Pouzdan oslonac u franšiznoj porodici
Da ih je neko pre samo nekoliko godina upitao da li sebe mogu da zamisle kao primaoce franšize i vlasnike škola mentalne aritmetike, bračni par Vojislav Peković i Aleksandra Milosavljević sigurno bi sumnjičavo odmahnuli glavom. Ipak, kako su poslednjih godina ove školice počele da niču širom Srbije, tako se, uz rast broja polaznika, širilo i interesovanje za koncept te krug ljudi koji su u školama mentalne aritmetike prepoznali i priliku za pokretanje biznisa.
– I sami smo gledali i bili fascinirani šta sve mogu da postignu deca koja pohađaju „Malac genijalac“, i to nakon samo par meseci rada. S druge strane, shvatili smo da škola mentalne aritmetike može biti dobra poslovna prilika, koja donosi pristojnu zaradu – priča Aleksandra Milosavljević.
Za ovo su, naime, imali i „neposredan dokaz“, pošto su njihovi prijatelji iz Beograda već vodili jednu franšiznu školu „Malac genijalac“. Kako se do tada nisu susretali s franšiznim modelom poslovanja, ovako su iz prve ruke dobili i preporuku i uvid u principe franšizne saradnje. Iako su u tom trenutku bili zaposleni u jednoj privatnoj kompaniji na menadžerskim pozicijama, ideja o vođenju jedne ovakve škole više im i nije bila toliko strana. Pored toga, kako kažu, značilo im je i prethodno iskustvo, budući da su se u jednom periodu života profesionalno bavili sportom i vodili svoj odbojkaški klub.
Inače, prema nepisanim pravilima franšizinga, sportisti se smatraju vrlo poželjnim kandidatima za franšizu: takmičarski su nastrojeni, usmereni na postizanje najboljih rezultata, a jedna od njihovih najcenjenijih vrlina je to što – igraju po pravilima. Uslov bez kog se ne postaje primalac franšize.
Ipak, kad su doneli odluku o ulasku u novi posao, dočekao ih je neočekivan sticaj okolnosti. – Tržište Srbije je već bilo zasićeno ovim školama. Počeli smo da razmišljamo o drugim mogućim opcijama i shvatili da bismo, zbog brojne rodbine i prijatelja koje imamo u Severnoj Makedoniji, mogli da pokrenemo biznis baš na tom tržištu – kaže Milosavljević.
Tako su i potpisali ugovor o master franšizi za teritoriju Severne Makedonije i time preuzeli obavezu da će, uz otvaranje škole „Malac genijalac“, raditi i na daljem širenju franšizne mreže na ovom tržištu. Obuka za predavače i menadžera škole organizovana je u Skoplju, gde su Vojislav i Aleksandra i planirali da otvore prvu školu, a od trenutka odluke o uzimanju franšize do prvih upisa, prošlo je svega dva meseca.
– Sve je to bilo moguće zbog podrške i pomoći davaoca franšize. Njihovo iskustvo u planiranju aktivnosti i poslovanju jedne ovakve škole bilo je neprocenjivo. Za sve što smo tražili, bili su uz nas – kaže Milosavljević.
Početak jedne lepe priče
Prvi „Malac genijalac“ otvoren je u septembru 2018. u Skoplju, u naselju Centar. Ubrzo potom, Vojislav i Aleksandra su otvorili i škole u naselju Aerodrom i Gazi Baba, takođe u Skoplju. Zbog dobro uređenog sistema, kako kažu, nisu morali da brinu kako će se posao odvijati dok borave u Beogradu. – U Makedoniju smo dolazili tri do četiri puta mesečno, odnosno, ostajali smo od pet do 10 dana. Na taj način, sve je moglo da funkcioniše bez problema – kaže Milosavljević.
