Uči se i u kriznim situacijama

Sreda
08.04.2020.
Potpuna ili delimična obustava rada usled pandemije koronavirusa navela je mnoge biznise da razviju nove alate i modele poslovanja. Kako su edukativni sistemi iz Srbije odgovorili na krizu i kako su se prilagodili novim okolnostima?
 

Situacija koju je retko ko samo pre nekoliko meseci mogao i zamisliti – zatvorene granice, ograničeno kretanje ljudi i roba, zatvorene škole, vrtići, tržni centri, većina uslužnih biznisa. Teško stanje za većinu malih i srednjih preduzeća,  koje, prirodno, nije zaobišlo ni franšizne mreže – pa ni sektor edukacije za decu. Kako su se, međutim, pojedini franšizni sistemi snašli u novim i prilično teškim okolnostima te kako su optimizovali poslovanje i pronašli način da izađu u suret i svojim klijentima i svojim primaocima franšize, otkrivamo u razgovoru s predstavnicima tri edukativna sistema – „Malac genijalac“, „Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ i „Kliker IT centar za decu“.

„Preživljava onaj koji se najbrže prilagodi“

Situacija u kojoj smo se usled pandemije našli je bez presedana, bar što se tiče posleratnih generacija – kaže Vladimir Novicki, osnivač franšiznog koncepta škola mentalne artitmetike „Malac genijalac“.
Shvatili smo da je najbolje držati se sledećeg: umesto da doživljavate krizu – upravljajte kriznom situacijom. Kao složeni sistem, znali smo da, odmah po zatvarnju škola, moramo brzo da reagujemo kako bismo prilagodili ceo nastavni proces. Za samo nekoliko dana, svi odreda smo prešli na rad od kuće. Srećom, već smo posedovali pouzdane alate za rad na daljinu, tako da nije bilo tako teško steći i radne navike u novim uslovima – objašnjava Novicki. 

Franšizna mreža škola mentalne aritmetike „Malac genijalac“ razvija se u 12 zemalja i uključuje više od 180 škola. Da moraju brzo reagovati i prlagoditi se brže nego ikada, bila je i prva poruka koja je franšiznim partnerima poslata iz „centrale“. – Pored toga što su bili prinuđeni da u ovom kriznom trenutku revidiraju budžete i smanjuju troškove, poručili smo im i da je briga o zaposlenima na prvom mestu. Svesni smo njihove vrednosti i zato smo svim saradnicima savetovali da, pored očuvanja standarda zaposlenih, po mogućstvu dodatno ulažu u njihova znanja i veštine. Organizacija mora da ostane jaka iznutra – ističe Novicki.

Najveći broj primalaca franšize i saradnika je, kako kaže, uspeo brzo da reaguje i preuzme kontrolu nad situacijom. – Nastavnici su nastavili rad od kuće. Sva neophodna sredstva za rad, poput abakusa, elektronskih udžbenika, tablica i laptopova su uveliko u domovima nastavnika, a uspostavljen je novi način komunikacije i upravljanja, koji daje dobre rezultate – objašnjava Novicki i potvrđuje da je velika većina škola „Malac genijalac“ odmah prešla i na onlajn nastavu. – Veoma smo zadovoljni postignutim. Ispostavilo se da je koronavirus svojevrsni pokretač digitalne transformacije – primećuje duhovito Novicki. – Smatram da će ta činjenica biti daleko važnija za vreme posle krize, jer će se jasno videti ko je uspeo na pravi način da odgovori na nove zahteve tržišta. Jasno je da ne preživljava ni najjači ni najpametniji, već onaj koji se najbrže prilagodi – kaže on.

Kada se sve uzme u obzir, zadovoljni su i odzivom učenika. – Pri nastavi je ostalo oko 70% učenika, na nivou čitave mreže. U nekim sredinama je procenat veći, u nekima manji. Svi učenici koji trenutno ne pohađaju onlajn nastavu imaju priliku da redovnu nastavu nastave čim se za to steknu uslovi. Međutim, iako ne prate onlajn nastavu, ovim učenicima je omogućen aktivan status korisnika naše veb-platforme, na kojoj mogu samostalno nastaviti da vežbaju sve do nastavka redovne nastave – kaže Novicki i dodaje da su, upravo zbog promene načina rada i opšteg ekonomskog usporavanja, izašli u susret polaznicima i njihovim roditeljima, pa su ponudili umanjenje školarine za 20%.

