Riblji delikatesi i franšiza
Kad je odlučio da otvori riblji street food restoran, Stefano Petrović već je imao sve adute u rukama – iskustvo, resurse, ideju, potvrdu da jedan takav koncept nedostaje na tržištu Hrvatske. Trebalo je uložiti samo malo preduzetničke hrabrosti, osmisliti ponudu kvalitetnih jela „riblje tematike“ i ponuditi ih kupcima na moderan, jednostavan, pristupačan i brz način. Tako je, u najkraćem, nastao Fish Delish.
Stefano je, naime, odrastao u porodici koja se celog života bavila ribarstvom i to je, kako nam priča, umnogome uticalo na njegov životni put i poslovno iskustvo. – Otac je u mlađim danima bio ribar i zbog toga sam od detinjstva bio u dodiru s ribom – kaže Petrović. – Kasnije smo osnovali i porodičnu firmu za otkup i preradu ribe i ribljih proizvoda, da bismo u poslednjih desetak godina proširili poslovanje te danas, uz ribu i riblje proizvode, snabdevamo ugostiteljske objekte i drugim prehrambenim namirnicama – objašnjava on.
Sam je bio zadužen za pronalazak, nabavku, prezentaciju i prodaju proizvoda pa se, kroz dugi niz godina, susretao s velikim brojem ugostitelja i uvideo kakav to koncept ponude nedostaje na tržištu. – Uz sve dostupne resurse i svoje znanje o namirnicama, nije mi bilo teško da se opredelim za formu street food restorana i osmislim meni koji obuhvata raznovrsna riblja jela – objašnjava Petrović kako je ušao u gastro biznis.
U želji da uličnoj hrani doda i pečat „nečeg posebnog“, insistirao je da svako jelo bude pomno osmišljeno, pripremljeno od kvalitetnih namirnica, na potpuno drugačiji i inovativan način. – A uz priloge i sosove originalne recepture, nastala su ukusna, vizuelno atraktivna i primamljiva riblja jela – ukazuje Petrović na sve specifičnosti menija. – Tako, na primer, naši riblji burgeri nisu mleveni niti mešani ni sa kakvim dodacima, već koristimo čiste filete koje režemo na različite načine, a sve kako bismo očuvali punoću ukusa ribe – pojašnjava on.
Ponudu Fish Delish-a trenutno čini 14 ribljih jela, a među njima su: riblji burgeri, topli sendviči, hladni sendviči, paste, salate, fish & chips i sirova riblja predjela. Sva jela su brzo gotova i vrlo jednostavna za konzumaciju, budući da se poslužuju u jednokratnoj nepovratnoj ambalaži. – Fish Delish je prvenstveno osmišljen kao „take out“ koncept pa je i konzumiranje prilagođeno usputnoj šetnji ili uživanju u prijatnoj atmosferi naših objekata – dodaje Petrović.
Od izazova do franšize
Niko nije mogao ni naslutiti kakvu će pometnju doneti 2020. Ko god je tada pokretao biznis morao je osetiti posledice. Pandemija možda jeste usporila, ali nije zaustavila otvaranje Fish Delish-a, kaže naš sagovornik. Prvi lokal, u obliku kontejnerske jedinice s prostranom letnjom terasom, otvoren je te godine na ostrvu Murter. – Počeli smo s radom u teškim uslovima, u prvoj godini pandemije, zbog čega je kasnila i sama izrada objekta – kaže Petrović. – Ipak, bez obzira na uslove i kašnjenje, neverovatno dobri rezultati su nas podstakli da idemo dalje – dodaje on.
Dalji razvoj, međutim, nije podrazumevao isključivo poslovanje jedinice u Murteru, već i širenje koncepta putem franšize. Izuzetno uspešna prva godina samo ih je dodatno učvrstila u toj nameri. Prvi franšizni objekat u obliku store koncepta otvoren je 2021. u Vodicama.
– Još dve lokacije su u pripremi i biće realizovane do početka sledeće sezone – kaže Petrović i napominje da je zainteresovanost za franšizu velika te da im svakodnevno stižu novi upiti.
Ideja o davanju franšize postojala je, zapravo, od samog početka. Čitav koncept je, kako kaže Petrović, i osmišljen tako da se odmah mogao transformisati u franšizu. Sve što odlikuje dobro ustrojene franšizne sisteme – zvučni naziv, upečatljiv logo, privlačan vizuelni identitet, standardizovani i lako primenjivi procesi – već je bilo ugrađeno u temelj biznisa.