Budući da su nosioci master franšize, istovremeno su imali zadatak da rade na podizanju svesti o brendu, promociji franšiznog koncepta i traženju novih partnera – pojedinačnih primalaca ove franšize. – Za sada imamo dva primaoca. Jedan vodi školu u naselju Karpos u Skoplju, drugi je u Kavadarcima – kaže Milosavljević i ističe da potencijala za otvaranje novih „Malaca“ ima u gotovo svim gradovima Severne Makedonije. – Svako pravno lice ili preduzetnik koji želi da zavisi od sebe i svog rada, može da postane primalac ove franšize. Voleli bismo da vidimo kandidate zainteresovane za Bitolu, Kumanovo, Prilep, Tetovo, Štip, Veles, Ohrid, Gostivar, Strumicu, Kočane, Kičevo, Strugu... – napominje Milosavljević.
Iako su reletivno kratko prisutni na makedonskom tržištu, Vojislav i Aleksandra kažu da su zadovoljni dosadašnjim rezultatima. – Vrlo brzo smo izgradili svest o brendu i verujem da uz nove partnere, svi stanovnici Severne Makedonije će uskoro znati za „Malac genijalac“ – kaže Milosavljević.
Za sada, na ovom tržištu više od 350 dece pohađa škole mentalne aritmetike „Malac genijalac“.
– Svake godine upis je sve bolji od prethodnog, što govori o rezultatima i zadovoljstvu učenika i njihovih roditelja – čim nas redovno preporučuju. Smatramo da smo mnogo toga uradili, ali da uvek može više i bolje i iz tog razloga smo uveli i nove programe: Numicon, za decu od tri do pet godina i Super um, kao nadogradnju osnovnom i naprednom nivou mentalne aritmetike – kaže Milosavljević.
Upravo zahvaljujući zadovoljnim polaznicima, dobar glas o školi se brzo proširio. – Preporuka je najkvalitetniji marketing. Mi već sada možemo da kažemo da je, pored društvenih mreža, preporuka bila osnovni generator novih upisa – kaže Milosavljević.
Ne posustati pred izazovima
Aktuelno ekonomsko usporavanje, izazvano pandemijom koronavirusa i restriktivnim merama koje su uvele gotovo sve zemlje Evrope, drastično je pogodilo privredu – nijedan biznis nije bio pošteđen, potvrđuje Milosavljević. Još tokom maja zatvorene su sve školske i obrazovne ustanove, državne i privatne. Prema preporukama davaoca franšize, i „Malac genijalac“ je u Severnoj Makedoniji fizički zatvorio škole, međutim – nastava nije prekinuta. – Kada imate dobar i agilan tim, svi izazovi se brzo prevazilaze – kaže Milosavljević.
– Mi smo brzo reagovali i nastavu prilagodili trenutnim okolnostima, tako da su svi naši „malci“ bez i jednog izgubljenog časa nastavili edukaciju putem onlajn nastave – ističe ona.
Upravo u ovakvim trenucima, dodaje Milosavljević, vidi se koliko znači biti deo većeg, uređenog sistema.
– Kao i za sve u životu, mnogo je bitno sa kime si, a ne gde si. Imali smo izuzetnu podršku i agilnost iz centrale – kaže Milosavljević i dodaje da bi ovo mogla biti preporuka i za buduće primaoce franšize iz Severne Makedonije.
– Do normalizacije života i poslovanja će neminovno doći, iako to sada možda izgleda kao „daleka“ budućnost. Ljudi koji razmišljaju da pokrenu biznis u oblasti edukacije i kojima se dopada ideja o školici mentalne aritmetike, treba da znaju da je „Malac genijalac“ jednostavan i dobro uređen biznis, koji se lako pokreće s relativno malim investicijama. Ipak, treba se pripremiti na vreme, zato i preporučujemo da nas zainteresovani pravovremeno kontaktiraju kako bismo – kroz ozbiljan i pravovremeni razgovor – spremni dočekali normalizaciju – poručuje Milosavljević.
„Ovo nije naša budućnost, ovo je naša sadašnjost”
Situacija sa pandemijom pokazala je, zapravo, u kom će pravcu svet krenuti, pa i kako će se oblast edukacije razvijati, smatra Vojislav Peković. – Imam utisak da smo reagovali sporo i tromo, jer nismo bili spremni, i sa veoma malo znanja, jer nam se ovako nešto ranije nije dešavalo. Recimo, kad je uvedeno vanredno stanje i kad su škole prešle na onlajn sistem i rad od kuće, pokazalo se da veliki broj ljudi na našim prostorima ne samo da nema računar ili laptop, već, što je mnogo indikativnije, ne zna da ih koristi… Za razliku od dece koja su onlajn nastavu savladala za manje od 24 sata – primećuje Peković.