Novonastala situacija je, kako kaže, uticala i na korigovanje i „ublažavanje“ uslova franšizne saradnje.
Naravno, svesni krize, omogućili smo saradnicima moratorijum ili oslobođenje od plaćanja redovnih mesečnih naknada, u zavisnosti od konkretne situacije u kojoj se škola našla. Rukovodili smo se principom da najviše treba pomoći one škole koje rade u najmanjim sredinama ili čiji vlasnici su početnici u poslu –  kaže Novicki.

S druge strane, nije ga iznenadilo što se u ovom trenutku javlja manje ljudi koji su zainteresovani za uzimanje franšize. – Određeni broj upita, međutim, i dalje pristiže. Recimo, primetno je da postoje pojedinci na određenim tržištima koji, svesni da će ova situacija uskoro proći te razmišljajući unapred, analiziraju stanje i pripremaju se za period posle krize – ističe Novicki.

Trenutak koji je pokazao koliko je bitno znanje

Kao franšizni sistem koji posluje u svim zemaljama ovog regiona, i „Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ bila je primorana da, s uvođenjem pojedinačnih restriktivnih mera, postepeno „zatvori vrata“ svih svojih škola. – U tom trenutku, uprava franšiznog sistema je svim svojim primaocima franšize jedino mogla da poruči da prate preporuke svojih zemalja, tako da su „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“ prekinule rad uporedo sa prekidom nastave u javnim školskim ustanovama u svakoj od država – Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji, Crnoj Gori, Makedoniji, Bosni i Hercegovini – potvrđuje Miroslav Samardžić, jedan od idejnih tvoraca i vlasnika ovog edukativnog koncepta. 

Samardžić ističe da su programi „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“ vrlo specifični te da se jedan deo nastavnog procesa nikako ne može kvalitetno izvesti u formatu elektronske učionice ili onlajn nastave.
Zbog toga smo krenuli sa adaptacijom plana i programa kako bi što pre delovi koje je moguće izvesti bez fizičkog prisustva nastavnika, postali dostupni učenicima. To važi za sve škole u regionu, pošto svi imamo isti problem i situacija je svuda ista – kaže Samardžić. 

Budući da su škole sada „fizički“ zatvorene, bilo je izvesno da će se javiti problem zakupa i izmirenja drugih fiksnih troškova. Samadžić kaže da je većina primalaca franšize ipak naišla na razumevanje kod zakupodavaca. – Zakupnine su ili umanjene ili potpuno ukinute do okončanja vandrednog stanja. Ostatak troškova, koje čine troškovi prema zaposlenima i troškovi prema državi, ostaje da vidimo kako ćemo da prevaziđemo. Uzdamo se u pomoć i programe podrške, koje će svakako da realizuju sve zemlje. Svaki vid podrške će značiti u ovom trenutku kad smo, bukvalno, preko noći ostali bez bilo kakvih prihoda – kaže Samardžić.

Stoga i naglašava da je ovo, pre svega, trenutak kada je potrebno pokazati solidarnost, tako da će i „Škola mudrog čitanja“ pojedine obaveze svojih primalaca franšize odložiti. – Nećemo insistirati na naplati obaveza koje dospevaju za vreme vandrednog stanja, nego ćemo ih odložiti  za period kada prođe kriza. Izuzetak su ranije obaveze koje pristižu sa zakašnjenjem – kaže Samardžić.

