Priča bez kraja
Mitko Andonov je svoje radno iskustvo počeo da stiče još pre 20 godina kada se otisnuo preko okeana – u Čikago. – U Americi sam naučio mnogo toga, upoznao različite načine poslovanja i različite ljude, što je dobro za sticanje radnih navika i samopouzdanja – govori Andonov o svojim počecima. Po povratku u Makedoniju, čitavu deceniju je radio u distributivnim kućama Kold S Tim i Kolid Internacional, u kojima je stekao najviše iskustva, znanja i veštine. – Imao sam priliku da učim od najboljih, sarađujem sa velikim partnerima koji su dolazili iz više od 20 zemalja – kaže Andonov.
Pored svega, sa bratom je pokrenuo i fabriku za obradu drveta, a pre dve godine je osnovao i marketing i konsultantsku kompaniju. Uz to, kako kaže, angažovan je na još nekoliko manjih projekata. Reč je, dakle, o iskusnom preduzetniku. Stoga, i ne čudi što je pre godinu odlučio da postane i primalac master franšize brenda Jumping Clay za područje Makedonije. Bilo je to, potvrđuje, potpuno novo iskustvo.
Ulazak u franšizni svet
O ulasku u neki od franšiznih sistema koji se nude na ovim prostorima razmišljao je još dok je živeo u SAD, jer je tamo, kako kaže, franšizni način poslovanja i rasprostranjen i opšteprihvaćen. Nikada, međutim, nije bio upoznat sa „detaljima“ samog franšiznog poslovanja. – Čitao sam tekstove na internetu, ali nisam verovao da je Makedonija spremna za franšizing. Sam franšizing je dobar poslovni model, a franšizni sistemi vremenom postaju bolji, jer se uvek iznalaze bolja rešenja, između ostalog, i prihvatajući iskustva iz zemalja na kojima franšiza posluje. Ukoliko je reč o poznatom brendu, onda je to za primaoca franšize dobra reklama. I na kraju, mnogo je lakše pratiti rezultate, jer se unapred zna i koja su očekivanja – kaže Andonov šta vidi kao prednosti franšiznog poslovanja.
S druge strane, misli da je za mnoge koji razmišljaju o franšizingu ograničavajući faktor to što se kod većine sistema od samog početka plaćaju franšizne naknade. – Svi sumnjamo dok ne vidimo kako će se posao realizovati. Istina je da svi očekujemo da nam neko unapred garantuje uspeh, i pre nego što bilo šta investiramo. Ali, ako ne uložiš ništa, onda je manja motivacija za postizanje uspeha – ističe on.
Jedna „pozitivna priča“
Jumping Clay je za njih „pozitivna priča“, jer je reč o edukativnoj i zabavnoj franšizi čiji su uslovi jednostavni i povoljni. Uz osnovnu uslugu – kurs modelovanja gline, u Jumping Clay radionicama se ova posebna glina i prodaje, što je konkurentska prednost u odnosu na druge edukativne koncepte.
– Jumping Clay još uvek nije mnogo poznat brend na našem tržištu. Dešava se da se pojave slične gline ili plastelini lošeg kvaliteta, što zavarava kupca i zbog čega on gubi poverenje i u Jumping Clay – objašnjava Andonov sa čime se suočava.
Bez obzira na to, na osnovu prvih deset meseci poslovanja, smatra da postoji veliki potencijal za razvoj ovog franšiznog sistema u Makedoniji. – Svi roditelji žele da njihova deca budu što pametnija, da ih sklone od telefona, kompjutera i televizora. U našim radionicama se podstiče kreativnost, samopouzdanje, razvoj motorike. Da bi bilo još zabavnije, dodali smo i organizaciju rođendana. I u tome se mnogo razlikujemo od ostalih mesta na kojima se organizuju rođendani. Deca su veoma zadovoljna – kaže Andonov.
Foto: JumpingClay Makedonija
On dodaje da misli da se u Makedoniji mogu primeniti modeli iz drugih zemalja, u kojima je Jumping Clay uveden u škole kao dodatna nastava. Postoji ideja i da se program uvrsti u neki od letnjih kampova.
