Gradimo bolju budućnost
Amir Asor je mladi preduzetnik s dokazanim rezultatima i čovek koji razume budućnost. Pre više od 10 godina pokrenuo je e2 Young Engineers, školicu koja afirmiše STEM* i inženjerske veštine kod dece, koristeći zabavne, zanimljive i praktične metode učenja koje se retko sreću u tradicionalnom školstvu. Osim što je pronašao perspektivnu tržišnu nišu, Amir Asor je postao i jedan od predvodnika novog talasa u sektoru vanškolskog obrazovanja. Zbog pozitivnog uticaja na brojne polaznike škola Young Engineers, koje danas posluju u više od 50 zemalja, Asor je 2011. proglašen za preduzetnika godine (Youth Business International Entrepreneur of The Year Award).
Pitali smo šta ga je navelo da pokrene biznis u sektoru edukacije, zašto je ovo dobra poslovna prilika, ko bi mogao da postane primalac franšize i koliko kapitala je potrebno za pokretanje škole u zemljama ovog regiona.
Šta vas je inspirisalo i podstaklo da pokrenete Young Engineers?
Ne mogu da kažem da nosim najpozitivnija iskustva iz škole. Tek kad sam upisao fakultet, otkrio sam da, zapravo, i nisam tako loš student... (smeh) Kad odrastete, shvatite na koji se način svet menja. Vidite kako se razvija poslovni sektor. Povrh svega, već ste i sami stekli neka iskustva. Bio sam u prilici da radim s decom i tada sam uvideo da se tehnologija menja tako brzo, a da se proces obrazovanja odvija vrlo sporo. Niko ne stiče najbolja i najnaprednija znanja samo u školi. Iskustvo dolazi s raznih strana.
Kad biste mogli da se vratite 20 godina unazad i pokušate da predvidite koja će zanimanja postojati danas, verovatno ne biste imali pojma. Pa čak i u ovom trenutku, kad bismo morali da zamislimo zanimanja koja će biti aktuelna za 20 godina, verovatno i dalje ne bismo imali pojma. Kada dođete do te spoznaje, shvatite da obrazovanje mora biti neuporedivo šire, sveobuhvatnije.
Oba moja roditelja su prosvetni radnici. Mislim da deo inspiracije dolazi i od njih. Međutim, za mene lično, obrazovanje je prvenstveno sticanje veština – ne samo prikupljanje informacija. Smatram, zapravo, da edukativni proces ne bi trebalo da bude toliko usmeren na usvajanje informacija, koliko na razvijanje sposobnosti i veština. To je jedini način da decu pripremite za tržište rada u 21. veku. Ako znate kako da razmišljate, možete da postignete mnogo toga. Ako samo imate informacije, radićete stvari koje su isključivo vezane za te informacije – što je veliko ograničenje.
Kako se koncept Young Engineers razvijao i rastao od svog osnivanja?
Naš biznis konstantno raste od 2008, i kao što se može videti, najviše zahvaljujući razvoju franšizne mreže. S druge strane, kako poslovanje naših primalaca franšize raste, tako se unapređuje čitav sistem – uspešni primaoci franšize se, po pravilu, odlučuju za proširenje ponude, uvođenje novih edukativnih programa i otvaranje školica na novim lokacijama. U franšiznoj mreži Young Engineers-a u ovom trenutku posluje 200 primalaca franšize.
Znate, kad pitate davaoce franšiza, oni obično kažu: Imamo 1.000 ili 2.000 primalaca franšize, ali to, zapravo, nije tako. Često se taj podatak odnosi na broj franšiznih jedinica. Mi, međutim, imamo više od 200 jedinica, a faktički, 200 ljudi koji vode svoje biznise u više od 50 zemalja, širom sveta.
Smatrate li da je biznis dobro pozicioniran za budućnost i „Veliko resetovanje“ – reorganizaciju svetske ekonomije najavljenu na Svetskom ekonomskom forumu?
Niko, zapravo, ne zna šta podrazumeva „Veliko resetovanje“. Satima sam promišljao šta bi to tačno trebalo da znači i šta će se dogoditi... Ako treba da nagađam, pretpostavljam da će imati veze s ekonomijom deljenja, veštačkom inteligencijom i blokčejn tehnologijama.
Mislim da smo dobro pripremljeni za takvu budućnost. To nas vraća na poziciju da kada ne znate šta sledi, morate da budete vešti. Morate znati kako da razmišljate – kako da postavite pitanje, s koje strane da priđete izazovu. U najkraćem, razvijete veštinu pristupanja problemu.
