Karika bez koje se (ne) može?
– Poslovni odnosi se pre svega temelje na poverenju, pa je važno da primaoci franšize znaju da u svakom trenutku imaju podršku osobe koja je zadužena za franšizno delovanje, i da uvek imaju nekog kome se mogu obratiti, nekoga ko je s njima od samog početka. Franšizni menadžer je tu da bi pratio njihov rad, usmerio ih, ukazao na greške, te bio podrška novim primaocima prilikom pokretanja posla – kaže na početku razgovora Danijela Kraljević, franšizni menadžer u agenciji za iznajmljivanje privatnog smeštaja Direct Booker. U kompanijama koje nameravaju da šire poslovanje kroz franšizu, mora da postojati osoba zadužena za komunikaciju s primaocima franšize, ističe ona.
Zašto je važno da jedan ozbiljan franšizni sistem, ili barem onaj koji to želi biti, ima poziciju franšiznog menadžera?
S primaocima franšize se trudite da gradite kvalitetan odnos kako bi iz svega na kraju proizišli dobri poslovni odnosi i rezultati. Zato je ova funkcija izuzetno važna jer je franšizni menadžer osoba koja prenosi informacije, poslovnu strategiju, način prodaje i promocije... On je, zapravo, spona između primalaca i davaoca i radi u interesu obe strane.
Važno je, zatim, da postoji neko ko će se posvetiti celoj mreži, neko čiji je posao usmeren isključivo na poslovanje partnera, jer od trenutka potpisivanja ugovora i ulaska u posao, primalac franšize postaje krajni korisnik, kupac – kupac franšize, i tako ga treba i tretirati – s velikim poštovanjem i razumevanjem.
Pomenuli ste komunikaciju s primaocima – zašto je ona toliko važna?
Neupućeni bi rekli da se s kupovinom franšize, prenosom osnovnog znanja i obukom, komunikacija završava. Međutim, iz svog dosadašnjeg iskustva, znam da je dobra i stalna komunikacija presudna za dobro poslovanje, bez obzira o kojem poslu se radi. Bez dobre i trajne komunikacije, često zna doći do nesporazuma ili manjka informacija, što se može nepovoljno odraziti na poslovanje primaoca, ali i sistema u celini. Stoga, mi u Direct Bookeru pokušavamo da ostvarimo poseban odnos s primaocima franšize jer želimo da se osećaju kao deo naše zajednice.
Dobra komunikacija je postavljanje dobrih temelja u poslu, isto kao što je primaocima franšize puno lakše da posluju kad imaju jednu osobu koja je zadužena za njih i koju mogu kontaktirati u bilo kojem trenutku. Ako ne postoji dobra komunikacija, teško da će taj odnos uspeti, a time i posao.
Već ste ponešto pomenuli, ali koje su sve vaše nadležnosti kada je reč o franšiznoj mreži?
Posao franšiznog menadžera je da znanje koncepta – know how i poslovnu tajnu – prenese na primaoca franšize. On je podrška primaocima, te je na njemu da im ukaže na greške, i da im da smernice kako bi izbegli početne greške u koracima, koje bi možda napravili kad bi sami pokretali posao od samog početka.
S druge strane, važno je organizovati i obuke za primaoce, tako da imaju priliku ne samo da nauče praktični deo posla, već od drugih kolega skupe iskustva i savete. Znači, franšizni menadžer je tu da konstantno pruža podršku, treninge i podeli sve važne informacije koje su krucijalne za odrađivanje posla.
Šta vas je motivisalo da se bavite poslom franšiznog menadžera? Koliko su trajali edukacija i pripreme za tu poziciju i šta su sve pripreme podrazumevale?
Budući da sam došla iz druge branše – sveta obrazovanja, gde sam pet godina radila kao akademska savetnica na jednom privatnom fakultetu – sam početak na poziciji franšiznog menadžera je bio poprilično težak, ali nijedan početak nije lagan. Svakako, iskustvo koje sam ranije stekla pomaže mi u obavljanju trenutnog posla jer su svi moji poslovni odnosi uvek bili bazirani na otvorenoj i iskrenoj komunikaciji, te temeljeni na poverenju, a to je ono što mi je i danas presudno u rukovođenju franšizama. Moram naglasiti da su mi najveća podrška, kako i na početku, tako i danas, moje izvrsne kolege.
Posao franšiznog menadžera je zanimljiv i dinamičan, ali i jako odgovoran jer se nikada ne smete dovesti u situaciju da nemate rešenje na neko pitanje ili nastali problem. Pa tako sa sigurnošću mogu reći da je ovaj posao prepun svakodnevnih izazova.
Godinu dana sam radila na raznim pozicijama unutar kompanije i prošla kroz razna odeljenja kako bi se upoznala s funkcijama drugih odeljenja, potom sam prešla na poziciju franšiznog menadžera i tu ulogu danas obavljam u potpunosti.
Prostora za napredovanje uvek ima jer je Direct Booker kompanija koja nastoji da prati trendove i stalno radi na novim projektima kako bi poboljšala poslovanje, tako da još uvek učim i razvijam se u poslovnom smislu. Svakako, nisam u svemu sama, uz podršku franšiznog konsultanta lakše je pratiti razvoj franšiznog projekta. Jednostavno, morate početi da razmišljate na drugačiji način.
Za šta Vam se sve partneri obraćaju, kakva im je pomoć potrebna?
Ulaskom u novi posao uvek postoji određena doza opreza sa strane primaoca franšize, tako da na samom početku imaju raznih pitanja. Sva su opravdana, jer oni žele da budu sigurni da rade po pravilima ili, jednostavno, potreban i je neki savet.
S obzirom na iskustvo naše agencije, koja na području Hrvatske radi već 7 godina, očekivano je da će zvati i imati pitanja, mislim da ne bi bilo dobro da nemaju pitanja, pogotovo na početku.
Mi se, stoga, držimo filozofije da nema glupih pitanja, pogotovo u poslu, i da je bolje da nas pitaju nego da rade nešto sami ako nisu sigurni u to.
Pomoć im je najviše potrebna u svakodnevnom radu, jer su ipak krenuli u nešto potpuno novo i drugačije. Pitanja su, pak, razne prirode, od saveta za prodaju, računovodstva, korišćenja sistema i channel manager-a, komunikacije s iznajmljivačima i gostima, te kako pristupiti nekom rešenju problema. Uglavnom, sva su to pitanja s kojima smo se i mi susretali na početku.
Kolege i ja se trudimo da odgovorimo u što kraćem roku, ja sam dostupna 24 sata, sedam dana u nedelji, na imejlu i mobilnom telefonu, a ako je potrebno, organizujemo i Skype sastanke i dodatne treninge.
POGLEDAJTE ČLANKE
Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.