Deset najuspešnijih

Sreda
17.12.2014.
Pored objavljivanja godišnje liste najuspešnijih franšiznih sistema u Americi, magazin Entrepreneur izdvojio je i predstavio kompanije koje ulaze u prvih deset.
 

Tradicionalno, u svom januarskom izdanju američki magazin Entrepreneur objavljuje Listu 500 najuspešnijih franšiznih sistema u Americi. Ove godine biće to 36. put u istoriji magazina, a među deset najboljih, ušli su sistemi iz šest različitih branši. Ko je sve u vrhu, kakve strategije leže u osnovi uspeha ovih kompanija i kakvi su im ciljevi za narednu godinu, otkriva Entrepreneur-ov pregled deset najuspešnijih franšiza.

1. Hampton Hotels

Foto: Daniel Oines/Flickr

Hampton se ove godine nalazi na samom vrhu i ovo će biti četvrti put za poslednjih pet godina da je na prvom mestu. Hotelski lanac, kako piše Entrepreneur, svoj renome gradi insistiranjem na svojevrsnoj „kulturi gostoljubivosti“ koja se neguje u Hampton hotelima širom sveta. Međutim, iako se gostoljubivost u hotelijerskoj branši podrazumeva, Hampton se izdvojio i po specifičnim detaljima: dobro opremljenim sobama sa mnoštvom uređaja, garancijom o „čistom krevetu i posteljini“, kao i politici o bespogovornom vraćanju novca u slučaju otkazivanja aranžmana. Hampton je, međutim, svoju kulturu proširio i van matičnog tržišta i to je jedan od ključnih faktora uspeha. Prošle godine, lanac je otvorio nove hotele u Velikoj Britaniji, Poljskoj i Rusiji, tako da sada ima mrežu od skoro 2.000 hotela u 16 zemalja. U narednih nekoliko godina planiraju da otvore 400 hotela samo u Kini.

2. Anytime Fitness

Pre desetak godina malo je ko znao za Anytime Fitness. Prošle godine, međutim, ovaj sistem je dospeo na sam vrh liste 500 najuspešnijih franšiza, a to što se ove godine nalazi na drugom mestu, ne umanjuje njegova dostignuća. Uostalom, za Anytime Fitness 2014. bila je najuspešnija godina do sad – još početkom godine zvanično su imali 2 miliona klijenata, da bi kasnije otvorili skoro 350 klubova, što znači da sedmu godinu zaredom uspevaju da ostvare plan o 300 novih jedinica godišnje.  Pod imenom Anytime Fitness danas radi skoro 3.000 klubova, a pored američkog tržišta, klubove imaju u još 20 zemalja. Planovi za narednu godinu ostaju isti – otvoriti novih 350 jedinica, ali i „dogurati“ do prihoda od milijardu dolara ( koji je, inače, u 2014. iznosio 900 miliona dolara).

3. Subway

Foto: FaceMePLS/Flickr

U vreme objave ovog članka, na zvaničnom veb-sajtu Subway-a, najvećeg lanca brze usluge na svetu,  stajalo je da Subway ima 43.804 restorana u 108 zemalja. I pored ovako razvijene mreže, kako navodi Entrepreneur, kompanija već planira da otvori dodatnih 8.000 restorana u Americi, kao i da nastavi sa međunarodnom ekspanzijom. Subway, da podsetimo, u ovom trenutku traga i za primaocima franšize u Sloveniji i Hrvatskoj. Međutim, ono što Subway-u omogućava da se širi neverovatnim tempom jeste i to što su restorane počeli da otvaraju na netipičnim mestima – tako se, pored tržnih centara i lokacija u prometnim delovima grada, Subway može naći i u radnjama trgovinskog lanca Walmart, ali i u bolnicama. Drugi faktor uspeha, pak, leži u želji da ugode kupcima stalnim uvođenjem novih, maštovitijih i – povoljnijih – stavki u jelovnik.

4. Jack in the Box

Ovaj fast-food lanac iz San Dijega se prvi put ove godine našao na listi najuspešnih američkih franšiza, a pravo iznenađenje je i to što je odmah ušao među prvih deset. Iako postoji više od pola veka, tek pre desetak godina su počeli da otvaraju restorane i dalje od zapadne obale Sjedinjenih Država. U to vreme, samo 25 posto svih restorana bilo je u rukama primalaca franšize – danas, čak 80 posto od 2.250 restorana rade pod franšizom. Za razliku od drugih, mnogo poznatijih restorana brze usluge u Americi, Jack in the Box je oduvek imao vrlo širok i raznolik jelovnik – od hamburgera, preko takosa do pohovanih rolnica sa povrćem. U 2014. uveo je čak i buritose i “kroasan krofne” (krofne od lisnatog testa).

