Chem Dry ostaje u regionu

Šest godina već radimo u ovom sistemu i da nema posla i zarade odavno bismo digli ruke. Pri tom, treba imati na umu da radimo samo u malom mestu koje broji svega 30.000 stanovnika. Neki manji servisi su prestali da rade, ne samo zbog nas, ali sigurno je da smo uticali na tržište, jer što se tiče kvaliteta, mogu da kažem da nemamo konkurenciju.
Miloš Ninković
Ponedeljak
24.03.2014.
TD ChemDry iz Bačke Palanke više nije regionalni primalac master franšize američkog sistema Chem Dry za održavanje tekstilnih obloga i nameštaja. Ipak, nastavlja da posluje kao pojedinačni primalac franšize.
 

Najveći problem onih koji su želeli da kupe Chem Dry franšizu, kako u Srbiji tako i u Hrvatskoj, bile su finansije. Nijedna banka niti institucija ne žele da podrže start-up-ove u poslu, nevezano za činjenicu da je ovo franšiza. Uslov za kredit od 5.000 do 10.000 evra je najčešće hipoteka ili koletaral koji treba da bude “najmanje pet puta vredniji” od sume koja se traži. Moglo bi se reći da zbog toga, uprkos interesovanju desetine ljudi, nismo prodali nijednu franšizu poslednjih godina – objašnjava Miloš Ninković, direktor TD ChemDry.

To je i razlog zbog kojeg nije bilo poslovnog interesa da obnovi ugovor o master franšizi za čitav region (izuzev Slovenije) sa američkom kompanijom Chem Dry.

Na žalost, ne vidim da će se skoro situacija na tržištu promeniti na bolje, te je procena bila da je bolje da odustanemo od master ugovora – kaže Ninković.

Iz razgovora sa Ninkovićem može se zaključiti da bivši primalac nije mnogo toga izgubio s obzirom na okolnosti. Ukoliko bi neko poželeo da postane novi primalac master franšize, TD ChemDry bi imao pravo preče kupovine. Takođe, ukoliko bi neko, dok god ne postoji novi primalac master frnašize, želeo da kupi pojedinačnu franšizu, može to i dalje da učini uz pomoć TD ChemDry. – Kupovina pojedinačnih franšiza i dalje ide uz naše posredovanje, s tim što bi franšizne naknade plaćao direktno davaocu franšize u SAD-u, a ne nama, kao što bi i sve ostale uslove dogovarao direktno sa davaocem – objašnjava Ninković.

Bez obzira na to što nisu uspeli da prodaju nijednu franšizu od 2008. godine, kada je potpisan ugovor sa kompanijom Chem Dry, Ninković kaže da se od tog posla i dalje može živeti – i to iznad proseka u Srbiji. – Šest godina već radimo u ovom sistemu i da nema posla i zarade odavno bismo digli ruke. Pri tom, treba imati na umu da radimo samo u malom mestu, Bačkoj Palanci, koja broji svega 30.000 stanovnika. Neki manji servisi su prestali da rade, ne samo zbog nas, ali sigurno je da smo uticali na tržište, jer što se tiče kvaliteta, mogu da kažem da nemamo konkurenciju – kaže Ninković.

U Srbiji je, ipak, prema njegovim rečima, jako teško objasniti da kvalitet mora i da se plati. Na početku su, kako kaže, strogo morali da vode računa da njihove cene budu konkurentne sa drugim servisima za čišćenje. – Istina je da je cena prilagođena lokalnoj sredini i da ona ne može da bude kao, na primer, u Novom Sadu, ali nas cena konkurencije posle šest godina rada ne zanima. Svakako da su nam franšiza i brend koji u svetu postoji 40 godina, kao i kvalitet usluge to omogućili – naglašava Ninković.

Klijenti su u 99 odsto slučajeva fizička lica, dok sa kompanijama ne žele previše  da rade zbog dugih rokova plaćanja. – Kolege iz inostranstva koje su u ovom sistemu ne mogu da razumeju da toliko radimo sa fizičkim licima budući da oni rade samo sa kompanijama, hotelima, motelima, održavaju kongresne sale i ne stižu da opslužuju fizička lica. Nudili smo, recimo, i ovde nekim hotelima uslugu, ali se nikada nisu javili – kaže on.

Kakvo je srpsko tržište pokazuje i podatak da se ovde sa jednim punjenjem mašine opere 50 kvadrata tepiha, a u Evropi 150 kvadrata. – Kada sam ih pitao da mi objasne o čemu se radi, jer sam mislio da negde grešimo, oni su me odveli u hotel da mi pokažu kako rade. Uzeli su itison koji je bio potpuno čist. Zapravo njih hoteli zovu svaka tri meseca da čiste, a kod nas je pitanje na koliko godina neko čisti tepih – objašnjava Ninković.


Vesna Lapčić
saradnik