Franšiza za svet modernih berberina
„Salon super izgleda!”, „Je li ovo neka franšiza?” – samo su neki od komentara koje je Ivan Mišković dobijao u poslednje četiri godine, koliko vodi svoju berbernicu Mr. Razor u Zadru. Bio je to, kako nam priča, i jedan od prvih signala da bi od svog malog biznisa mogao napraviti „nešto više“ – ponuditi franšizu i drugim preduzetnim ljudima koji žele da pokrenu dokazan poslovni koncept u oblasti muške nege.
– Berbernice su u usponu i ovo tržište raste iz dana u dan. Trend sa bradama je aktuelan i verujem da je ovo idealan trenutak za sve one koji su željni poslovne saradnje, napretka i stvaranja u ovoj oblasti – poručuje Ivan Mišković potencijalnim franšiznim partnerima.
Nastalo iz ljubavi prema berberskom zanatu
Kada je sam pokretao posao, sve potrebne veštine i znanje Mišković je već „imao u svojim rukama“. Budući da je završio srednju frizersku školu u Zadru te imao dragoceno radno iskustvo sticano širom sveta, otvaranje brijačnice činila se kao dobra ideja. – Imao sam priliku da upoznam i radim sa svetski priznatim i poznatim berberima iz sveta mode i frizerstva. Od Londona, Slovenije, preko Milana do Njujorka, pa ponono među svoje korene, nazad u Hrvatsku, u Zadar – iscrtava Mišković putanju svog profesionalnog razvoja.
– Po povratku sam shvatio da u mom gradu ne postoje brijačnice kakve sam viđao po svetu te sam poželeo da prijateljima i svim drugim ljudima ponudim dobru i kvalitetnu uslugu. I naposetku sam u tome uspeo – kaže Mišković, dodajući da ne bi svoju priču danas mogao pričati da u ovaj poduhvat nije ušao s puno entuzijazma i, naravno, ljubavi! – To je ono što pokreće svet, a to je pokrenulo i ovu priču koja i danas uspešno posluje i stalno raste – ističe on.
Mr. Razor je otvoren prvog jula 2017. Specijalizovani su za usluge muške nege: od šišanja, brijanja, stilizovanja i nege kose i brade, sve do čupanja dlačica iz nosa i ušiju vrućim voskom. Ističu ih i posebne tehnike rada s vatrom, voskom i koncem, kao i unikatno šišanje geometrijskom tehnikom. Po specifičnoj ponudi usluga te interesantnom uređenju salona, jasno je da je Mr. Razor zamišljen kao koncept koji spaja klasičan i moderan stil. – Upravo se ta kombinacija retro i modernog stila salona i premijum usluga pokazala kao jako uspešan model te stoga i privlači stotine zadovoljnih klijenata koji se rado vraćaju – dodaje Mišković.
Ka franšiznom razvoju
Franšizu su, posve prirodno, odlučili da razviju kada su se ljudi počeli intenzivno raspitivati kako mogu „kupiti brend“ i koncept Mr. Razor-a. Mišković kaže da su sada spremni da svoje znanje i dokazan poslovni model ponude zainteresovanim preduzetnicima – za početak, s područja Hrvatske. – Smatramo da u Hrvatskoj postoji neverovatan potencijal za razvoj – naglašava Mišković. Dodaje, međutim, da će u obzir uzeti i upite koji dođu iz drugih zemalja ili gradova van Hrvatske – pre svega, iz zemalja ovog regiona.
Kad opisuje profil svog idealnog primaoca franšize, Mišković kaže da to treba biti energična, preduzetna i harizmatična osoba, koja ima iskustva ili na menadžerskim pozicijama ili u prodaji. Kako je i sam u ovaj posao ušao s puno strasti, napominje da od budućih primaoca franšize očekuje maksimalnu posvećenost pri uvođenju koncepta na lokalno tržište, jer se samo na taj način može podstaknuti i izgraditi uspešan brend. Preporučljivo je da primalac ima određenog iskustva u poznavanju nege kose – međutim, to nije obavezno. Mnogo je važnije, dodaje Mišković, da primalac dobro poznaje lokalno tržište – da zna „ko je ko“ te kakvo je stanje u branši. Uz to, podrazumeva se da će primalac franšize obezbediti dovoljno kapitala kako bi biznis tekao bez problema te da će znati da motiviše i izgradi pouzdan tim.