Naravno, koncept se neprestano razvija – naši timovi vredno rade na tome. Nedavno smo pokrenuli programe Algo Play i Algo Buddy, pomoću kojih deca mogu da iskuse svet kodiranja i robotike – van kompjuterskog ekrana. U suštini, „ugradili smo“ uobičajene elemente kodiranja u opipljivu formu – kockicu, odnosno, blok. Dakle, umesto da napišete sekvencu koda, vi samo organizujete niz blokova koji nose neku informaciju u procesu kodiranja. Ovo, u suštini, obuhvata sve osnovne elemente kodiranja, kao što su uslovi i grananje u više nizova. Sve one strašne stvari kojih se obično grozite na studijama programiranja (smeh) – samo što su naše napravljene po meri deteta, tako da im to postaje prirodno.
Za decu je važna vizuelizacija. Mi nikad ne kažemo: hajde da radimo nešto komplikovano, već: hajde da radimo nešto zabavno! Možemo da programiramo ovu mašinu da uradi nešto što mi želimo. Hajde da programiramo robota da sa ovog mesta ode tamo. Ili, hajde da programiramo robota da se raduje kad ubaci loptu u koš!
Ko može da postane primalac franšize i otvori školu Young Engineers?
Apsolutno svako ko uviđa koliko je važno pripremiti decu za tržište rada 21. veka. Svako ko prepoznaje da je ovo izuzetna prilika i važna misija. I, naravno, svako ko vidi i zabavnu stranu ovog posla.
Primaoci franšize se, u principu, dele u dve grupe.
Prvi su oni koji imaju prethodnog iskustva u radu s decom. Oni znaju kako deci treba pristupiti i objasniti im jednostavne zadatke. Kasnije, deca će to graditi od blokova i svakako razumeti problematiku – što znači da predavač ili instruktor treba da napravi jednostavan uvod i postavi polaznu osnovu. Edukativna strana nije toliko teška i smatram da veliki broj ljudi, s nekim osnovnim veštinama, može raditi ovaj posao.
Drugi tip su ljudi koji dobro razumeju našu misiju, ali koji ne bi mogli sami da se bave ovim poslom. Ili, jednostavno, nisu zainteresovani da učestvuju u obrazovnom procesu. U tom slučaju, mogu zaposliti predavače i instruktore, što nije preterano težak zadatak.
U suštini, svako ko prepozna lepotu naše misije, kvalifikovan je za primaoca franšize Young Engineers.
Koliko treba investirati u pokretanje franšize?
Investicija nije preterano velika. Sa, recimo, 5.000 dolara početnog kapitala moguće je pokriti sve troškove potrebne za otvaranje školice, s velikim šansama za uspeh. Ipak, konačni iznos će najviše zavisiti od veličine i opremljenosti prostorija za školu, a maksimalna investicija može iznositi do 20.000 dolara.
______
* STEM – Science, Technology, Engineering, Mathematics
POGLEDAJTE ČLANKE
„Moć franšiznog poslovanja? Postoje procedure, nema mnogo otvorenih pitanja, sve je pokriveno upustvima koja su nastala na osnovu našeg iskustva“, kaže Ivan Stanimirović, suvlasnik Kliker IT centra za decu
„Ova franšiza nije trendovskog tipa. Tehnike funkcionalnog učenja bile su bitne oduvek, bitne su danas, a biće bitne i u budućnosti“, kažu Helena i Hrvoje Tkalčić, primaoci master franšize „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“.
Škola za intelektualni razvoj dece „Malac Genijalac“ dobitnik je „Franšizne nagrade godine“ u kategoriji najbolja regionalna franšiza.
Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Međunarodni franšizni koncept Young Engineers nudi vanškolske aktivnosti za decu iz oblasti nauke i inženjerskih veština. Ko bi bio idealan partner za ovu franšizu i kako otvoriti školu u Srbiji?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Franšizni sistemi mogu da se klasifikuju na različite načine i po različitim kriterijumima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primaocima franšize (know-how), vrsti delatnosti ili načinu organizacije sistema.
Za franšizu izdavačke kuće „Plavi slon“ nisu potrebne ni velike investicije ni posebni uslovi – primalac franšize čitavu izdavačku delatnost može da vodi „od kuće“.
POPULARNO NA FORUMU
Dobrobit za decu i lekcija za mlade
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Dobrobit za decu i lekcija za mlade
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Moć velikih brojeva
Bravo SuanPan!
Indijski koncept osvojio region
U pitanju je brend koji se tek pojavio na našim prostorima, dok je sama tehnika mentalne aritmetike već uveliko poznata i razrađena preko drugog programa koji ima merljive...
Sinergija – preduslov za uspeh
U pitanju je Turski brend iz grada Mersin, a ne iz Srbije, koji se pojavio na našim prostorima pre nekih godinu dana, dok je sama tehnika mentalne aritmetike već bila uveliko...
Poslovna prilika u školi jezika
Moram da priznam da nisam cuo za ovu skolu stranih jezika dosada. Koliko iskustva se trazi u znanju...