Andonov, međutim, kaže da je poslovni ambijent u Makedoniji izuzetno nepovoljan te da politička kriza traje suviše dugo i da je društvo još uvek ne prevazilazi. – I oni koji su uspešno radili, nisu radili „punom parom“, već previše oprezno. Najavljuju se pozitivne promene, što se već pomalo oseća, ali je neophodno sačekati još godinu dana da bi se davale realne ocene. Ja sam nepopravljivi optimista i verujem da će godine koje dolaze biti najbolje godine i za poslovanje – kaže on.
Oprezno širenje mreže
Interesovanje za ovu franšizu postoji. Andonov kaže da pregovaraju sa zainteresovanima, ali veoma oprezno. Nemaju pritisak niti žure. –Važno nam je da odaberemo prave partnere, za dugoročne planove. Ipak, kad neko odluči da uloži u ovaj biznis, mora da mu se posveti i da zna kako se radi s decom. Ovo nije običan biznis, već je reč o „edutainment-u“ – spoju edukacije i zabave. Tako i vlasnik franšize treba da bude više menadžer, nego učitelj, da bi imao uspešnu poslovnu priču. Naša odluka je da imamo samo po jednog partnera u svakom gradu – kaže Andonov.
Zainteresovane najviše zanima kolika je vrednost investicije. – Čudno, niko se ne zapita koja su očekivanja i mogućnosti i da li bi mogli da ih nadmaše. Sada možda izgleda teško, ali kada se franšizna mreže proširi u većini gradova, siguran sam da će se zapitati „kako se nisam setio prvi“ – kaže Andonov.
Kao interesantnu činjenicu iznosi i to što se sve više razvija onlajn prodaja. Makedonija u tom smislu prati trendove, pa upravo ovim kanalom dobijaju sve više porudžbina za ukrase, figurice, ramove za slike pravljene od Jumping Clay gline.
Kako je već istakao – „igraju na sigurno“, pa su i planovi da se u narednih godinu dana otvori još jedna franšiza. – Za nas je stabilan razvoj sistema od ključnog značaja. Do sada imamo 100 odsto zadovoljne klijente i to ne smemo i ne želimo da izgubimo. Kada roditelji vide sve benefite Jumping Clay-a, postaju naši redovni klijenti. Za rođendane, sada smo izbor broj jedan. Drago mi je da roditelj razmišljaju šta je najbolje za njihovu decu. Umesto da ih ostavljamo na milost i nemilost tehnologije, neka nam deca budu prioritet, a ne karijera, druženje ili slično. Ako želimo bolju budućnost, moramo da ulažemo u svoju decu. A za Jumping Clay je samo mašta granica! – ističe on.
POGLEDAJTE ČLANKE
JumpingClay, koncept prodavnice i radionice za modelovanje gline, razvija odnedavno franšiznu mrežu i u Češkoj. Nosilac franšize nudi tri mogućnosti za pokretanje posla.
Da li će se personalizovane knjige pojaviti i u ovom regionu i kako teče saradnja s franšiznim partnerima, otkriva Marek Halfar, osnivač i franšizni menadžer češke izdavačke kuće „Plavi slon“
Minela Bašić je oduvek volela da radi sa decom, a kako je nedavno postala deo franšizne porodice Jumping Clay – ta želja joj se i ostvarila.
Jumping Clay, koncept prodavnice i radionice u kojoj se može kupiti, ali i učiti modelovanje figurica od gline, početkom ove godine dobio je poslovnice na dva nova tržišta u regionu.
Biznisi zasnovani na onlajn prodaji spadaju u najbrže rastuću sferu poslovanja. Knjige su, pak, među najprodavanijim proizvodima na internetu. Češki izdavač „Plavi slon“ spaja oba sveta.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
POPULARNO NA FORUMU
Igračke stižu i kroz franšizu
Pozdrav.Kako Vas kontaktirati?Kontakt telefon?
Lakše uz partnere
Sve ste vi ovo lepo napisali ali niste nista proverili sa njima detaljno, vec se tudji text preveli na srbski I postavili kao vas clanak. | Franshizing EU firmi van EU ne...