Aktivnosti „centrale“ u ovom nenadanom periodu „zatišja“ neće, međutim, biti obustavljene. Ovo vreme će, kako kaže, iskoristiti za intezivnu komunikaciju sa učenicima, ali i sa svim drugima kojima je podrška u učenju sada potrebna. – Deca i roditelji se jako teško snalaze sa novim formatom nastave koja se emituje preko TV-a. Naši učenici, koji poznaju tehnike brzog čitanja, tehnike učenja i tehnike pamćenja, imaju veći kapacitet za učenje, pa lakše prevazilaze ove probleme, dok ostalima, na žalost, možda i nije baš tako. Ljudi nam se svakodnevno javljaju, naša stranica na Facebook-u za poslednje tri nedelje dobila je gotovo 2.000 novih pratilaca, što je fascinantno. Trudimo se da svima odgovorimo, svima pomognemo, koliko je to u ovom trenutku moguće – kaže Samardžić i dodaje da je, upravo na osnovu ovog iskustva, stekao utisak da su ljudi u ovom periodu naučili mnogo bitnih „lekcija“. – Shvatili smo ko su instinski heroji, razumeli smo šta su to prave vrednosti. Kao da je svima preko noći postalo jasno koliko je bitno znanje, odnosno, koliko je dragocenije od svega što nam je do juče bilo važno, poput skupih mobilnih telefona ili skupe garderobe... – rezimira on.

Iako im, kao i većini biznisa, predstoji period neizvesnosti, Samardžić kaže da je optimista i da će poslovanje sigurno intenzivirati kad sve ovo prođe. – Čak smo imali i dva poziva od ljudi zainteresovanih za našu franšizu, što je jako dobra stvar. Takođe, održavamo kontakte sa svima sa kojima smo još ranije počeli pregovore. Pre krize smo sebi postavili cilj da do kraja godine imamo 100 škola u regionu. Sada ih imamo 40, ali idemo dalje, nismo odustali od cilja – kaže kroz smeh Samardžić.

Ulagati u veštine koje su „otporne na krizu“

Prelazak na onlajn nastavu za franšizni sistem „Kliker IT centar za decu“ bio je, moglo bi se reći, i posve logičan korak – kaže Miomir Popeskov, idejni tvorac i vlasnik ovog edukativnog koncepta koji se zasniva na učenju osnova kompjuterskog programiranja, robotike i digitalne kreativnosti. – Pratili smo situaciju sa sličnim sistemima koji posluju na azijskom tržištu, i kada je uvedeno vanredno stanje kod nas, već smo znali šta nam je činiti – preći na onlajn nastavu – objašnjava Popeskov šta im je bio prvi korak nakon što su škole i druge obrazovne ustanove, prema merama Vlade, tokom marta i zvanično zatvorene.  

Onlajn nastava zvuči vrlo jednostavno, sve dok u praksi ne krenete da to i sprovodite – napominje on.
Sreća u nesreći je što velika većina naših programa i može da se realizuje na taj način. Neke stvari smo mogli jako brzo da testiramo, da istražimo koje su platforme najbolje za ovakav princip nastave. Reakcije roditelja i dece smo vremenom analizirali, kao i izazove koji su usledili u toku samih časova, pa smo stvari prilagođavali i rešavali „u hodu“ – kaže Popeskov.

„Kliker IT centar za decu“, kao i prethodno pomenuti franšizni sistemi, razvija franšiznu mrežu i van granica Srbije – prisutan je u gotovo svim zemljama ovog regiona. Saveti i preporuke „iz centrale“ ni u ovom slučaju nisu izostale. – Svim partnerima smo predočili kako bi mogli da nastave da rade – koje platforme da koriste, podelili iskustva sa prvih održanih onlajn časova. Međutim, u ovako specifičnoj situaciji, nismo hteli da ih opterećujemo i primoravamo s nastavkom rada po svaku cenu – na njima je bilo da odluče. Neki su nastavili sa onlajn nastavom, neki će sačekati normalizaciju i tek tada nastaviti s klasičnom nastavom – objašnjava situaciju Popeskov.

