Edukido / Poljski edukativni koncept za decu koji savršeno spaja učenje i zabavu
Ponedeljak
13.05.2019
Robert Stopa je uložio nekoliko hiljada evra u kupovinu Edukido franšize. Investiciju je vrlo brzo vratio i kupio licencu da razvija posao u još dve oblasti Poljske.
 

Do prvih podataka o Edukidu Robert Stopa je došao sasvim slučajno, slušajući jednu radio-emisiju. Priča o konceptu za decu koji koristi LEGO kockice u edukaciji prilično ga je zainteresovala da je odlučio kontaktirati davaoca franšize i raspitati se o detaljima saradnje.
– Edukido su stvorili entuzijasti. Ljudi koji su želeli da izgrade snažan brend. Koncept je zaista osmišljen do najsitnijih detalja. Davalac franšize se potrudio da aktivnosti za decu budu zanimljive, ali i vrlo edukativne. S druge strane, sistem je ustrojen tako da i primaoci franšize mogu lepo zaraditi. Posle prvog razgovora pomislio sam da, kada bih morao napustiti posao i pokrenuti svoj biznis, onda bih to učinio samo zbog Edukida – pogotovo što imam pedagoško obrazovanje i volim da radim s decom – priča Robert Stopa, mladi preduzetnik iz Poljske, kako je i zašto postao primalac Edukido franšize.

U junu 2017. je potpisao franšizni ugovor, tako da je imao dovoljno vremena da se pripremi za „jek sezone“. U ovoj vrsti posla, kako kaže, septembar je ključni mesec, budući da roditelji u tom periodu odlučuju na koje će dodatne aktivnosti upisati svoju decu.

Njegova franšizna licenca pokrivala je jedno područje grada Žešova u kom i sam živi. – U to vreme, već je postojao primalac Edukido franšize koji je držao eksluzivna prava za teritoriju Žešova, tako da smo se fokusirali na prigradske škole i škole na periferiji. Iznajmili bismo prostor u okviru vrtića ili škole i tu organizovali prve radionice. Isprva sam sve radio sam, ali kako je interesovanje neprekidno raslo, vrlo brzo sam zaposlio još nekoliko instruktora. Novac koji sam uložio u Edukido uspeo sam da vratim posle samo sedam meseci rada. Sve sam ponovo uložio u kupovinu licence, i to za dve oblasti – gradove Mjelec i Lanjcut. Danas, moje jedine preokupacije su menadžment i marketing – kaže Robert Stopa i dodaje da u ovom trenutku imaju više od 70 grupa dece koja dolaze na njihove radionice.

Stopa, međutim, primećuje da roditelji često brkaju aktivnosti Edukida s kursevima robotike.
Edukido je mnogo više od toga. Mi se trudimo da, koristeći LEGO kocke, prenesemo deci različita znanja o svetu i životu, umesto što samo pravimo robote po uputstvu. Teme naših radionica su vrlo široke, a program se prilagođava uzrastu deteta – objašnjava Stopa.

Čas počinje određenom stimulativnom aktivnošću koja pažnju dece preusmerava na temu koja se obrađuje – to može da bude kratak video-klip. Instruktor zatim gradi priču oko odabrane teme, na primer, gravitacije, postavljajući niz pitanja. Deca dolaze do odgovora na različite načine – kroz eksperimente, razmišljanje, razgovor, koristeći pri tom i LEGO kockice. Vrlo je važno što deca ne dobijaju uputstva šta i kako treba da naprave. – Trudimo se da podstaknemo i razvijemo samostalnost, zato se instruktori ne mešaju previše u rad dece. Njihov zadatak je da stimulišu decu da budu kreativna, da logički razmišljaju i, shodno tome, nešto naprave – objašnjava jedan od instruktora.

Dok deca rade na svojim konstrukcijama, vreme je da zajedno izvedu bitne zaključke. Teme o kojima se raspravlja na Edukido radionicama odnose se i na leteće objekte, obnovljive izvore energije, mape sveta, gravitaciju, moderni transport, pokretne mostove, svemirske rovere i slično.

