U Burger Kingu kraljuje franšiza
Da je franšizing jedan od mehanizama koji može brzo i efikasno da smanji trošak poslovanja, u ovom trenutku potvrdiće i jedan od najvećih i najpopularnijih američkih fast-food lanaca -- Burger King. Kompanija je, naime, pre nekoliko godina usvojila novu strategiju za konsolidaciju poslovanja.
Da podsetimo, Burger King Worldwide Inc. je 2010. godine kupila brazilska investiciona kompanija 3G Capital. Novi vlasnik je pored prepoznatljivog brenda i titule "vicešampiona" na tržištu restorana brze usluge u Americi, nasledio i niz problema sa kojima se kompanija već određeno vreme suočavala, ali nije imala ni snage ni podsticaja da ih reši: pad prodaje, zastoj u širenju prodajne mreže i jednolična, dobro poznata ponuda u restoranima.
Prešavši u ruke novog vlasnika, Burger King je prošao kroz proces potpunog preobražaja. Do sada su promenili i "osvežili" stavke u jelovniku, pokrenuli renoviranje 600 prodajnih jedinica u SAD i Kanadi i izmenili način na koji posluju.
Zapravo, najveću promenu je izazvao preokret koji je redefinisao strukturu vlasništva Burger King restorana i pitanje budućih izvora prihoda. Kompanija je objavila da će sve restorane u svom vlasništvu prodati primaocima franšize. Tako bi joj -- umesto ubiranja direktanog prihoda od prodaje u restoranima koje sama drži -- jedini izvor prihoda u budućnosti bila franšizna naknada koju će naplaćivati od svojih primalaca franšize.
Podstaknuti ovim, donekle radikalnim merama, američki mediji su pomno pratili rezultate poslovanja. Do sada je čak 97% Burger King restorana prešlo u ruke primalaca franšize, a kompanija se nada da će do kraja ove godine taj odnos biti stoprocentan. Prema poslednjim finansijskim izveštajima, reklo bi se da se ova strategija isplatila -- samo u periodu od jula do septembra 2013. godine dobit kompanije je sa 6,6 miliona dolara skočila na skoro 70 miliona, dok su operatvini troškovi sa 216 miliona pali na iznos od 23 miliona dolara.
Međutim, ovi podaci još uvek ne umanjuju sumnju u uspešnost koncepta. Američki analitičari se pitaju da li će novi vlasnici franšize biti voljni da plaćaju ogromne ulazne i redovne franšizne naknade, posebno u vreme kada se većina kompanija u ovoj branši suočava sa padom prodaje i profita. Ovo pitanje je vrlo važno za Burger King, ako se ima u vidu da kompanija planira snažnu međunarodnu ekspanziju (Rusija, Turska, Kina, Južnoafrička Republika) -- upozoravaju analitičari.
****
Burger King je osnovan 1954. godine. U svojoj mreži ima više od 13.000 restorana koji posluju u 86 zemalja sveta. Po broju jedinica, Burger King se još uvek nalazi daleko iza svog najvećeg rivala McDonald’s-a (koji ima 34.000 restorana), ali je to dovoljno da zadrži poziciju drugog najvećeg lanca brze usluge na američkom tržištu.
U zemljama ovog regiona, Burger King ima restorane u Sloveniji i Makedoniji. Primalac franšize za teritoriju Slovenije je kompanija Sportina.
POGLEDAJTE ČLANKE
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...