Mnogo posla u malom biznisu
Sve je počelo ne tako davno – 2010. u Virdžinija Biču, primorskom gradu američke savezne države Virdžinija. Kada su pokretali biznis, vlasnici kompanije su, može se reći, pošli od „svog dvorišta“ . Zbog specifične suptropske vlažne klime, najezda komaraca tokom leta bila je sasvim prirodna, ali najmanje željena pojava. Odatle i ideja za Mosquito Joe – na prvi pogled, jednostavan biznis suzbijanja komaraca, buva i krpelja, ali biznis koji danas ima razvijenu franšiznu mrežu širom Sjedinjenih Država sa više od 200 franšiznih partnera.
Mosquito Joe pruža uslugu za privatni, ali i komercijalni sektor. Tretman suzbijanja štetočina sprovode dobro obučeni radnici, a za tretiranje rastinja i zelenih površina koriste se i sintetički i prirodni repelenti – u zavisnosti od toga koliko mušterija želi da efekat traje. Organski repelenti, na bazi supstanci iz hrizanteme ili belog luka, traju prilično kratko, kažu u kompaniji, ali, u proseku, klasičnim tretmanom obezbeđuje se zaštita od 21 dan. Za dugotrajniji efekat, nudi se i mogućnost instaliranja automatizovanog sistema raspršivanja, a za posebne prilike – piknike, proslave, rođendane i venčanja na otvorenom – Mosquito Joe je razvio i poseban sistem kako bi gosti mogli da uživaju u provodu umesto da se brane od komaraca.
Iako je potražnja za ovom vrstom usluge vrlo brzo premašila kapacitete kompanije, na rast poslovanja uticao je pre svega – profesionalizam, i to ne samo i pružanju usluge. Tempo širenja u SAD i veliki broj primalaca franšize ukazuje i na dobro ustrojen sistem. Primaoci Mosquito Joe franšize, naime, najčešće ističu da su jak brending, vrhunski sistemi za rad i podrška stručnog tima matične kompanije – ključni faktori uspeha. Ne treba ni zanemariti da se radi o franšizi za koju, kako kažu u kompaniji, nisu potrebne ni prevelike investicije, niti poseban poslovni prostor. Pored opreme, primalac franšize treba da ima automobil ili kombi kojim se oprema prevozi do klijenta.
– Fleksibilan i dokazano uspešan model poslovanja privukao je veliki broj preduzetnih ljudi koji su želeli da imaju nešto drugačiji, dinamičniji sezonski posao – kaže Kevin Vilson, izvršni direktor kompanije Mosquito Joe. Industrija „suzbijanja štetočina“, dodaje on, raste i nudi brz povratak početne investicije, koja u ovom slučaju i nije visoka. – Osim toga, naši primaoci franšize su zadovoljni i što služe svojoj zajednici – ističe Vilson.
Bred Simon, primalac ove franšize iz Arkanzasa, kaže da je oduvek želeo da bude „sam svoj gazda“ i razvija privatni biznis. – Kada smo supruga i ja pronašli Mosquito Joe, videli smo neverovatan potencijal u tom poslu. Planirali smo da nam to bude dodatni posao, ali sa idejom da vredno radimo i vremenom napustimo svoje tadašnje poslove i potpuno se posvetimo privatnom biznisu. Taj dan je, međutim, došao neočekivano brzo, čak godinu dana pre nego što sam planirao, jer su moja očekivanja rasta i uspeha prevaziđena – objašnjava Simon.
Pored svih prednosti, najveći, možda i jedini problem u ovom biznisu jeste njegova „sezonalnost“. Najviše poziva, prirodno, dobijaju od aprila do kraja oktobra i u tom periodu, kako svedoče primaoci ove franšize, radi se i dan i noć. – Poslovanje zamire tokom zime, ali se to vreme koristi za dodatne obuke, remont i popravku opreme i, naravno, marketing. Po tom pitanju, nikad nije prerano početi s pripremama za narednu sezonu – kaže Dejvid Magines, primalac franšize iz Kanzasa.
Zbog obima posla u sezoni, većina franšiznih partnera ipak nema problema da „premosti“ period zatišja. Kraj sezone je više izazov za zaposlene nego za vlasnike biznisa. – Pojedini radnici odlaze dalje, zadovoljni onim što su zaradili tokom leta, pojedini ostaju do sledeće sezone jer vole da rade na otvorenom, daleko od kancelarije ili statične vrste posla – kaže Magines.
Mosquito Joe je, međutim, razvio i nekoliko inventivnih podsticaja kako bi primaoci ove franšize uspeli da nagrade i zadrže zaposlene do sledeće sezone.
– Koristimo virtuelni bankarski sistem, u koji se svakog meseca, za svakog od naših sezonskih radnika, uplaćuje određen bonus. Na kraju sezone, ako odluče da ostanu s nama, dobijaju taj novac. Za njih je to fin podsticaj, za nas, dobar način da im se zahvalimo. Radnici koji ostanu uz nas, uglavnom i prvi dobiju posao kad se na proleće „otvori sezona“ – objašnjava Melisa Godvin, primalac MoJo franšize iz Pensilvanije.
Magazin Enterpreneur je ovaj franšizni sistem rangirao kao vodeću franšizu u oblasti suzbijanja štetočina, dok na listi TOP 500 franšiza, zauzima visoku 26. poziciju. Godinu dana ranije, nalazili su se na 40. mestu najbrže rastućih franšiza u SAD.
Mosquito Joe je od 2012. u vlasništvu kompanije Buzz Franchise Brands, koja je osnovana kako bi lakše razvili i ponudili franšizu. Ova kompanija danas u svom portfelju ima još dva franšizna sistema – Pool Scouts, kompaniju za održavanje bazena i Home Clean Heroes, kompaniju za usluge čišećnja stambenih i poslovnih objekata.
POGLEDAJTE ČLANKE
Riječki koncept KiDS Escape Room proširio je tokom ove godine franšiznu mrežu u Hrvatskoj. Franšizni razvoj je usmeren i na druge zemlje regiona.
Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Evropi, lanac esports igraonica Friendly Fire namerava da uđe na tržište SAD.
KiDS Escape Room je vrlo brzo postao najtraženije mesto za dečije proslave rođendana u Rijeci. Da li je ovo dobra poslovna prilika i za preduzetne iz drugih gradova regiona i šta je potrebno za uzimanje franšize?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Master franšizu rentakar kompanije Carwiz za tržište Hrvatske kupila je kompanija ABmobil rent.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.