– Ovo je znak da se edukacija menja – ističe on. – Uzmimo, na primer, neke od najvećih i najuspešnijih tehnoloških kompanija današnjice – Google, Amazon, Facebook, Apple, YouTube, Alibaba... Neke od njih nisu ni postojale pre 10 ili 20 godina, a za kratko vreme su napravile neverovatan rast i dominiraju u poslovnom svetu i predviđa se da će u budućnosti biti još uspešnije. Između ostalog, njihova „tajna“ je da se ne zasnivaju na tradicionalnim modelima poslovanja i edukacije – kaže Peković.
Budućnost je, zaključuje naš sagovornik, u obrazovnim sistemima koji afirmišu i rade na razvijanju veština potrebnih za 21. vek, a to su, kako navodi, brže prilagođavanje, inteluktualne sposobnosti, moć pažnje i vizuelizacije, bolje pamćenje i koncetracija, analitičko i logično razmišljanje, liderske veštine, pronalaženje rešenja i veće samopouzdanje, korišćenje modernih tehnologija. – Programi i metodologija rada u „Malcu genijalcu“ su, mogu reći, najbolji primeri za to – što može da bude i najbolji podsticaj za naše buduće polaznike, ali i naše buduće primaoce franšize. Pođite od toga da je svima širom planete jasno da ovo nije naša budućnost, već naša sadašnjost – ukazuje Peković na potencijal i priliku koju ne treba propustiti.
Stoga i plan razvoja franšizne mreže u Severnoj Makedoniji, ističe još jednom, daleko prevazilazi područje glavnog grada. – Mi jesmo pošli od Skoplja, ali deca koja menjaju svet žive širom ove zemlje – naglašava Peković.
„Malac genijalac“ u ovom trenutku posluje u 15 zemalja, u 154 grada, ima 182 škole koje pohađa više od 28.000 đaka.
POGLEDAJTE ČLANKE
Škola za intelektualni razvoj dece „Malac Genijalac“ dobitnik je „Franšizne nagrade godine“ u kategoriji najbolja regionalna franšiza.
„Kad postanete primalac franšize, tad postajete partneri i prijatelji, a finansijski ste nezavisni“, kaže Sarah Vuković, zadužena za razvoj mreže škola „Malac Genijalac“ u Hrvatskoj
Nagrada „Franšiza godine“ za 2021. pripala je franšiznom sistemu Surf'n'Fies, dok je Carwiz rent a car najbolja hrvatska izvozna franšiza.
Želela je da se posveti edukaciji dece i pri tom gradi svoj preduzetnički put. Ines Slunjski je napustila državni posao, uzela franšizu i donela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Potpuna ili delimična obustava rada usled pandemije koronavirusa navela je mnoge biznise da razviju nove alate i modele poslovanja. Kako su edukativni sistemi iz Srbije odgovorili na krizu i kako su se prilagodili novim okolnostima?
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
POPULARNO NA FORUMU
Dobrobit za decu i lekcija za mlade
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Dobrobit za decu i lekcija za mlade
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Moć velikih brojeva
Bravo SuanPan!
Indijski koncept osvojio region
U pitanju je brend koji se tek pojavio na našim prostorima, dok je sama tehnika mentalne aritmetike već uveliko poznata i razrađena preko drugog programa koji ima merljive...
Sinergija – preduslov za uspeh
U pitanju je Turski brend iz grada Mersin, a ne iz Srbije, koji se pojavio na našim prostorima pre nekih godinu dana, dok je sama tehnika mentalne aritmetike već bila uveliko...
Poslovna prilika u školi jezika
Moram da priznam da nisam cuo za ovu skolu stranih jezika dosada. Koliko iskustva se trazi u znanju...