STEAM kao prilika za biznis

TinkerLabs / Svaki nastavni obrazovno-zabavni čas u TinkerLabs-u podstiče decu na kreativno razmišljanje kroz praktično učenje. Deca koriste svoju maštu, uče, eksperimentišu, razmišljaju i rastu kao mali profesionalci.
Utorak
19.02.2019
TinkerLabs je škola koja počiva na inovativnom vanškolskom programu učenja nauke, tehnologije, inženjerstva, umetnosti i matematike (STEAM). Sada nude i svoje poslovno znanje – kroz franšizu.
 

Uviđajući nedostatke standardnog školskog obrazovanja, Alen Mate Orlić je pre nekoliko godina počeo da razmišlja šta bi mogao da ponudi na tržištu Hrvatske u segmentu edukacije dece. Područje obrazovanja nije bilo slučajan izbor, budući da je Orlić doktor filozofije i istorije umetnosti, s doktorskom diplomom odbranjenom u Njujorku. Njegova želja je, zapravo, bila da na određen način integriše nauku i umetnost. Nakon dve godine istraživanja, u jesen 2016, pokrenut je prvi TinkerLabs pilot-program, a prva škola je otvorena u Osijeku.

Kvalitet ovog programa prepoznao je i Krešimir Bikić, koji je otkupio master prava za širenje franšize na teritoriji Hrvatske i prvu franšiznu školu otvorio u Vinkovcima 2018. godine. Alen Mate Orlić je, s druge strane, ostao vlasnik poslovnice u Osijeku i metode TinkerLabs. Zajedno, pak, rade na jačanju i promociji ovog inovativnog projekta.

Kako se koncept razvijao i zašto su se upustili u franšizno širenje, objasnio nam je Krešimir Bikić. – Pilot-projektom sprovedenim pre nešto više od dve godine želeli smo da dokažemo da je ideja učenja STEAM-a – prirodnih nauka, tehnologije, inženjerstva, umetnosti i matematike – kroz eksperimentalni pristup, ključ za uspeh dečijeg razumevanja nauke i tehnologije. Izuzetno pozitivni rezultati pilot-programa dokazali su nam da je potencijal učenja u našoj okolini veliki te da su i učenici i roditelji bili veoma zadovoljni pozitivnim učinkom koji je učenje u TinkerLabsu ostavilo na detetovo samopouzdanje – objašnjava Bikić.

Reč je, dakle, o, kako kaže Bikić, jedinstvenom vanškolskom programu u kojem se podstiču inovativnost i razvoj samopouzdanja deteta kroz igru i zabavne eksperimente. – Svako će se dete oduševiti novim zanimljivim načinom STEAM učenja o nauci (biologiji, hemiji, fizici), tehnologiji (programiranju), inženjerstvu (robotici), umetnosti i matematici kroz eksperimente. Već od malih nogu decu upoznajemo s primarnim zanimanjima jer deca mogu sve. Svaki naš nastavni obrazovno-zabavni čas decu podstiče na kreativno razmišljanje kroz praktično učenje. Kroz naš jedinstveni program, deca koriste svoju maštu, uče, eksperimentišu, razmišljaju i rastu kao mali profesionalci te samopouzdano koračaju u budućnost. Ovakav ishod učenja će imati dugoročne posledice na decu i mogu oblikovati njihov afinitet prema različitim naukama i njihovoj primeni u svakodnevnom životu – dodaje on.

Kontinuirano učenje

Nastava u TinkerLabs-u sprovodi se kroz osam kontinuiranih godina učenja. Prvi stepen obrazovne TinkerLabs piramide naziva se TinkerTots, uz naredni napredniji kurs TinkerTots Plus. Predviđen je za učenike predškolskog uzrasta, od 4 do 6 godina starosti, te obuhvata nastavu koja se održava jedanput nedeljno po 45 minuta. Učenici na ovom kursu dobijaju osnove STEAM oblasti na zabavan način uz mnoštvo eksperimenata i praktične nastave, ali i vežbaju grafomotoričke sposobnosti, kaže Bikić.

Kurs Tinker Town (i njegov par Tinker Town Plus) osnovni je kurs TinkerLabs koncepta i predviđen je za učenike školskog uzrasta od 7 do 10 godina. Na ovom kursu, koji traje 60 minuta nedeljno, učenici se upoznaju s različitim zanimanjima iz STEAM spektra te kroz mnoštvo eksperimenata imaju priliku da neposredno i praktično uče.

