Aplikacijom do profita

ProfitApp
ProfitApp / Korisnici ove aplikacije skupljaju novac na aplikaciji koji potom mogu potrošiti kod bilo kog akceptanta (kompanije) koji je u sistemu ProfitApp-a
Petak
08.11.2019.
ProfitApp International, vlasnik istoimene aplikacije u čijoj je osnovi program lojalnosti koji povezuje kompanije iz različitih branši i kupce, prva je crnogorska franšiza koja je započela ekspanziju u regionu.
 

Priča Vojina Raškovića i njegovih partnera iz Podgorice podseća na priče kompanija koje danas vrede stotine miliona dolara, a biznis su počele „iz garaže“. Dvoje programera i dvoje ekonomista su rešili da kreiraju aplikaciju u čijoj je osnovi program lojalnosti koji povezuje kompanije i korisnike, pružajući jednima i drugima niz benefita. U projekat su krenuli iz 18 kvadrata iznajmljenog prostora na Starom aerodromu u Podgorici  jednostavno, tu je zakup bio najjeftiniji. Prva verzija aplikacije ProfitApp je predstavljena u decembru 2017, a za nepune dve godine postojanja, uspeli su da se jako dobro razviju u Crnoj Gori, ali i prošire u inostranstvu – uz pomoć franšiznog modela poslovanja.

Šta je ProfitApp?

Aplikacija ProfitApp povezuje dve strane – kompanije iz različitih branši, koje nude razne proizvode i usluge – i korisnike, odnosno, kupce i konzumente. Sve to uz sistem koji se bazira na mobilnoj aplikaciji, ali i namenski kreiranom IT rešenju koje je „temelj“ iliti tzv. back-end čitavog sistema, kao i na setu osmišljenih poslovnih rešenja kojima se ovi odnosi uređuju. Sve strane u ovako osmišljenom poslovnom modelu – korisnici aplikacije, kompanije-partneri (ili akceptanti, kako ih u ProfitApp sistemu zovu), kao i sam ProfitApp kao organizator, deo su sistema od kojeg ostvaruju interese i određene benefite.

Korisnici besplatno preuzimaju ProfitApp aplikaciju koju koriste kod akceptanata prilikom kupovine proizvoda ili usluga, i prilikom svake takve kupovine odmah dobijaju povrat novca kao nagradu za lojalnost. Koliki će se procenat vratiti, zavisi od toga kakav je ProfitApp dogovor postigao sa partnerom-akceptantom. Povrat novca se, kako kaže Rašković, kreće od par procenata pa čak i do 50 odsto određenim akcijama, i ne postoji vremensko ograničenje u kojem je neophodno taj novac potrošiti. Ilustracije radi – kupite patike, a ostvarenim benfitom potom možete da – popijete kafu ili sipate gorivo! U ovom sistemu su, dodaje Rašković, i benzinske pumpe, ugostiteljski i turistički objekti, apoteke, butici, prodavnice sportske opreme, trgovine, saloni namještaja i tehnike, prodavnice mobilnih telefona, alati i opreme, taxi, rent-a-car, auto-delovi.

Korisnici, dakle, skupljaju novac na aplikaciji i tako skupljeni novac mogu odmah potrošiti u bilo kom objektu, kod bilo kog akceptanta koji je u sistemu ProfitApp-a. Dovoljno je da pokažu aplikaciju. Čak i od te kupovine, ostvaruju povrat novca. Takođe, sakupljenim profitom može se platiti neki od mesečnih računa ili prebaciti drugom korisniku bez provizije – objašnjava Vojin Rašković.

Foto: Vojin Rašković

Aplikacija je veoma laka za korišćenje, a korisnik može da pretražuje kompanije akceptante po gradovima, ali i po branšama.

Vojin Rašković kaže da uz sve benefite, i važnu ulogu u tome zašto ljudi preuzimaju aplikaciju igra i komfor korišćenja. – Ljudi vole inovativne modele plaćanja koji su pri tom jako brzi i jednostavni. Ne moraju da nose na desetine kartica koje im pojedinačno izdaju kompanije, već imaju elegantnije rešenje na svom mobilnom telefonu. Zanimljivo je da aplikaciju koriste svi, bez obzira na pol i starost. Među njima su i penzioneri i studenti – kaže Vojin Rašković.

