Mosquito Joe
Mosquito Joe / Franšiza za „suzbijanje komaraca“
Petak
01.06.2018.
Iako se radi o malom, sezonskom biznisu, kompanija za suzbijanje komaraca Mosquito Joe jedna je od najpopularnijih franšiza u SAD. Ove godine, prema rang-listi magazina Entrepreneur, ovaj franšizni sistem je proglašen i najboljim u svojoj branši.
 

Sve je počelo ne tako davno – 2010. u Virdžinija Biču, primorskom gradu američke savezne države Virdžinija. Kada su pokretali biznis, vlasnici kompanije su, može se reći, pošli od „svog dvorišta“ . Zbog specifične suptropske vlažne klime, najezda komaraca tokom leta bila je sasvim prirodna, ali najmanje željena pojava. Odatle i ideja za Mosquito Joe – na prvi pogled, jednostavan biznis suzbijanja komaraca, buva i krpelja, ali biznis koji danas ima razvijenu franšiznu mrežu širom Sjedinjenih Država sa više od 200 franšiznih partnera.

Mosquito Joe pruža uslugu za privatni, ali i komercijalni sektor. Tretman suzbijanja štetočina sprovode dobro obučeni radnici, a za tretiranje rastinja i zelenih površina koriste se i sintetički i prirodni repelenti – u zavisnosti od toga koliko mušterija želi da efekat traje. Organski repelenti, na bazi supstanci iz hrizanteme ili belog luka, traju prilično kratko, kažu u kompaniji, ali, u proseku, klasičnim tretmanom obezbeđuje se zaštita od 21 dan. Za dugotrajniji efekat, nudi se i mogućnost instaliranja automatizovanog sistema raspršivanja, a za posebne prilike – piknike, proslave, rođendane i venčanja na otvorenom – Mosquito Joe je razvio i poseban sistem kako bi gosti mogli da uživaju u provodu umesto da se brane od komaraca.

Iako je potražnja za ovom vrstom usluge vrlo brzo premašila kapacitete kompanije, na rast poslovanja uticao je pre svega – profesionalizam, i to ne samo i pružanju usluge. Tempo širenja u SAD i veliki broj primalaca franšize ukazuje i na  dobro ustrojen sistem. Primaoci Mosquito Joe franšize, naime, najčešće ističu da su jak brending, vrhunski sistemi za rad i podrška stručnog tima matične kompanije – ključni faktori uspeha. Ne treba ni zanemariti da se radi o franšizi za koju, kako kažu u kompaniji, nisu potrebne ni prevelike investicije, niti poseban poslovni prostor.  Pored opreme, primalac franšize treba da ima automobil ili kombi kojim se oprema prevozi do klijenta.

– Fleksibilan i dokazano uspešan model poslovanja privukao je veliki broj preduzetnih ljudi koji su želeli da imaju nešto drugačiji, dinamičniji sezonski posao – kaže Kevin Vilson, izvršni direktor kompanije Mosquito Joe. Industrija „suzbijanja štetočina“, dodaje on, raste i nudi brz povratak početne investicije, koja u ovom slučaju i nije visoka. – Osim toga, naši primaoci franšize su zadovoljni i što služe svojoj zajednici – ističe Vilson.

Bred Simon, primalac ove franšize iz Arkanzasa, kaže da je oduvek želeo da bude  „sam svoj gazda“ i razvija privatni biznis. – Kada smo supruga i ja pronašli Mosquito Joe, videli smo neverovatan potencijal u tom poslu. Planirali smo da nam to bude dodatni posao, ali sa idejom da vredno radimo i vremenom napustimo svoje tadašnje poslove i potpuno se posvetimo privatnom biznisu. Taj dan je, međutim, došao neočekivano brzo, čak godinu dana pre nego što sam planirao, jer su moja očekivanja rasta i uspeha prevaziđena – objašnjava Simon.

Pored svih prednosti, najveći, možda i jedini problem u ovom biznisu jeste njegova „sezonalnost“. Najviše poziva, prirodno, dobijaju od aprila do kraja oktobra i u tom periodu, kako svedoče primaoci ove franšize, radi se i dan i noć. – Poslovanje zamire tokom zime, ali se to vreme koristi za dodatne obuke, remont i popravku opreme i, naravno, marketing. Po tom pitanju, nikad nije prerano početi s pripremama za narednu sezonu – kaže Dejvid Magines, primalac franšize iz Kanzasa.

Zbog obima posla u sezoni, većina franšiznih partnera ipak nema problema da „premosti“ period zatišja. Kraj sezone je više izazov za zaposlene nego za vlasnike biznisa. – Pojedini radnici odlaze dalje, zadovoljni onim što su zaradili tokom leta, pojedini ostaju do sledeće sezone jer vole da rade na otvorenom, daleko od kancelarije ili statične vrste posla – kaže Magines.

Mosquito Joe je, međutim, razvio i nekoliko inventivnih podsticaja kako bi primaoci ove franšize uspeli da nagrade i zadrže zaposlene do sledeće sezone.

– Koristimo virtuelni bankarski sistem, u koji se svakog meseca, za svakog od naših sezonskih radnika, uplaćuje određen bonus. Na kraju sezone, ako odluče da ostanu s nama, dobijaju taj novac. Za njih je to fin podsticaj, za nas, dobar način da im se zahvalimo. Radnici koji ostanu uz nas, uglavnom i prvi dobiju posao kad se na proleće „otvori sezona“ – objašnjava Melisa Godvin, primalac MoJo franšize iz Pensilvanije. 

Magazin Enterpreneur je ovaj franšizni sistem rangirao kao vodeću franšizu u oblasti suzbijanja štetočina, dok na listi TOP 500 franšiza, zauzima visoku 26. poziciju. Godinu dana ranije, nalazili su se na 40. mestu najbrže rastućih franšiza u SAD.

Mosquito Joe je od 2012. u vlasništvu kompanije Buzz Franchise Brands, koja je osnovana kako bi lakše razvili i ponudili franšizu. Ova kompanija danas u svom portfelju ima još dva franšizna sistema – Pool Scouts, kompaniju za održavanje bazena i Home Clean Heroes, kompaniju za usluge čišećnja stambenih i poslovnih objekata.


Vesna Lapčić
saradnik