– Često sam na putovanjima imao priliku da posmatram strane franšize i način njihovog funkcionisanja u praksi, što me je podstaklo na istraživanje franšiznog načina poslovanja i primenjivanja tog znanja u formiranju sopstvenog biznisa. Od samog početka mi je vizija bila da stvorim koncept koji će biti posložen i standardizovan do najsitnijeg detalja, a smatrao sam da će upravo riblja priča, koja je vrlo retka i ne često viđena, pronaći svoje mesto na tržištu – objašnjava Petrović odakle potiče deo inspiracije za Fish Delish.
S pravim partnerima u razvoj
Franšizni razvoj, prirodno, kreće od hrvatskog tržišta, gde planiraju da prodaju nekoliko franšiza.
– Svakako, imamo ambiciju da prenesemo koncept franšize i u susedne zemlje, a nakon toga i šire. Zainteresovani smo za veće gradove, ali i manja mesta s jakim turizmom – kaže Petrović.
Idealni primalac ove franšize je energičan i harizmatičan preduzetnik, odgovoran, motivisan, s izraženim organizacionim i menadžerskim sposobnostima. – Poželjno je da ima iskustva u poslovanju s hranom, bilo u ugostiteljstvu ili maloprodaji, ali to nije nužno, budući da je čitav koncept u svakom svom poslovnom delu standardizovan te da primaoci prolaze edukaciju – napominje Petrović.
Od primalaca franšize se, prema rečima našeg sagovornika, očekuje da ima odgovarajuću lokaciju za restoran, dovoljno finansija te da kasnije u poslovanju prati franšizna pravila Fish Delish brenda.
Dostupni formati i idealne lokacije Primaocima franšize se nude dva koncepta/formata ugostiteljskog objekta. Prvi je gotova standalone kontejnerska jedinica koja je dizajnerski uređena i opremljena kompletno potrebnom opremom i kao takva – odmah je spremna za početak rada. Primalac franšize, međutim, može otvoriti i klasičan street restoran. U tom slučaju, davalac prolazi s primaocem franšize kroz sve procese opremanja i otvaranja poslovnice. Idealne lokacije za objekte Fish Delish-a su mesta s velikim prometom pešaka. Za street restorane pogodni su centri turističkih mesta, uži delovi većih gradova, delovi van centra većeg grada gde su stambeni kompleksi s velikim parkinzima i šoping molovi, dok su za kontejnersku jedninicu idealni centri turističkih mesta uz šetališta, food courtovi, sajmovi, trgovi gradova, plaže. |
Kompletna podrška davaoca franšize
Kao u svim dobro ustrojenim franšiznim sistemima, i primaoci franšize Fish Delish-a dobiće know-how o svakom delu poslovnog procesa te potpunu podršku davaoca.
– To znači da će dobiti, u pisanom obliku i kroz edukaciju, know-how o svim operativnim procesima u nabavci proizvoda, pripremi namirnica, izdavanju jela, svim tehničkim delovima poslovanja, organizaciji poslovanja i radnika, kalkulaciji troškova, vođenju marketinga... Takođe, primalac franšize će imati opciju da većinu namirnica – ribu, ambalažu i ostale namirnice – prima dostavom od partnerske firme koja se bavi veleprodajom i dostavom – precizira Petrović.
Edukacija je neizostavni deo franšizne saradnje i jedini način na koji je primaoca franšize moguće uspešno uvesti u sve segmente poslovanja. – Obuka počinje predajom celokupne pisane dokumentacije, gde su detaljno opisani svi proces poslovanja i recepti. Praktična obuka traje najmanje 10 dana, a organizuje se po dogovoru – ili u objektu primaoca franšize ili delomično kod njega, a delomično u našem objektu – objašnjava Petrović.
Obavezno je da primalac franšize učestvuje u obuci, a poželjno je da to učine i njegovi radnici, dodaje on. – Vrlo je važno da primalac franšize bude upoznat sa svim aspektima poslovanja i organizacije kako bi mogao u budućnosti to raditi ili preneti to znanje svojim zaposlenima te kontrolisati standard kvaliteta i brzinu isporučivanja proizvoda – ističe Petrović.
