U Burger Kingu kraljuje franšiza

Burger King je objavio da će sve restorane u svom vlasništvu prodati primaocima franšize. Tako bi kompaniji, umesto ubiranja direktanog prihoda od prodaje u restoranima koje sama drži, jedini izvor prihoda u budućnosti bila franšizna naknada koju će naplaćivati od svojih primalaca franšize.
Četvrtak
07.11.2013.
Burger King je skoro sve restorane u svom vlasništvu prodao primaocima franšize. Koliko je ova strategija McDonald’s-ovog najvećeg rivala, zapravo, isplativa?
 

Da je franšizing jedan od mehanizama koji može brzo i efikasno da smanji trošak poslovanja, u ovom trenutku potvrdiće i jedan od najvećih i najpopularnijih američkih fast-food lanaca -- Burger King. Kompanija je, naime, pre nekoliko godina usvojila novu strategiju za konsolidaciju poslovanja.

Da podsetimo, Burger King Worldwide Inc. je 2010. godine kupila brazilska investiciona kompanija 3G Capital. Novi vlasnik je pored prepoznatljivog brenda i titule "vicešampiona" na tržištu restorana brze usluge u Americi, nasledio i niz problema sa kojima se kompanija već određeno vreme suočavala, ali nije imala ni snage ni podsticaja da ih reši: pad prodaje, zastoj u širenju prodajne mreže i jednolična, dobro poznata ponuda u restoranima.

Prešavši u ruke novog vlasnika, Burger King je prošao kroz proces potpunog preobražaja. Do sada su promenili i "osvežili" stavke u jelovniku, pokrenuli renoviranje 600 prodajnih jedinica u SAD i Kanadi i izmenili način na koji posluju.

Zapravo, najveću promenu je izazvao preokret koji je redefinisao strukturu vlasništva Burger King restorana i pitanje budućih izvora prihoda. Kompanija je objavila da će sve restorane u svom vlasništvu prodati primaocima franšize. Tako bi joj -- umesto ubiranja direktanog prihoda od prodaje u restoranima koje sama drži -- jedini izvor prihoda u budućnosti bila franšizna naknada koju će naplaćivati od svojih primalaca franšize.

Podstaknuti ovim, donekle radikalnim merama, američki mediji su pomno pratili rezultate poslovanja. Do sada je čak 97% Burger King restorana prešlo u ruke primalaca franšize, a kompanija se nada da će do kraja ove godine taj odnos biti stoprocentan. Prema poslednjim finansijskim izveštajima, reklo bi se da se ova strategija isplatila -- samo u periodu od jula do septembra 2013. godine dobit kompanije je sa 6,6 miliona dolara skočila na skoro 70 miliona, dok su operatvini troškovi sa 216 miliona pali na iznos od 23 miliona dolara.

Međutim, ovi podaci još uvek ne umanjuju sumnju u uspešnost koncepta. Američki analitičari se pitaju da li će novi vlasnici franšize biti voljni da plaćaju ogromne ulazne i redovne franšizne naknade, posebno u vreme kada se većina kompanija u ovoj branši suočava sa padom prodaje i profita. Ovo pitanje je vrlo važno za Burger King, ako se ima u vidu da kompanija planira snažnu međunarodnu ekspanziju (Rusija, Turska, Kina, Južnoafrička Republika) -- upozoravaju analitičari.

****

Burger King je osnovan 1954. godine. U svojoj mreži ima više od 13.000 restorana koji posluju u 86 zemalja sveta. Po broju jedinica, Burger King se još uvek nalazi daleko iza svog najvećeg rivala McDonald’s-a (koji ima 34.000 restorana), ali je to dovoljno da zadrži poziciju drugog najvećeg lanca brze usluge na američkom tržištu.

U zemljama ovog regiona, Burger King ima restorane u Sloveniji i Makedoniji. Primalac franšize za teritoriju Slovenije je kompanija Sportina.