Obukom do istih standarda kvaliteta
Franšizni partner, s druge strane, može da računa na potpunu podršku davaoca franšize. To znači da će on i njegovi zaposleni dobiti svu potrebnu edukaciju: od šišanja i brijanja do vođenja brijačnice. Ipak, da bi uopšte mogao da započne poslovanje pod imenom Mr. Razor-a, primalac franšize mora zaposliti stručan kadar, koji će potom proći dodatnu obuku kako bi naučili tehniku geometrijskog šišanja i usvojili iste standarde pružanja usluge, naglašava Mišković.
– Osim prenosa znanja i veština o upravljanju, svoje primaoce ćemo naučiti i komunikacijskim veštinama te osnovama prodaje i marketinga. Cilj nam je da usluga bude kvalitetna, standardizovana te da je pružaju edukovani radnici s vrhunskim profesionalnim alatima – pojašnjava Mišković.
Edukacija se delom održava u prostoru davaoca, a delom u prostoru primaoca franšize. Ali, kako kaže naš sagovornik, primalac će u svakom trenutku imati na raspolaganju savete i stručnu pomoć „iz centrale“. – Po dogovoru, mi možemo raditi neko vreme u salonu primaoca, dati odgovore na sva pitanja. Ukoliko bude potrebno, osoblje primaoca može raditi sa nama u našem prostoru kako bi bolje osetili atmosferu te kako bismo im što lakše pokazali sve tajne berberskog zanata i uspešnog poslovanja. Obuka je uvek „jedan na jedan“, jer se tako najbolje nauči. Pokazujemo svaki detalj i ukazujemo na svaku grešku – kaže Mišković.
Kad pristupi franšiznom sistemu Mr. Razor-a, primalac franšize dobija i niz olakšica. Biće, na primer, povezan s najboljim salonima frizerske opreme i proizvoda. Na taj način, ne samo što će dobiti siguran kanal snabdevanja, već i mogućnost da proizvode visokog kvaliteta nabavlja po najboljim cenama, kaže Mišković.
Brijačnica se može smestiti u prostor s minimalno 20m2, maksimalno 60m2, a idealno 35m2, sugeriše Mišković. Enterijer se uređuje prema vizuelnim standardima franšize. Poželjno je da u blizini lokacije postoji mogućnost parkiranja, a preporučuju se lokali na frekventnim mestima, kao što su urbane sredine, gradski trgovi, kulturna ili turistička mesta, pešačke zone.
Biznis u koji vredi uložiti
Koliko će primalac morati da uloži u pokretanje ovog posla, zavisi pre svega od formata berbernice, pa se investicije kreću od 27.800 evra, za manji, do 58.000 evra za veći format. U ovaj iznos ulaze troškovi ulazne franšizne naknade, opremanja i uređenja brijačnice po standardima franšize, nabavke robe i inventara, transporta, početnog marketinga, kao i „rezervni“ kapital koji će omogućiti primaocu da nesmatano posluje barem prva tri meseca.
Redovna franšizna naknada za oba formata iznosi 7,5% mesečnog promjeta, dok se za marketing izdvaja 1% (manji format), odnosno, 3% (veći format). Kad pokrene posao, primalac će dodatno izdvajati za lokalni marketing po potrebi. Mišković dodaje da će zbog specifičnog znanja, tehnika šišanja i opreme koja se koristi pri prenosu znanja primaoci franšize izdvajati i 50 evra po danu za obuku.
– Berberske usluge su vrlo perspektivna tržišna niša – ističe još jednom Mišković. – Stoga, ko god razmišlja o franšizi Mr. Razor-a, može računati, zapravo, na pokretanje profitabilnog posla za koji nisu potrebna preterano velika ulaganja. Zbog naših visokih standarda kvaliteta, prijatnog i specifičnog enterijera, kao i personalizovane usluge i tehnika šišanja, Mr. Razor je koncept koji privlači veliki broj klijenata. Verujem da sve ove odlike dovoljno govore o atraktivnosti koncepta i da će privući i buduće primaoce franšize – kaže Ivan Mišković.
POGLEDAJTE ČLANKE
Riječki koncept KiDS Escape Room proširio je tokom ove godine franšiznu mrežu u Hrvatskoj. Franšizni razvoj je usmeren i na druge zemlje regiona.
Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Evropi, lanac esports igraonica Friendly Fire namerava da uđe na tržište SAD.
KiDS Escape Room je vrlo brzo postao najtraženije mesto za dečije proslave rođendana u Rijeci. Da li je ovo dobra poslovna prilika i za preduzetne iz drugih gradova regiona i šta je potrebno za uzimanje franšize?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Master franšizu rentakar kompanije Carwiz za tržište Hrvatske kupila je kompanija ABmobil rent.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.