Biznis pogodan i za recesiju

Marćin Čoževski / „Vidimo da digitalizacija u kompanijama uzima maha, jer koronavirus jeste naterao ogroman broj kompanija i biznisa da svoje usluge ponude onlajn. U ovom procesu, raste i potreba za većim brojem IT profesionalaca, kojih, međutim, nije bilo dovoljno na tržištu ni u periodu pre krize.“
​Period vanrednih mera može biti pravo vreme za planiranje novih investicija. Predstavljamo vam biznis koji može biti vrlo uspešan u periodu posle krize.
 

Pandemija je ostavila značajnog traga na našu društvenu i ekonomsku realnost, a sada je skoro već izvesno da će ti efekti potrajati još dugo. Tokom svih kriza, franšizing – kao model poslovne saradnje – obično privlači veću pažnju poslovne javnosti. Iz više razloga: sa jedne strane, tokom i posle krize u velikoj meri se gube prednosti koje donosi zaposlenje i stalni radni odnos – sigurnost i izvesnost. Neizvesnost i nesigurnost rastu sa krizom, uz porast nezaposlenosti. Sa druge strane, franšizing je takav model preduzetništva koji omogućava da se „sudbina uzme u svoje ruke“ i da se pokrene sopstveni biznis, a da takav proces ipak bude s manjim rizikom, jer i samo preduzetništvo jeste rizično. Velika globalna finansijska i ekonomska kriza, koja je prošle decenije harala svetom, upravo je i potvrdila ovakvu tezu. Dok je veći deo ekonomije bio suočen sa preživljavanjem, praćen opštim padom BDP-a, franšizno tržište je raslo – kako po broju franšiza koje se nude, tako i po broju preduzetnika koji su se opredelili za neku od franšiza i, samim time, po broju franšiznih poslovnica.   

Velika je šansa da će u ovoj sadašnjoj situaciji mnogo ljudi razmisliti o tome da se – što voljno, što nevoljno – okuša u sopstvenom biznisu, a posebno da će to učiniti kupovinom franšize – nekog od koncepata koji su se dokazali na tržištu. Koja bi to vrsta biznisa mogla biti posebno interesantna i isplativa u periodu koje će uslediti nakon što se epidemiloška kriza stiša?

Vreme za nove veštine

Koronavirus je naveo da veliki deo društva život organizuje na nov način, i u privatnoj i u poslovnoj sferi. Internet je bez sumnje postao odgovor na izolaciju kao prvu posledicu krize, i mnoge aktivnosti su se preselile upravo na internet. Od posla, preko kupovine, sve do zabave. Mnogi od nas su iskoristili vreme krize ne samo da se prilagode ovakvoj realnosti, već i da unaprede razne lične i profesionalne veštine – najčešće putem onlajn kurseva i obuka, koji su procvetali za vreme krize. Pohađajući časove „na daljinu“, hiljade ljudi je naučilo da radi jogu, napravi nove plesne korake, zapeva ili zasvira neki instrument. Ipak, i tu postoji oblast koja se može pokazati kao atraktivnija od ostalih, i to je oblast profesionalne obuke i kurseva. Upravo nam ova oblast edukacije omogućava da steknemo nove veštine i kvalifikacije neophodne za novu realnost, a posebno one u vezi sa digitalnim svetom. 

– Popularnost takvih obuka rezultat je dva ključna faktora. Prvo, verovatnoća da ćete izgubiti postojeći posao značajno raste u ovakvim vremenima i mnogi se odlučuju na prekvalifikaciju ne bi li lakše osigurali novi posao. Drugo, vidimo da digitalizacija u kompanijama uzima maha, jer koronavirus jeste naterao ogroman broj kompanija i biznisa da svoje usluge ponude onlajn. U ovom procesu, raste i potreba za većim brojem IT profesionalaca, kojih, međutim, nije bilo dovoljno na tržištu ni u periodu pre krize – objašnjava Marćin Čoževski, glavni izvršni direktor (CEO) firme Coders Lab, najveće IT škole u regionu Centralne i Istočne Evrope. 