Stoga se preporučuje da primalac, bar u početku, bude i lično angažovan u radu poslovnice i pripremi jela, a nakon toga – budući da je koncept standardizovan i lako primenjiv – primalac može sam da proceni koliki će biti stepen njegove angažovanosti. Broj zaposlenih, s druge strane, zavisi najviše od broja narudžbi, i on se kreće od minimalno dvoje do maksimalno pet zaposlenih u smeni. U zavisnosti od lokacije, poslovnica može da radi jednu ili dve smene, napominje Petrović.
Biti siguran, biti u prednosti
– Primalac franšize od početka postaje deo naše Fish Delish porodice i time, iako je samostalan preduzetnik, ipak u svim poslovnim procesima nije sam – podseća Petrović na temeljnu prednost franšizne saradnje.
Poznato je, ističe naš sagovornik, da je franšizni način poslovanja vrlo pogodan zato što primalac franšize u ruke dobija već gotov proizvod, gotovu i na tržištu proverenu poslovnu priču, koja dobro funkcioniše u praksi i među klijentima. – Primalac franšize ne treba da razmišlja o tome kako će izvesti neki poslovni poduhvat, jer od početka dobija sva potrebna znanja vezana uz svaki pojedini korak tokom poslovanja. Na taj način, poslovanje postaje sigurnije, izbegava se neizvesnost i preskaču početničke greške – ukazuje Petrović na sve dobre strane franšizinga.
– Takođe, primalac franšize dobija podršku i pomoć od strane davaoca franšize od samog početka – dakle, od odabira lokacije, povezivanja s izvođačima radova, preko edukacije i otvaranja objekta, sve do povezivanja s dobavljačima namirnica i dalje pomoći tokom poslovanja – navodi Petrović na kakvu pomoć mogu da računaju budući primaoci franšize.
Stoga, zaključuje Petrović, ako primalac franšize ima idealnu lokaciju – prema ranije navedenim parametrima – Fish Delish može da bude idealna prilika za njega. Iz više razloga! – Budući da je osnovna namirnica riba, priprema naših jela je vrlo brza, što omogućava da se izbaci vrlo veliki broj narudžbi u kratkom vremenskom periodu. A kako se primenjuje take out sistem, nema ograničenja u vidu broja sedećih mesta, jer kupci mogu uzeti hranu i uživati u šetnji, pojesti na obližnjoj klupici ili u parku, ili uživati u prijatnoj atmosferi terase. Takođe, jela su vrlo jednostavna za konzumaciju, bez potrebe za čišćenjem ribe i slično – nabraja sve prednosti Petrović.
Sva jela koja nudi Fish Delish su inovativna, moderna i zdrava – napominje on i dodaje – kvalitetne riblje namirnice kombinovane su s prilozima i sosevima originalne recepture, vizuelno su vrlo aktraktivna i privlačna. – Pritom, naša riblja ponuda je kompletna, jer osim burgera i sendviča, nudimo i paste, salate, fish & chips, kao i sirova riblja predjela. Ponuda je zaokružena i uočljivim i lako pamtljivim vizuelnim identitetom, logom i nazivom, a celokupna atmosfera je neformalna i vrlo prijatna – istaknuo je on.
– Najzad, jedna od glavnih prednosti koja dodatno olakšava poslovanje primaocu franašize jeste i to što nudimo mogućnost nabavke i dostave svih potrebnih namirnica na lokaciju primaoca – podseća Stefano Petrović.
POGLEDAJTE ČLANKE
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
NAJČITANIJE
Poreski sistem postaje sve kompleksniji, a česte promene zakona i nemogućnost da se one isprate, stvaraju sve veću glavobolju privrednicima. Biljana Trifunović, vlasnica kompanije IFA, osmislila je poslovni model koji uključuje konsalting i edukaciju, s ciljem da reši nedoumice u svakodnevnom poslovanju.
Mirko Curaković iz Novog Sada primalac je MiniPani franšize već 12 godina. Ugostiteljstvo je, kako kaže, i posao od kog živi, ali i ljubav, jer to voli da radi.
Kako se razvija partnerstvo s kompanijom Brian Tracy Global, koliko sam može doprineti sistemu te koje su prodajne veštine danas najdelotvornije, otkriva Darko Mirković, primalac master franšize Brian Tracy Global
Franšizni sistem iz oblasti zabave Roomescape otvorio je 2013. prvi centar u Novom Sadu, a godinu dana nakon toga – osvaja svet.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
POPULARNO NA FORUMU
Papa John's osvaja Kinu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Više od italijanskog restorana
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Knedle stižu u Zagreb
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Riblji delikatesi i franšiza
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Nova franšiza u susedstvu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Pizza Hut budućnosti
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...