5. Supercuts

Foto: Mike Mozart/Flickr

Mreži frizerskih salona Supercuts samo prošle godine se pridružilo 144 novih primalaca franšize koji su otvorili 124 nova salona. To znači da pod brendom Supercuts u ovom trenutku u Americi posluje više od 2.500 salona. Pored toga, većina novih primalaca franšize, kako objašnjavaju u kompaniji, uopšte nisu ljudi iz struke i nisu do sada radili ili vodili frizerski salon. Zanimljivo je da je ekspanzija usledila nakon što je kompanija pre dve godine dovela nove ljude na čelne pozicije, a oni su fokus ponovo pomerili na razvoj. Kako kažu u kompaniji, nove primaoce franšize privukle su čvrste osnove i razrađen franšizni sistem, a sa ekonomskim oporavkom, veruju da će se ekspanzija, na isti način, nastaviti i u narednoj godini.

6. Jimmy John’s Gourmet Sandwiches

Foto: Nicholas Eckhart/Flickr

Sendviči koje nudi ovaj lanac restorana, kako kažu u kompaniji, sigurno nisu najbolji na svetu. Pored toga, lanac retko kad uvodi „specijalne ponude“, a još ređe menja stavke na meniju. Međutim, ono što Jimmy John's čini specifičnim je neverovatno brza usluga – sekunde su u pitanju. Kao jedna od najbrže rastućih franšiza, Jimmy John's je među prvih deset ušao tek prošle godine. U međuvremenu, otvorili su 300 novih jedinica i tako proširili mrežu na 2.100 restorana. Novih 300 bi trebalo da otvore i naredne godine. Najzanimljiviji podatak je da su 80 posto novih restorana otvorili – postojeći primaoci franšize.

7. Servpro

Već 46 godina Servpro nudi najrazličitije usluge čišćenja – od pranja tepiha do dezinfekcije i čišćenja prostora posle prirodnih nepogoda (poplava, požar, tornado). Imaju skoro 1.700 franšiznih jedinica. Kompanija, pored toga, konstantno radi na osavremenjivanju tehnika čišćenja, a poslednja od inovacija u nizu je DryBook – softver koji omogućava radnicima da precizno primene sve standardizovane tehnike sušenja, nakon čega rezultate šalju u bazu podataka, koja se kasnije koristi za poboljšanje procesa restauracije. Klijenti, vlasnici kuća i prostora koji se restauriraju, takođe mogu da prate veb-sajt „Here to Help Connection“ i vide koliko je vremena potrebno ili je ostalo za čišćenje. Servpro je ove godine svojim primaocima franšize predstavio i nove komore za sušenje koje mogu da se iskoriste za restauraciju oštećenih dokumenata, fotografija ili zdravstvenih kartona.

8. Denny’s

Denny's, lanac restorana u američkom stilu, protekle je godine otvorio tek 40 novih jedinica, tako da sada ima oko 1.710 restorana. Kompanija je, naime, najviše energije utrošila na promene u jelovniku. Jedna od ekstravagantnijih ponuda je, recimo, ona iz restorana u Njujorku u Finansijskom distriktu, gde je Denny's za 300 dolara služio doručak za dvoje – uz koji se dobijala i flaša šampanjca Dom Pérignon. Što se međunarodne ekspanzije tiče, Denny's je objavio da će u narednih deset godina biti otvoreno 30 restorana u devet zemalja Bliskog istoka.

9. Pizza Hut

Foto: Pizza Hut

I pored toga što se u poslednjih nekoliko godina na američkom tržištu pojavilo nekoliko novih lanaca picerija, Pizza Hut je i dalje najveći i najozbiljniji igrač, sa više do 15 posto udela u ovom sektoru. Protekle godine su se fokusirali na razvoj „manjih formata“, picerija sa uslugom dostave na kućnu adresu i pizza „za poneti“. Otvorili su oko 100 novih jedinica na matičnom i 300 novih na internacionalnim tržištima. Pizza Hut takođe primaoce franšize traži u Hrvatskoj i Sloveniji.

Ključne promene u ovoj godini su se dogodile nedavno. Kompanija je u novembru predstavila novi logo, izgled restorana i dizajn uniformi, ali i potpuno novi meni, koji bi trebalo da obezbedi neverovatno veliki broj kombinacija. Pizza Hut je ove godine ponudila i Skinny Slices, parčiće pizze koji imaju manje od 250 kalorija.

10. 7-Eleven

Foto: Mike Mozart/Flickr

Trgovinski lanac 7-Eleven je, zapravo, američki franšizni sistem sa najviše poslovnih jedinica van matičnog tržišta – ima više od 54.500 radnji širom sveta. Pored novih 330 jedinica koje su otvorene protekle godine u Sjedinjenim Državama i Kanadi, lanac planira da isto toliko otvori i sledeće godine. Dinamičan razvoj omogućava i to što je ponuda u 7-Eleven radnjama nešto specifičnija u poređenju sa klasičnim „radnjama iz komšiluka“, budući da nude širok izbor ne toliko skupih, ali vrlo kvalitetnih proizvoda privatnih robnih marki – od piva i vina do baterija. Razliku unosi i to što u ponudu ulaze kuvana hrana i zdraviji obroci. 

Izvor: Entrepreneur