Snažan glas primalaca franšize
Uvođenje novih proizvoda i nije tako retka pojava, naprotiv. Lanci brze hrane gotovo svaka dva do tri meseca predstave po nešto novo, a najčešće se radi o sezonskim ili ograničenim ponudama. Iza priče o McDonald's-ovom sendviču s piletinom stoji, ipak, zanimljiva priča.
Rat za potrošače – preko piletine
Sve počinje s jednim suparničkim lancem...
Chick-fil-A možda i nije tako poznat van Amerike, ali se radi o brendu koji poslednjih godina pravi pometnju na izuzetno konkurentnom tržištu brze hrane u Americi. Kako mu i samo ime sugeriše, poznat je po specijalitetima od piletine, a neverovatan i konstantan rast prodaje beleži od 2018. godine. Uprkos tome što su svi restorani zatvoreni nedeljom. Po prodaji je već prestigao neke od neuporedivo većih i iskusnijih igrača kao što su KFC, Burger King i Wendy's, a nije sigurno da već u narednim godinama neće dostići, ako ne i premašiti, prodaju McDonald's-a i Starbucks-a, dva lanca koja su trenutno isped njega.
Pod brendom Chick-fil-A danas posluje 2.400 restorana i taj se broj može činiti neznatnim, naročito kad se uporedi s McDonald's-ovih 13.900 prodajnih mesta na američkom tržištu. Međutim, američki mediji ne prelaze tako lako preko činjenice da je Mek od 2017. bio primoran da zatvori 122 restorana u Americi, dok je Chick-fil-A za to vreme otvorio 175 jedinica. U poslednjih 12 godina, Chick-fil-A je, zapravo, udvostručio broj restorana.
Nagli rast popularnosti Chick-fil-A pokrenuo je alarme u gotovo svim lancima brze hrane, ne samo mređu brendovima koji nude obroke od piletine. Borba za potrošače se posebno zaoštrila tokom 2019. kada je i Popeyes, još jedan popularni lanac, ponudio svoju verziju pilećeg sendviča. I to, po svoj prilici, vrlo ukusnu verziju. Desilo se, naime, da je Popeyes zalihu piletine, koja je trebalo da pokrije dvomesečnu promotivnu ponudu, potrošio samo u roku od dve nedelje – potražnja je bila iznad svih očekivanja. Rezultat: Popeyes je u tom periodu generisao 65 miliona dolara prihoda, a prodaja skočila 10%.
Glas primalaca franšize mora da se čuje
Primaoci McDonald's-ove franšize nisu nimalo bili oduševljeni razvojem događaja u Americi. Činilo se da gube važan deo tržišnog kolača te da kompanija ne reaguje dovoljno brzo na aktuelnu „borbu“ između lanaca brze hrane, koju su američki mediji prigodno opisali kao „rat za pileći sendvič“. Iako McDonald's u svojoj ponudi ima i obroke s piletinom, potrošači, pa i primaoci franšize, smatrali su da su ove stavke sa menija daleko od premijum ponude konkurentskog lanca. Interno istraživanje, naime, pokazalo je da čak 89% primalaca franšize smatra da Chick-fil-A predstavlja najveću pretnju McDonald's-u.
Nezavisna grupa McDonald's-ovih primalaca franšize National Owners Association još tokom 2019. obratila se kompaniji i tražila uvođenje premijum proizvoda od piletine. Pritisak je urodio plodom tek krajem januara 2020. Tada su se na meniju svih McDonald's-ovih restorana u Americi našla dva nova specijaliteta – Chicken McGriddle i McChicken Biscuit. Primamljivije, hrskavije verzije sendviča s piletinom, koje su već bile u ponudi i „prošle test“ u jednom manjem broju McDonald's-ovih restorana.
Ponuda pilećih sendviča će, međutim, biti vremenski ograničena. Kakav će biti sud potrošača te da li će primaoci McDonald's-ove franšize za to vreme uspeti da profitiraju na obroku za koji su se borili – ostaje da se vidi.
POGLEDAJTE ČLANKE
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...