Kako su svi centri sada zatvoreni, većina partnera se, sasvim očekivano, suočila s problemima vezanim za zakup prostora, naplatu kurseva, održanje radnih mesta. – Srećom, zakupodavci su razumeli situaciju i u vezi sa tim nije bilo nekih problema – kaže Popeskov. – Ima izazova po pitanju naplate, jer nemaju svi naši klijenti mogućnost elektronskog plaćanja. U manjim gradovima se to lakše rešava, jer je ljudima jednostavnije da dođu do prostorija škole i regulišu obavezu. U većim gradovima, poput Beograda, situacija je već nešto drugačija, ali smo u procesu uvođenja rešenja i za ovaj segment. Trudimo se, zapravo, da što manje deranžiramo roditelje koji, osim neizvesnosti na sopstevim poslovima, imaju i obavezu da pomažu deci sa nastavom koju prate preko TV-a, kao i da ih animiraju u ovim uslovima, što uopšte nije lako – ukazuje na izazove Popeskov.

Bilo je, s druge strane, i očekivano da određen broj polaznika odustane od nastave. – Mnoga radna mesta su ugrožena, a roditelji, u cilju da prištede novac, neke aktivnosti svoje dece će otkazati ili „zamrznuti“ dok ne reše svoj radni status. Takođe, jedan broj dece ja otišao van grada, gde nema tehničkih uslova za praćenje onlajn nastave – primećuje Popeskov.

Ipak, većina dece je najnormalnije i bez nekih većih poteškoća nastavila s časovima. Veliku zahvalnost, stoga, dugujemo roditeljima i polaznicima koji su imali razumevanja za ovakve uslove. Cene programa su ostale nepromenjene i to je takođe znak da ljudi veruju u naš brend i kvalitet koji pružamo. Platforma koju koristimo je u potpunosti interaktivna, što znači da deca u svakom trenutku mogu da pitaju predavača ono što im je nejasno, mogu da prate program u kojem radi predavač, mogu da podele svoj ekran sa predavačem i daju mu kontrolu nad kursorom, mogu razmenjivati fajlove u toku časa i slično – kaže Popeskov.

Ispostavlo se, međutim, da zbog korišćenja određenih didaktičkih alata, posebno u kursevima robotike ili programima za predškolce, nije bilo moguće organizovati onlajn nastavu. – Zato je deo predavača morao imati razumevanja, dok ne prođe ova situacija ili dok ne nađemo neko rešenje, poput dostave robota polaznicima ili slično. Ostali predavči su zadržali svoje grupe i pune honorare, a čak smo uspeli i da nađemo prostora da nagradimo one koji su uložili dodatni napor da prilagode svoje časove i komunikaciju ovim uslovima, jer predavači su ono što čini „Kliker“. Zvuči kao kliše, ali je tako – naglašava Popeskov.

Baš zbog toga što su svesni svih problema sa kojima se u ovom trenutku nose njihovi primaoci franšize, i „Kliker“ je spreman na ustupke u jednom delu franšizne saradnje. – Što se tiče finansijskih obaveza, uvek smo imali razumevanja, a pogotovo sada kada je naplata članarina diskutabilna. Bitno je da ovo svi zajedno, kao sistem preguramo i budemo još jači nego pre krize – kaže Popeskov.

U narednom periodu, upravo zbog svih navedenih okolnosti, bićemo prvenstveno fokusirani na usavršavanje onlajn nastave. Imaćemo i dodatne upise, jer će, po svemu sudeći, ovo potrajati. Primećujemo da roditelji traže dodatne aktivnosti za decu, jer deca imaju više slobodnog vremena dok su kod kuće. Takođe, postaje jasnije da su poslovi poput programiranja manje ugroženi kada dođe do globalnih kriza, čime se potvrđuje da je to itekako perspektivno za decu i mlade – kaže Popeskov i dodaje da se iz svake loše situacije nešto može naučiti, a nešto usavršiti. – U našem slučaju je to upravo segment onlajn nastave za koji smatram da će ostati interesantan i nakon normalizacije i povratka u učionice – uveren je Popeskov.

Iako je teško očekivati da vlada veliko interesovanje za pokretanje posla u uslovima krize, ohrabruje podatak da zainteresovanih za uzimanje franšize, i dalje, ima. – Pored svih tekućih izazova, ljudi ipak razmišljaju šta posle, kada kriza prođe, tako da smo, uprkos svemu, dobijali upite. Potencijani primaoci franšize uviđaju da su ovakav biznis i naš sistem „otporni“ čak i na ove vrste izazova – zaključuje Popeskov.