Kad je pomoć najpotrebnija
Prema zvaničnoj statistici, samo tokom prošle godine u Poljskoj sklopljeno je gotovo 193.000 brakova, dok je, u isto vreme, više od 65.000 okončano razvodom – za dve hiljade više nego prethodne godine. S povećanjem broja razvoda i složenijim sudskim procesom, poslednjih godina se i javila potreba za uslugama pružanja pravne i psihološke pomoći, ali i detektivskih usluga i usluga medijacije u brakorazvodnom postupku. Centar „Žena i razvod“ (Kobieta i Rozwód), kako i samo ime sugeriše, osnovan je upravo s ciljem da ponudi sve ove usluge, da pomogne, podrži i potraži rešenja za žene koje su se našle u ovoj teškoj životnoj situaciji. Danas, „Žena i razvod“ ima razvijenu mrežu centara širom Poljske, a većinu poslovnica drže, zapravo, primaoci franšize.
Agnješka Vojevoda je jedna od njih. Svoj centar za pomoć ženama prilikom i nakon razvoda otvorila je pre godinu dana. Samu ideju za posao dobila je na Sajmu franšiza, koji se u oktobru održava u Varšavi. – Na sajam sam i otišla da pronađem ideju za posao. Pošto sam oduvek bila preduzetnik, nisam ni mogla da se zamislim u nekoj drugoj ulozi. Kada sam naišla na ovaj koncept, ideja mi se odmah dopala. Već sledećeg dana sam ih obavestila da sam odlučila da kupim franšizu i otvorim centar u Varšavi – priča Vojevoda.
U ovoj mreži rade uglavnom – žene. Vlasnice franšiznih centara treba da budu preduzetne, komunikativne žene koje su vešte u pregovorima i imaju znanja o razvodu, bilo iz ličnog, bilo iz iskustva bliskih osoba.
– Razvela sam se pre 12 godina. Iako nisam imala težak razvod i još uvek održavam dobar odnos s bivšim mužem, znam koliko može da bude bolan ovaj proces – kaže Vojevoda.
I pored toga što je stopa razvoda u Poljskoj prilično velika, kompanija „Žena i razvod“ nema konkurenciju na tržištu. – Videla sam da ovaj koncept ima veliki potencijal. Za vreme razvoda, advokat nije dovoljan. Žena obično nije spremna za ovo iskustvo, čak i kad je ona inicijator razvoda. Ako ima porodicu koja je podržava i prijatelja koji je advokat, možda i može računati na pravu pomoć, ali to se zaista retko dešava. Žena često nema nikoga s kim bi mogla da popriča. Porodica ponekad nema razumevanja ili, jednostavno, ne želi da se meša. „Žena i razvod“, sa svim svojim uslugama, popunjava taj duboki jaz – objašnjava Vojevoda.
S druge strane... Lično iskustvo nije dovoljno da bi se razumeo čitav brakorazvodni postupak. Budući primalac ove franšize, stoga, mora da prođe kroz brojne obuke koje će upotpuniti njegovo znanje o pravnim pitanjima i pitanjima medijacije. – Nisam ni advokat ni psiholog. Morala sam da se upoznam sa svim aspektima porodičnog prava, mnogo vremena sam provela sa stručnjacima. Prošala sam kroz čitav proces edukacije o medijaciji. Sve je to „škola“, koja se nikada ne završava... – potvrđuje Agnješka Vojevoda. – Ipak, ušla sam u ovo s puno strasti. Vidim koliko je potreban posao kojim se bavimo, kakva smo podrška našim klijentkinjama. Prvi put imam osećaj dvostrukog uspeha – sama sam napredovala u nekim veštinama, a pri tom, pomažem drugima – dodaje ona.
Koliko klijentkinje plaćaju za ovu vrstu pomoći? – Cena zavisi od složenosti slučaja i vrsti usluge. Za prvu posetu klijentkinja će platiti 200 zlota, odnosno, oko 50 evra, dok sveobuhtvatno savetovanje može da košta od 400 do 9.500 evra – kaže Vojevoda.
Trenutno, u mreži centra „Žena i razvod“ radi 16 poslovnica. Po pravilu, jedan centar pokriva veću teritoriju, a udaljenost između dva franšizna centra treba da bude najmanje 50km kako bi se izbegao problem konkurentnosti. Osim što ulažu u kupovinu franšize, primaoci imaju obavezu da plaćaju i mesečnu naknadu, ali – tek posle šest meseci poslovanja. Kako praksa pokazuje, kroz svaki centar, u proseku, prođe od 15 do 30 klijentkinja mesečno.
POGLEDAJTE ČLANKE
Riječki koncept KiDS Escape Room proširio je tokom ove godine franšiznu mrežu u Hrvatskoj. Franšizni razvoj je usmeren i na druge zemlje regiona.
Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Evropi, lanac esports igraonica Friendly Fire namerava da uđe na tržište SAD.
KiDS Escape Room je vrlo brzo postao najtraženije mesto za dečije proslave rođendana u Rijeci. Da li je ovo dobra poslovna prilika i za preduzetne iz drugih gradova regiona i šta je potrebno za uzimanje franšize?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Master franšizu rentakar kompanije Carwiz za tržište Hrvatske kupila je kompanija ABmobil rent.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?