Još ima prostora za rast

Ekatarina Sojak
Ekatarina Sojak je generalna direktorka kompanije EMTG, član Upravnog odbora Ruske franšizne asocijacije i idejni tvorac i pokretač prvog sajma franšiza u Rusiji. Tokom ovih 12 godina, kako kaže, tržište franšiza je značajno evoluiralo, a BuyBrand Expo je od skromnog sajma narastao do jednog od najvećih franšiznih događaja na svetu koji poslednjih godina privlači više od 150 franšiznih sistema iz svih delova sveta. Samo pre deset godina, međutim, situacija je bila potpuno drugačija.
Kako ste došli na ideju da organizujete sajam franšiza u Rusiji?
Kada sam 2002. počela da razmišljam o sajmu franšiza, još uvek nisam živela u Rusiji, ali sam zbog posla vrlo često boravila u zemlji. U to vreme, u medijima se uveliko pričalo o podršci i modelima razvoja malih i srednjih preduzeća. Tako se i "uvukla" ideja o sajmu franšiza. Shvatila sam da je franšizing, zapravo, jako dobar alat za razvoj malih i srednjih preduzeća jer podstiče širenje dokazanih, razrađenih i uspešnih poslovnih ideja. Međutim, u Rusiji, sam pojam franšizinga je još uvek bio velika nepoznanica! Rusko tržište, mogu da kažem, u to vreme nije bilo zrelo i nije moglo da prihvati ovakav vid poslovanja. I pored toga, donela sam odluku – ako Muhamed neće bregu, breg je, izgleda, morao Muhamedu! Uz sve teškoće, 2003. smo uspeli da održimo prvi sajam franšiza u Moskvi – BuyBrand Expo.
Kako je tekao proces „uvođenja“ franšizinga? Koliko je bilo lako ili teško uvereti preduzetnike u Rusiji da prihvate ovaj model poslovanja?
Prvo smo počeli sa edukacijom preduzetnika. Organizovali smo na desetine radionica u Moskvi i drugim gradovima zemlje i stvorili zaista veliku grupu ljudi zainteresovanih za kupovinu franšize. Mnogo teži posao je bio privoleti izlagače, to jest, franšizne sisteme da učestvuju i predstave svoje koncepte na sajmu. Zapravo, sistemi koji su poslovali na tržištu u to vreme su se mogli nabrojati na prste jedne ruke. Shvatili smo da moramo da se fokusiramo na strane franšizne brendove. Posetila sam sve značajnije događaje posvećene franšizingu u svetu, ali nije bilo lako ubediti strane izlagače da dođu u Rusiju, jednostavno, većina njih je Rusiju povezivala sa nepravdom, korupcijom, razbojnicima i medvedima koji jure po ulicama.
Prvi sajam je okupio ne više od 20 izlagača, i opet su, uglavnom, to bili franšizni sistemi iz inostranstva. Iako je u početku bilo teško, sajam je u međuvremenu značajno evoluirao. Izložbeni prostor je već 2008. „porastao“ na 10.000 kvadratnih metara, a danas, BuyBrand Expo spada među pet najvećih franšiznih događaja u svetu. I ne želimo na tome da stanemo.
Na ovogodišnjem BuyBrand sajmu, koji se održao od 23. do 25. septembra u Moskvi, učestvovala su 162 franšizna sistema iz 15 zemalja, a događaj je posetilo više od 9.000 ljudi.
Koliko se tržište franšiza u Rusiji promenilo tokom ovih godina? Da li šansu za razvoj imaju i franšizni sistemi iz zemalja srednje i jugoistočne Evrope?
Razlika između sajma franšiza danas i onih od pre 10 godina je očigledna. Tada su, recimo, dominirali brendovi iz oblasti trgovine, i to najviše iz sveta mode. Danas, pak, vladaju sistemi iz oblasti usluga, najviše iz gastronomije, odnosno, fast-food restorana. Moram da naglasim da koncept brze hrane nije tipično „ruska tema“, i razumljivo je zašto su ovi koncepti postali popularni tek poslednjih godina – i to pre svega zahvaljujući velikim američkim brendovima kao što su Subway, McDonald’s i Burger King. Oni su brzo razvijali svoje mreže i postavili vrlo visoke standarde usluge. Što je najvažnije, na taj način su podigli lestvicu i za domaće brendove i podstakli ih da razmišljaju o franšizingu kao modelu razvoja. Drugi pozitivni efekat franšizinga je to što su brendovi shvatili da sada lako mogu da dođu i do najudaljenijih područja Rusije.
Smatram da u Rusiji postoji ogroman potencijal za rast i razvoj poslovanja kroz franšizu, ali, da budem iskrena, ne mislim da je tržište pogodno za sve sisteme. Franšizno poslovanje u većini zemalja srednje i jugoistočne Evrope – Češkoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Srbiji, Hrvatskoj ili Rumuniji – još uvek je „mlado“, u povoju, tako da je za lokalne franšizne sisteme bolje da se razvijaju na domaćem tržištu pre nego da preuzmu rizik i uđu na tako veliko tržište kao što je Rusija.
POGLEDAJTE ČLANKE

Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE

„Malac Genijalac“ je brend poznat širom regiona. Na tržištu Severne Makedonije postoji još potencijala za širenje franšizne mreže.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu u Evropi – na mapi se sada nalazi novi partner iz Poljske. Kompanija je učestvovala i na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.