Akceptanti, kompanije koje ulaze u sistem ProfitApp-a, takođe ostvaruju jasan poslovni interes u ovom sistemu. – Za kompanije, ProfitApp aplikacija predstavlja i proširenje njihovih postojećih programa lojalnosti - a koje sada već svaka kompanija ima - ali i novi marketinški kanal. Pri tome, nije reč o marketingu u kojem se obično investira novac, pa se tek čeka rezultat te investicije. Naime, kod klasičnog marketinga, nikada niste sigurni koji segment vam je doveo nove klijente – da li su to bile tv reklame, bilbordi, leci. Ovde se jasno vidi koliko ste klijenata dobili time što ste koristili ProfitApp način oglašavanja. Pored toga, kompanije grade odnose lojalnosti sa mnogo više potrošača – ne samo sa „svojim“, što bi bio slučaj da imaju samo svoje programe lojalnosti. U samoj aplikaciji kompanije imaju i svoj „kutak“ u kojem se oglašavaju, obaveštavaju korisnike o akcijama, promocijama i slično – objašnjava Rašković.

Sam ProfitApp zarađuje od provizije koje joj plaćaju kompanije-akceptanti koje ulaze u sistem.

Praktično, svi u ovom sistemu imaju koristi – zato svakim danom broj korisnika i kompanija raste, potvrđuje Rašković.

Težak put

Nije, međutim, bilo nimalo jednostavno doći do današnje pozicije. U početku poslovanja su se, praktično, nalazili između „čekića i nakovnja“ – kompanije nisu želele da uđu u sistem koji ima malo korisnika, a korisnicima nije bilo interesantno da preuzimaju aplikaciju pomoću koje mogu da ostvare benefite u svega nekoliko kompanija. – U početku, da bismo istestirali čitav program, bilo nam je potrebno oko hiljadu korisnika i pedesetak firmi. Imali smo spisak firmi koje smo želeli da uvedemo u sistem. Lično sam odlazio od firme do firme da im predstavim ideju. Svega 30 odsto razgovora je bilo uspešno od 10 razgovora, tri su bila uspešna. Njihovo prvo pitanje je uvek bilo koliko imate korisnika i mi smo uvek iskreno govorili. Ako ih taj dan imamo 76, onda smo im tako i saopštavali. Zato smo se usmerili na prezentaciju naše vizije, u broj u koji smo verovali da ćemo dostići jednog dana. Većina nam je govorila da dođemo kada budemo imali toliko korisnika – kaže Rašković kroz osmeh.

Tih prvih hiljadu korisnika je, kako kaže, bilo najteže skupiti i taj proces je trajao godinu dana. – Korisnici su reagovali kao i kompanije. Kada bismo držali prezentacije korisnicima, zanimalo ih je kod koliko trgovaca mogu da ostvare benefite i kad bi uviđali da ih nije mnogo, nisu bili zainteresovani. Ali mi nismo odustajali. Danas, broj korisnika aplikacije se u Crnoj Gori meri desetinama hiljada, svakodnevno raste, kao što i konstantno dobijamo upite kompanija iz svih privrednih grana da postanu deo ProfitApp sistema – kaže Rašković.

Franšiza – otkud to?

Ideja o franšizi desila se dosta brzo. A potom i realizacija – prvo su se franšizno proširili u Crnoj Gori, gde danas već posluje desetak primalaca pojedinačne franšize.

U početku smo sami išli kod kompanija, držali prezenatacije korisnicima i partnerima i shvatili da će nam za pokrivanje čitave teritorije Crne Gore trebati armija ljudi. Uz to, neko sa lokala će uvek to bolje uraditi jer poznaje sredinu u kojoj živi. Zato smo počeli da razmišljamo o franšizi, kao modelu širenja. Odlučili smo se da prvo širimo franšiznu mrežu u Crnoj Gori dajući pojedinačne franšize, a što se tiče inostranstva – jer nam je uvek bio cilj da izađemo van granica domećeg tržišta – odlučili smo se da za svaku zemlju nađemo primaoca master franšize, koji bi dalje razvijao mrežu pojedinačnih primalaca franšize – objašnjava Vojin Rašković.

