Franšiza kao sigurna luka

Ekonomski cunami izazvan pandemijom koronavirusa pogodio je gotovo sva tržišta sveta. Smatrate da je poslovanje u sistemu franšizinga „sigurna luka“ u vreme krize?
Nema sumnje da je kriza pogodila sve biznise. Međutim, kad govorimo o „sigurnim lukama“ u ovom teškom vremenu, ne mislim toliko na sektore koji su ili će ostati netaknuti, već na biznise koji će se prvi podići s kolena i vratiti u prilično normalne poslovne tokove. Naravno, pod pretpostavkom da se pandemija stiša u narednih nekoliko meseci. Bez ovog uslova sve prognoze možemo baciti u smeće. Ipak, želeo bih da razjasnim, kad kažem franšizing, ne mislim na sve kompanije koje daju franšizu. Veliki broj davalaca će i te kako biti pogođen krizom. Međutim, određena iskustva iz prošlosti, iz sličnih kriznih situacija, kazuju nam da možemo očekivati da će se franšizne mreže oporaviti pre ostalih.
Odakle takve pretpostavke?
Vratimo se nekoliko godina unazad, do trenutka kada je većina zemalja počela da oseća globalno usporavanje usled kolapsa na američkom tržištu subprime hipotekarnih kredita. Tokom 2007. poljski BDP je, recimo, rastao po stopi od 7%. U 2009. dinamika rasta je usporena za polovinu, da bi 2012. iznosio tek 1,6%. U tom periodu, tržište franšiza u Poljskoj je doživelo neverovatan rast. U 2008. broj franšiznih sistema je porastao za 127, godinu dana kasnije – za 148, a 2010. za 181. Poređenja radi, prosečan rast broja franšiznih sistema u Poljskoj u periodu od 2001. do 2007. iznosio je 47. I prošla godina je po tom pitanju bila rekordna – nikad do tada i nikad toliko franšiza nije ušlo na tržište. Zašto se to dogodilo?
Istina, niko do sada nije došao u iskušenje da ovaj fenomen naučno prouči, ali odnos između broja davalaca i primalaca franšize ne ostavlja nikakvu sumnju: finansijska kriza je podstakla razvoj franšizinih mreža. Za davaoce franšize, prelaz na franšizni model razvoja automatski znači smanjenje troškova, budući da investicije za pokretanje posla sada „prelaze“ na primaoce franšiza. U isto vreme, šanse za prodaju franšiza rasle su kako je, srazmerno, opadala stopa zapošljavanja i broj sigurnih radnih mesta. Mnogi ljudi iz radnog odnosa su odlučili da kupe franšizu i pokrenu sopstveni biznis pod tuđim brendom upravo da bi osigurali svoju budućnost. Odluku su uglavnom obrazlagali na sledeći način: sad još uvek imam ušteđevinu, pa pre nego što me otpuste, uzeću stvari u svoje ruke i pokrenuti nešto „svoje“.
Da li ćemo i sada prisustvovati sličnom fenomenu?
Postoje naznake da će biti tako. Poslednjih godina smo pratili stanje na tržištu rada i stopa nezaposlenosti je opadala. Ako su neki među nama za to vreme uspeli da „napune slamaricu“, moguće je da će ga u novim kriznim okolnostima iskoristiti za ulaganje u sopstvenu budućnost. Pokretanje biznisa tokom krize je očigledno težak zadatak, ali zahvaljujući franšiznom modelu, možete od početka smanjiti rizik poslovanja. Prednost je što primalac franšize od prvog trena koristi prepoznatljiv brend, dokazano znanje, podršku i alate svog davaoca franšize. Zato se ne bih iznenadio ako neki sajmovi franšiza u narednom periodu budu prebukirani. Bauk nezaposlenosti kruži – ne samo nad Evropom, nego i nad celim svetom.
***
Prve IT škole Coders Lab pojavile su se 2013. u Poljskoj. Prepoznatljive su po svojim intenzivnim kursevima (butkampovima) koji polaznicima omogućavaju da brzo i kvalitetno savladaju veštine programiranja. Za mnoge su ovi kursevi bili prekretnica u životu. Praksa pokazuje da studenti koji završe Coders Lab vrlo brzo pronalaze posao – čak 82% polaznika pronađe posao u roku od tri meseca po završetku obuke. Međutim, pored toga što je postao cenjena škola programiranja, Coders Lab se pokazao i kao dobra poslovna prilika. Od 2018. ovaj poljski sistem nudi franšizu i kreće u internacionalnu ekspanziju. Franšizne partnere traže i u zemljama ovog regiona. |
POGLEDAJTE ČLANKE

„Naučna kuhinjica“ nastavlja širenje na regionalnom tržištu, s posebnim naglaskom na Hrvatsku.
„Naučna kuhinjica“ je jedinstven koncept edukativnih radionica koje pružaju deci priliku da istražuju, eksperimentišu i stiču znanja iz sveta prirodnih nauka na zabavan i kreativan način. Šta je potrebno za pokretanje franšize?
„Moć franšiznog poslovanja? Postoje procedure, nema mnogo otvorenih pitanja, sve je pokriveno upustvima koja su nastala na osnovu našeg iskustva“, kaže Ivan Stanimirović, suvlasnik Kliker IT centra za decu
„Ova franšiza nije trendovskog tipa. Tehnike funkcionalnog učenja bile su bitne oduvek, bitne su danas, a biće bitne i u budućnosti“, kažu Helena i Hrvoje Tkalčić, primaoci master franšize „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“.
Škola za intelektualni razvoj dece „Malac Genijalac“ dobitnik je „Franšizne nagrade godine“ u kategoriji najbolja regionalna franšiza.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu u Evropi – na mapi se sada nalazi novi partner iz Poljske. Kompanija je učestvovala i na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
POPULARNO NA FORUMU
Moć velikih brojeva
Bravo SuanPan!
Indijski koncept osvojio region
U pitanju je brend koji se tek pojavio na našim prostorima, dok je sama tehnika mentalne aritmetike već uveliko poznata i razrađena preko drugog programa koji ima merljive...
Sinergija – preduslov za uspeh
U pitanju je Turski brend iz grada Mersin, a ne iz Srbije, koji se pojavio na našim prostorima pre nekih godinu dana, dok je sama tehnika mentalne aritmetike već bila uveliko...
Poslovna prilika u školi jezika
Moram da priznam da nisam cuo za ovu skolu stranih jezika dosada. Koliko iskustva se trazi u znanju...