Najveći deo prihoda – oko 85% – generišu klasične radionice, oko 10% prihoda dolazi od specijalnih radionica koje se organizuju u školama i na kojima se obrađuje specifična školska tema, a 5% od organizovanja rođendanskih proslava i sličnih događaja. U nekoj skorijoj budućnosti nameravamo da se fokusiramo i na organizovanje radionica po firmama, jer imam utisak da još mnogo toga može da se uradi na tom polju. Takođe bih voleo da organizujemo kampove, budući da se time još uvek nismo bavili. Verovatno ćemo u budućnosti otvoriti i još jedan Edukido centar – kaže Robert Stopa.

Davalac franšize preporučuje da primaoci prvo počnu s organizovanjem radionica u okviru vrtića ili škola. Investicija je u tom slučaju niža, jer je potrebno imati novca samo za licencu i kupovinu određenih LEGO kompleta. Ukupan iznos ulaganja, pak, zavisi i od veličine područja za koje će primalac franšize kupiti licencu, te od toga hoće li organizovati radionice u okviru škola ili će odmah otvoriti samostalni edukativni centar.

Ako se primalac franšize odluči za prvu, jeftiniju opciju, njegov sledeći zadatak biće da zainteresuje direktore škola za saradnju. Zatim, da ubedi roditelje da vredi upisati decu na Edukido časove. – I jedni i drugi su uglavnom vrlo predusretljivi. Razvili smo programe za decu od tri do 12 godina, tako da radionice mogu da se održavaju i u vrtićima. Primetili smo da neuporedivo veće interesovanje vlada među decom uzrasta od šest do devet godina – kaže Robert Stopa.

Časovi u Edukidu traju 60 minuta. Izuzetak su vrtići, gde radionice mogu da traju i po pola sata. Prilagođene su za grupe sa najviše 10 učenika. Primaoci franšize najčešće upošljavaju studente kao instruktore. – To, pre svega, treba da budu osobe koje vole i znaju da rade s decom – dodaje Stopa.

Ako se primaoci odluče za otvaranje samostalnog Edukido centra, radionice onda mogu da se održavaju tokom celog dana – pa i vikendom. Treba imati na umu da velikom broju ljudi upravo više odgovaraju termini van radnih dana. U tom slučaju, primalac može da proširi ponudu i organizuje rođendanske proslave ili poludnevne kampove. Ova opcija mu daje mogućnost da posluje i tokom školskog raspusta.

Davalac franšize ne propisuje cene kurseva. Primalac franšize, naime, ima obavezu da se raspita koliko koštaju slične usluge u kraju gde namerava da posluje te da li te cene odgovaraju roditeljima čija bi deca pohađala Edukido. – Međutim, kvalitet radionica je od presudne važnosti za roditelje. Primetili smo da su roditelji spremni da plate i više, ako je nešto dobro i kvalitetno. S druge strane, primalac mora da proceni da li mu se isplatiti ako uslugu ponudi po određenoj ceni – smatra Stopa.

Šta primaoci Edukido franšize rade tokom leta? Pored toga što mogu da, kako podseća Stopa, organizuju kampove, mogu da se posvete i ažuriranju edukativnog materijala, osmisle nove aktivnosti, pripreme marketinške strategije. – Već u avgustu treba napraviti aranžmane sa školama i tražiti priliku da se predstavite roditeljima. Od prvog dana septembra treba krenuti s intenzivnim promocijama, deliti liflete, organizovati probne i informativne radionice – precizira Stopa.

Idealan kandidat za Edukido franšizu je osoba s menadžerskim iskustvom. Bilo bi dobro da je ranije radila s deom, ali to nije neophodan uslov. U ovom trenutku, pod brendom Edukido u Poljskoj posluje 29 centara – od toga, dva su u vlasništvu davaoca franšize, a 27 je franšiznih.


Robert Stopa, primalac Edukido franšize / „Edukido su stvorili entuzijasti. Ljudi koji su želeli da izgrade snažan brend. Koncept je zaista osmišljen do najsitnijih detalja.“
Jaroslav Novák Wunderman
Nataša Bogojević
Novinar