Iako se sve desilo brzo, to, zapravo, nije bio stihijski proces, naprotiv. Temeljno su razmišljali, a potom i pripremali franšizni sistem. Posetili su Sajm franšiza u Varšavi, razgovarali sa mnogo postojećih frašniza ne bi li sagledali sve aspekte tog biznisa. Potom je usledio rad sa konsultantima, kako bi sam proces bio uređen i osmišljen. Rezultat nije izostao. Ove godine su već potpisali dva ugovora o master franšizi – za teritoriju Mađarske i Srbije, tako da na tim tržištima postoji mogućnost i uzimanja pojedinačne franšize. U ozbiljnim su pregovorima za još pet tržišta regiona, i očekuju da će te ugovore potpisati do kraja godine.

Time će ProfitApp biti jedna od prvih crnogorskih franšiza, ako ne i prva, koja je započela internacionalno širenje.

Kako se deli profit?

Sam franšizni model počiva na podeli profita između davaoca franšize, odnosno samog ProfitApp-a, primaoca master franšize, koji treba da organizuju i nadziru sistem u svojoj zemlji, i pojedinačnih primalaca, koji će razvijati mrežu partnera i korisnika, svako na svojoj lokaciji. Kada je reč o primaocu master franšize, on će zarađivati od prodaje pojedinačnih franšiza jer će njemu ići najveći deo naknade, dok će manji deo pripasti davaocu franšize – kompaniji ProfitApp International AD, koja je vlasnik i zadužena za prodaju i održavanje ProfitApp franšize. Takođe, master zarađuje i od prometa ostvarenog u njegovoj zemlji.

Kada je reč o pojedinačnim primaocima franšize, koji procentualno najviše zarađuju od svake transakcije koja se načini na njihovoj teritoriji, ali i od transakcija koje ostvari korisnik sa njihove teritorije na drugoj lokaciji. Tehnologija nam je omogućila da sve to možemo da ispratimo. Plastično objašnjeno, ako imamo primaoca franšize u Baru, on zarađuje od svih transakcija koje se ostvare u Baru kod partnera-akceptanata. Ukoliko korisnik iz Bara pođe u Nikšić i tamo ostvari određenu potrošnju, primalac franšize iz Bara će i od tog prometa imati deo zarade, ali će ga imati i onaj iz Nikšića, jer se promet dešava na njegovoj teritoriji. Takođe, ako neko sa druge teritorije dođe i potroši novac kod partnera sa njegove teritorije, takođe će ostvariti zaradu – objašnjava Rašković kako sistem funkcioniše i ističe da postoji vrlo jasna skala podele profita koja je ujedno i vrlo izbalansirana.

Pored navedene jasne podele profita, primaoci franšize dobijaju i kompletnu podršku od centrale - pristup softveru, marketinške materijale, kao i sve obuke: B2B, B2C i obuku za rad na softveru. Reč je, ističe Rašković, o dobro osmišljenom poslovnom modelu u čijoj osnovi je višejezična aplikacija, besprekorna tehnička podrška, ali i niz alata za razvoj prodajnih veština.

Sva naša iskustva delimo sa primaocima franšize. Pri tom, mislimo da će primaocima iz regiona posao biti olakšan jer kupuju već dokazano uspešan poslovni model, ali i zbog činjenice da u ovom regionu postoji mnogo kompanija koje posluju u svim zemljama. Sigurni smo da će firme koje su u poslovno partnerskom odnosu sa ProfitApp-om u Crnoj Gori, a posluju i u drugim zemljama, olakšano donijeti odluku o saradnji i u tim zemljama – kaže Rašković.

Primalac jedinične franšize, s druge strane, plaća ulaznu naknadu čija cena zavisi od broja stanovnika na teritoriji koju pokriva. Poželjno je da, prema njegovim rečima, primaoci franšize, bilo master ili pojedinačne, budu vredni ljudi, sa razvijenim komunikativnim i prodajnim veštinama koji će biti spremni da grade novu bazu partnera i korisnika na lokalu. Što je najvažnije, dodaje Rašković, svaki korisnik će moći da koristi aplikaciju u bilo kojoj zemlji u kojoj posluje franšiza i da ostvaruje povrat novca, što povećava benefite za sve učesnike ovog sistema.


Vesna Lapčić
saradnik