Prema procenama, ukupna vrednost globalnog tržišta digitalne tehnološke edukacije (koje čine EdTech ili inovativne edukativne kompanije), premašiće iznos od 250 milijardi dolara u 2020. godini. Vrlo je moguće da pandemija neće nestati tek tako, već da će potrajati i time dodatno naterati ekonomiju i kompanije na digitalni razvoj i prilagođavanje. Ovakav trend nagoveštava i magazin Forbes, u svojim poslednjim publikacijama. Ovaj je medij, naime, postavio pitanje čitaocima svojih onlajn izdanja koje su to industrije i branše koje će biti hit u franšiznom poslovanju do kraja 2020. godine. 

– Iako je segment obuke koja se odvija na YouTube-u ili drugim sličnim platformama za masovnu edukaciju drastično narastao, obuka koja ima „ličnu“ komponentu, koja se bazira na kontaktu sa predavačem, i dalje će dominirati tržištem. Bez obzira na svu veštačku inteligenciju koja sve više prati „masovne“ obuke, ipak će se edukatori koji rade „jedan na jedan" ili sa manjim grupama polaznika suočiti s povećanom tražnjom. Zato smatram da će upravo ovakva obuka, koja kombinuje direktnu i onlajn edukaciju – imati dugoročnu perspektivu i veće šanse za uspeh – kaže Džon M. O'Konor, iz američke firme Career Pro Inc.

Licenca za obuku

Čini se, stoga, da će pristupanje edukativnim franšiznim sistemima koji nude ovakvu vrstu edukacije, biti vrlo zanimljiva poslovna opcija u koju vredi investirati u periodu koji nam sledi. Intenzivni kursevi programiranja, testiranja i veština digitalnog UX-a (user experience), koje nudi Coders Lab, i te kako se baziraju na direktnom kontaktu predavača i polaznika. Tokom šest nedelja obuke, polaznici kurseva Coders Lab-a stiču veštine koje im omogućavaju da bez problema počnu da rade kao junior developeri ili UX menadžeri. 

– Najbitnije je da polaznicima naših kurseva nije neophodna velika priprema niti posebno iskustvo u IT-u kako bi ih pohađali. Efikasnost naših kurseva potvrđena je upravo činjenicom da više od 80% naših polaznika pronađe posao u oblastima za koje se traže IT veštine, i to u roku ne dužim od tri meseca posle završetka obuke. Mi, sa svoje strane, i sami značajno pomažemo u procesu pronalaženja novog posla, unapređenjem njihovih veština u pisanju CV-a, kroz seriju vebinara i direktnih koučing sesija sa ljudima koji su specijalizovani za zapošljavanje – kaže Marćin Čoževski.

Coders Lab je osnovan 2013. godine u Poljskoj. To je, za sada, jedini coding bootcamp, edukativni koncept u oblasti IT veština, koji nudi ekskluzivne franšize svojim partnerima u drugim zemljama. – Do sada smo uspešno uspostavili franšiznu mrežu i u Rumuniji i Indoneziji – napominje Čoževski.  

Kao davalac franšize, Coders Lab nudi isti model saradnje i budućim partnerima u drugim zemljama – nudi jak brend, materijale za obuku, koji se redovno ažuriraju, gotove marketing alate poput veb-sajta, dokazan LMS (learning management system) i sistem za upravljanje kursevima. – Partneri Coders Lab-a mogu da koriste naše veliko iskustvo i know-how u prodaji usluga krajnjim korisnicima i marketingu, koje im prenosimo kvalitetnom obukom – kaže Čoževski. 

Bitno je napomenuti da saradnja sa Coders Lab-om podrazumeva teritorijalnu ekskluzivnost, što znači da u svakoj od zemalja traže samo jednog partnera, koji će biti ekskluzivni partner za celu zemlju.

Više o Coders Lab-u na linku: https://coderslab.pl/en/franchise/about-coderslab ili u Katalogu franšiza na Franchising portalima. 


Coders Lab / Najveća IT škola u regionu Centralne i Istočne Evrope