Treća stepenica je Tinker World (i naredni Tinker World Plus). Ovaj kurs, u trajanju od 75 minuta nedeljno, učenicima iz nedelje u nedelju otkriva i istorijsko-geografski kontekst najpoznatijih otkrića iz istorije čovečanstva, kao i naučnice i naučnike koji su za ta otkrića zaslužni.

Poslednja stepenica TinkerLabs obrazovne piramide je kurs TinkerUniverse (i naredni TinkerUniverse Plus) gde učenici pronalaze svoj STEAM fokus te se baziraju na projekte složenije izrade.

– Tinker Labs škola sa specijalizovanim učionicama pruža deci jedinstven pogled na učenje kroz praktičan rad i zabavne eksperimente. Učenici sede za modularnim stolovima koji mogu da funkcionišu kao celina ili kao posebne jedinice, zavisno do vrste nastavnog časa što nam omogućava individualan pristup svakom detetu i njegovom radu. Naše učionice su opremljene svim materijalima i električnim i ručnim alatima te pomagalima potrebnim za efikasnu i kvalitetnu nastavu, a rad u malim grupama do 10 učenika omogućava da svako dete u svako vreme ima dostupan sav asortiman. Sve izrađeno na nastavi učenici uglavnom nose kući kako bi svoje STEAM učenje mogli da nastave kada kod požele – objašnjava Bikić.

TinkerLabs razvija i franšizu

Škola u Osijeku je sa svojih 100 upisanih učenika već u prvoj godini pokazala velik uspeh. Često su, kako kaže, dobijali upite roditelja učenika otkud im ideja za tako inovativan program. To ih je motivisalo da razrade ideju i program, kako bi se mogao implementirati i kao franšizni koncept.

– Razvili smo metodologiju nastave i priručnike za nastavu za učitelje i različite kurseve te zaposlili tim dizajnera koji radi na oblikovanju udžbenika za nastavu, ako i pratećih materijala dostupnih samo u okviru franšize kako bismo TinkerLabs potvrdili kao inovaciju na tržištu edukacije dece – objašnjava Krešimir Bikić.

Franšiza je trenutno dostupna u Hrvatskoj, ali su u TinkerLabs-u otvoreni i za internacionalno širenje. Priručnici za učitelje, materijale i udžbenike već su preveli i na engleski jezik. – Idealni primalac TinkerLabs franšize je svaki zainteresovani roditelj koji svom detetu želi da pruži modernu, zanimljivu, praktičnu nastavu gde će njegovo dete učiti neposredno, sopstvenim iskustvom i kroz zabavu. Tradicionalno teške koncepte podučavamo na potpuno drugačiji način čime omogućavamo da deca vrlo lako usvajaju gradivo. Idealni primalac je i učitelj koji želi da uči decu u skladu s vremenom u kojem živimo. Idealni primalac je i svaka osoba koja u svom gradu želi da donese inovaciju u edukaciji dece, nov proizvod na tržište uz svu podršku franšiznog sistema – kaže Bikić.

Za TinkerLabs franšizu neophodno je obezbediti prostor od oko 70 m2, a nastavu je moguće sprovoditi i u okviru postojećih škola, ali tako da postoji učionica isključivo za TinkerLabs. Primalac franšize plaća ulaznu franšiznu naknadu, a procenjena investicija u opremanje prostora je oko 8.000 evra plus PDV. Podrška davaoca franšize je takođe veoma detaljno razrađena – od dvonedeljnog kursa o osnovama poslovanja, edukacije učitelja, marketinga te do godišnje konferencije primalaca franšize, ali i učitelja.

– Franšiza je osmišljena kao koncept „ključ u ruke“, što znači da prilikom plaćanja iznosa za kupovinu franšize za svoje područje, novi primalac dobija sve potrebno za pokretanje poslovanja na svom području. Naši proračuni i izveštaji s terena predviđaju potpunu isplativosti franšize već u prve dve godine poslovanja. Škola u Vinkovcima, kao prvi franšizni centar izvan Osijeka, otvorena je 2018. godine te već uspešno posluje uz jednog zaposlenog učitelja. Iskustva su vrlo pozitivna, veliko je interesovanje za programima, pa se nadamo brzom širenju i u druge gradove i države – kaže Bikić.


Za primaoce TinkerLabs franšize / Idealni primalac je i svaka osoba koja u svom gradu želi da donese inovaciju u edukaciji dece, nov proizvod na tržište uz svu podršku franšiznog sistema
Helen Doron franšízant
Vesna Lapčić
Novinar