova misija nije završila na teoriji – 2009. je osnovao Ekosen, kompaniju koja je ponudila inovativno rešenje za ekonomično grejanje. Ugradnjom infracrvenih grejnih panela i korišćenjem termoizolacione boje za zidove Thermosun, kupci su, kako kaže, dobili priliku ne samo da se greju na znatno zdraviji i prirodniji način – kao na prijatnom suncu – već i da čuvaju okolinu, a najvažnije – svoj džep. Uštede u grejanju mogu da budu i do 66 posto godišnje.– Nekoliko godina sam tragao za proizvodima koji bi ispunili najviše kriterijume štedljivosti. Želeo sam da proizvod ima što duži vek trajanja, ali i da, u odnosu na uloženi novac, ima relativno visoku stopu isplativosti. Kada sam pronašao infracrvene ogrevne panele, ta tehnologija je, međutim, još uvek bila novina u Sloveniji – priča Babič.

Pre nego što su otvorili prvi salon i postali zastupnici kompanije Sunjoy, proizvođača IC panela vrhunskog kvaliteta, opet su bili primorani da podižu svest i uče ljude prednostima nove tehnologije. – Danas, međutim, možemo da se pohvalimo da smo kompanija koja ima najviše iskustva u oblasti prodaje, savetovanja i montaže IC panela i infrasistema za grejanje u Sloveniji – kaže Babič.

U početku je, naglašava, kompanija bila „čisto porodična“ i imala je svega dva zaposlena – supruga i on su sve radili sami. Sa prvim zadovoljnim kupcima, dobili su i najbolje promotere, ali i priliku da prošire poslovanje. Danas imaju 14 konsultanata, devet timova zaduženih za montažu panela i portfelj sa više od 650 objekata koje se greju štedljivim IC sistemima. – Pozvali smo i naše kupce na saradnju, jer je zadovoljan kupac uvek najbolja preporuka. Pored toga, želeli smo da naši zaposleni, naši konsultanti, svojim klijentima mogu da pokažu primere iz stvarnog života, jer su iskrenost i rezultati ono što najviše privlači nove stranke i osvaja njihovo poverenje – kaže Babič.

Po kvalitetu i cenama skoro da nisu imali konkurenta na tržištu. Shvatili su da uspostavljenu prednost mogu da održe samo ako nastave da se šire. U tom trenutku su i počeli da razmišljaju o davanju franšize. Na taj način, neki od najboljih prodavaca i konsultanata postali su franšizni partneri. – Čim smo primetili da konsultant ima i menadžerskih sposobnosti, da ima potencijal da vodi i razvija posao – ponudili smo mu da vodi franšiznu podružnicu. U Sloveniji za sada imamo tri franšizna partnera, a jednog i van matičnog tržišta – u Hrvatskoj – kaže. Pregovori se vode i sa još nekoliko potencijalnih partnera u Hrvatskoj, ali i u Crnoj Gori i na Kipru.

Foto: Ekosen

Gledajući naš primer, neki od naših lokalnih partnera su poželeli da postignu isti uspeh, iste rezultate, a franšizing je idealan za  prenos svih znanja i poslovnih veština koje su potrebne za to  – kaže Babič. Franšizing će, stoga, i dalje biti osnovna strategija razvoja, a u narednih pet godina planiraju da uspostave čak 30 franšiznih jedinica u 10 zemalja.

Pored toga što će moći da računaju na prenos celokupnog know-how-a, primaoci franšize će prvo proći obuku u sedištu kompanije, a zatim i na „licu mesta“, u samoj franšiznoj poslovnici. – Zahtevamo, naravno, da se naši budući primaoci franšize drže svih postavljenih standarda – i kada se radi o kvalitetu proizvoda i usluge, ali i preporučenim cenama – kaže. Primaoci franšize će moći da prodaju samo proizvode koje nabavlja i isporučuje kompanija Ekosen, a ugovorom će biti definisani čak i načini na koji će se kompanija reklamirati na lokalnom nivou. 

Svestan da poslovanje unutar franšiznog sistema, zbog velikog broja unapred postavljanih pravila i ograničenja, ne može da bude za svakoga, Babič insistira da budući primaoci franšize pre svega budu osobe koje će verovati u to što rade. – Mi bismo želeli da naši partneri budu konsultanti, a ne prodavci. Savetnici koji će biti iskreni i otvoreni prema klijentima, jer verujem da proizvod koji nudimo, pre svega, pomaže ljudima – kaže Babič.

Međutim, ulazak u franšizni sistem Ekosena, zahteva i znatna ulaganja. – Zbog toga, mogu reći, finansiranje je, ako ne jedini, ono sigurno najčešći problem na koji nailazimo. Dešavalo nam se da imamo dobrog potencijalnog partnera, ali da on, recimo, nema dovoljno sredstava za ulaznu naknadu – kaže Babič.

I pored toga što se velika većina kompanija odlučuje za model master franšize kad razmišlja o širenju na inostrana tržišta, Babič kaže da će Ekosen isključivo nuditi direktnu franšizu, to jest, ići će se na uspostavu pojedinačnih – single-unit – franšiznih poslovnica.