Dodatni posao ili strast?
Iako se franšizni model često doživljava kao one-size poslovanje, ne može se reći da preduzetnici koji kupe franšizu upadaju u isti kalup. Kako u svetu postoji na hiljade franšiza, tako za svakog primaoca ima po nešto. Kupovina franšize, međutim, podrazumeva da će svi franšizni partneri raditi po istim pravilima i pratiti iste procedure sistema, ali im to ne oduzima fleksibilnost. Ako odaberu koncept po meri svojih potreba, želja, mogućnosti ili ambicija, primaoci franšize će moći da biraju i koliko će biti uključeni u vođenje biznisa. Predstavljamo vam nekoliko uobičajenih modela, krojenih upravo prema potrebama primalaca franšize.
1. Primalac franšize s pola radnog vremena
Mnogi koncepti ne zahtevaju da njihovi primaoci franšize budu prisutni i uključeni u poslovanje puno radno vreme. Ovakvi franšizni koncepti su, stoga, idealni za uspostavljanje malih porodičnih biznisa, a naročito za preduzetnike koji nastoje da održe ravnotežu između posla i privatnog života, i zato ne iznenađuje što se za ovaj model najčešće odlučuju majke s malom decom. Iskustvo pokazuje da primaoci franšize u ovom slučaju obično provedu od 10 do 20 sati nedeljno na radnom mestu, dok je za svakodnevno poslovanje zadužen menadžer, zaposlenik od poverenja koji drži sve „pod kontrolom“.
Ovaj model je takođe uobičajen kod primalaca franšize koji vode više od jedne poslovnice – delimična angažovanost, kao i raspodela obaveza i vremena omogućava im da nesmetano kontrolišu rad svih poslovnica. Iako se od primaoca franšize u ovom slučaju ne očekuje da ulazi u sve pore i pojedinosti tekućeg poslovanja, od njega to, međutim, iziskuje neverovatnu veštinu upravljanja i koordinacije – ne samo da je potrebno donositi strateške odluke, već treba imati dara da se pronađu i usklade svi pojedinačni timovi menadžera i saradnika.
2. Primalac više franšiza
Bez obzira koliko je vremena i angažovanja potrebno za vođenje dva ili više biznisa, određeni franšizni sistemi zahtevaju da njihovi primaoci franšize budu isključivo preduzetnici ili kompanije koje imaju određenog franšiznog iskustva ili već rade pod nekom drugom franšizom. Mali je broj preduzetnika koji mogu da iznesu ovu ambiciju, ali daleko od toga da ne postoje – posebno ako se radi o manje složenim i ne tako zahtevnim konceptima. U tom slučaju, primaoci najčešće uzimaju franšize iz sličnih ili kompatibilnih branši, birajući biznise koji se dopunjuju i utiču na uzajamni rast.
Oni nešto ambiciozniji preduzetnici koji grade poslovne „imperije“ s desetinama franšiznih brendova u portfelju, nisu, međutim, retkost čak ni na manje razvijenim tržištima. Primaoci franšize su tada, po pravilu, velike kompanije ili holdinzi sa vrlo diversifikovanim portfeljom, koji uključuje nešto zahtevnije i skuplje franšize, kao što su hoteli, modni ili gastronomski koncepti. Nije potrebno posebno naglašavati da je poslovanje u ovom slučaju povereno mnogobrojnim menadžerskim timovima.
3. Dva u jedan – primalac franšize i menadžer
U početku je ovo bio najklasičniji oblik franšiznog poslovanja – podrazumevalo se da će primalac franšize u isto vreme upravljati svojim poslovnicom, biti menadžer, knjigovođa i prodavac. Uobičajeno je da primalac ima tek jednog ili dva zaposlena te da je u potpunosti posvećen vođenju biznisa. Prednost ovog modela je svakako u nešto nižim troškovima poslovanja, međutim, s druge strane, ovakav pristup „uzima čitavog čoveka“. Nije neobično da su ovakvi vlasnici biznisa daleko više predani i provode više vremena na poslu od predviđenog.
Za pojedine preduzetnike, međutim, ovo je tek dobar „kondicioni trening“, naročito ako imaju ambiciju da napreduju i šire biznis, što može da podrazumeva i kupovinu novih franšiza. Drugi, pak, provedu čitav svoj život na poziciji menadžera poslovnice. To su ljudi koji vole da „drže sve na svojim plećima“, žele da imaju punu odgovornost, ali i zasluge, za ono što rade.
4. „Strastveni“ primalac franšize
Čovek možda ne mora da voli kafu da bi postao vlasnik kafeterije. Ipak, franšizni sistemi koji konstantno rade na jačanju i održavanju reputacije brenda, obično zahtevaju da njihovi primaoci franšiza budu strastveni i da se u svakoj situaciji ponašaju kao najbolji „ambasadori brenda“. Nije preterano reći da im je to ponekad važnije od preduzetničkog talenta ili iskustva budućeg partnera. Od primalaca se, zapravo, očekuje da su u potpunosti posvećeni promociji proizvoda ili usluga, a najbolji su upravo oni koji iskreno veruju u koncept i lično se zalažu za brend, čak i van radnog vremena.
5. Franšiza za porodični biznis
Najnovija istraživanja pokazuju da procenat porodica ili, tačnije, bračnih parova koji kupuju franšizu konstantno raste. Mnogi među njima razmišljaju „na duže staze“, želeći da izgrade biznis koji će u budućnosti naslediti njihova deca. Kupovina franšize se doživljava kao idealna opcija – kupuje se već izgrađen koncept, što znači da će dobiti i sav potrebni know-how, najbolje prakse poslovanja, benefite udruženog marketinga, nabavke, kao i sveobuhvatnu podršku davaoca franšize. Računica kaže da sve ovo skraćuje vreme „uhodavanja“ biznisa, a kad supružnici podele obaveze i zaduženja, ostaje im i mnogo više vremena za brigu o deci.
Iako porodični biznis ima svojih prednosti, ovaj vid partnerstva, međutim, krije i nekoliko zamki. Teško je očekivati da će svi članovi porodice u posao ući s istim entuzijazmom i spremnošću, zato je potrebno pažljivo podeliti zaduženja i nadležnosti, jer će se narušavanje dobrih odnosa na poslu neminovno odraziti i na odnos koji grade kao životni partneri. Nije nevažno ni koliko su članovi porodice kompetentni za posao koji im se poverava. Međutim, i pored svih ovih izazova, i dalje izuzetno veliki procenat franšiza koje kupuju bračni parovi, kako bi gradili porodični biznis od koga će lepo živeti i oni i njihova deca, dovoljno govori o delotvornosti i održivosti ovog modela.
POGLEDAJTE ČLANKE
Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.