Potencijal zrelog tržišta
Gžogož Moravski, glavni urednik portala Franchising.pl i magazina Własny Biznes FRANCHISING
Kako biste opisali trenutno stanje na tržištu franšiza u Poljskoj?
U poslednjih nekoliko godina, ovo tržište je zaista dostiglo punu zrelost. Krajem 2016. u Poljskoj je bio registrovan 1.171 franšizni sistem, što je zaista impresivan broj. Mreže franšiznih poslovnica konstantno rastu, iako se stopa rasta pomalo smanjuje. I dalje se nudi ogroman broj različitih koncepata, a davaoci franšize su sve obučeniji i spremniji da pruže sveobuhvatnu podršku svojim franšiznim partnerima. Kao rezultat toga, pokretanje posla kroz franšizu danas se smatra dobrom poslovnom prilikom, s većom verovatnoćom za uspeh. Kako se, međutim, tržište razvija, tako i primaoci franšize postaju sve zahtevniji, što znači da davaoci franšize moraju da imaju mnogo više iskustva i dobro se pripreme kako bi na kraju razvili i ponudili uspešan franšizni biznis.
Kakva je struktura tržišta, koji sistemi dominiraju?
U poslednjih nekoliko godina na tržištu se najviše razvilo gastronomskih i modnih franšiza. Međutim, najnoviji trendovi pokazuju da raste, na primer, broj tzv. slow food restorana, ali i prodavnice e-cigareta, škole programiranja za decu, biznisi zasnovani na internetu. Za otvaranje jedne od najpopularnijih franšiza potreban je relativno mali početni kapital, a radi se o lancu picerija Biesiadowo. Za restoran od 70 m2 treba izdvojiti 42.000 zlota (oko 10.000 evra). Ovaj brend je za samo dve-tri godine razvio mrežu od 100 restorana.
S obzirom na stepen razvijenosti i broj franšiza, koliko bi sistemi iz drugih zemalja imali šanse na tržištu Poljske?
Da, mnogim kompanijama je poljsko tržište atraktivno, pre svega zbog veličine – u Poljskoj danas živi 39 miliona ljudi, što je čini devetom najmnogoljudnijom zemljom u Evropi. Međutim, bez obzira na obim ekonomije i broj stanovnika, tržište je posebno otvoreno za biznise iz geografski bliskih zemalja i zemalja sa sličnom kulturom. Svakako, građani Srednje i Istočne Evrope, kao klijenti, ali i potencijalni primaoci franšize, imaju slične navike, dele iste vrednosti, što bi olakšalo i širenje posla u Poljskoj.
Šta bi bio najbolji način za ulazak na ovo tržište?
Strani franšizni koncepti predstavljaju 20% ukupnog tržišta franšiza u Poljskoj. Većina ima svoje podružnice ili ćerke-firme, ali za ulazak „koriste“ i primaoce franšize – zapravo, 39,5% stranih franšiza prisutno je preko svojih franšiznih partnera. Naravno, u početku većina davalaca franšize najviše vremena posveti istraživanju tržišta jer žele da znaju kako će koncept biti prihvaćen u novom okruženju. Tek sa prikupljenim podacima i mišljenjem stručnjaka, kompanije donose odluku vredi li uopšte ulaziti na tržište. Dobar način da se sprovede istraživanje tržišta i biznis testira pre nego što se razvije franšizna mreža jeste pronaći partnera na lokalnom tržištu. Ako rezultati budu pozitivni, vredi potražiti i primaoca franšize.
U Varšavi će se u oktobru održati 15. Sajam franšiza, najveći sajam ove vrste u Srednjoj i Istočnoj Evropi. To je i prilika da se predstave sistemi iz drugih zemalja. Koji bi koncepti, po Vašem mišljenju, bili zanimljivi poljskim preduzetnicima?
Poljski preduzetnici, kao potencijalni primaoci franšiza, imaju mnogo znanja i vrlo su iskusni po ovom pitanju. Mnogo su više upoznati s pravilima franšiznog poslovanja nego pre 10 godina. Kako franšizing postaje sve popularniji, nema više mesta za koncepte koji nisu testirani u stvarnim tržišnim uslovima, koji nisu dobro ustrojeni i pripremljeni. Stoga, kompanija koja želi da nađe franšiznog partnera u Poljskoj treba da bude vrlo iskusna i kompetentna.
Vrlo važan faktor za primaoce franšize biće mogućnost zarade, pa će gledati da li franšiza donosi zadovoljavajući profit, kao i za koliko će moći da vrate početnu investiciju. Primaoci franšize će takođe pažljivo proučiti šta sve ulazi u franšizni paket, a posebno će biti zainteresovani za podršku koju mogu da očekuju od davaoca franšize. Naravno, vrlo je važno da franšizni ugovor bude u skladu sa poljskim zakonodavstvom, naročito u delu koji se odnosi na zaštitu konkurencije.
POGLEDAJTE ČLANKE
„Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Želite da izgradite atrakciju koja staje na 100 kvadratnih metara, a privlači posetioce iz svih krajeva sveta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbinjek Černi, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Kada davalac franšize traži idealnog primaoca, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se to osobine i veštine uzimaju kao prednost?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Zašto nema svetskih lanca kafeterija u Srbiji, koji su problemi u širenju franšize, utiče li kriza na navike ispijanja kafe i da li će Greenet ići i van matičnog tržišta, govori Mina Krsmanović.
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...